تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3778342
شناسه : 3778342
تاریخ :
منابع محدود آب تهران ظرفیت بارگذاری جمعیت جدید ندارد اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از رشد ۳۱ درصدی مشترکان این شرکت در یک دهه اخیر خبر داد و گفت: منابع محدود آب استان تهران موجب ایجاد ناترازی در تامین و مصرف آب شرب شده و این منابع فاقد ظرفیت جدید برای بارگذاری جمعیت بیشتر است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نشست هم‌اندیشی با 22 نفر از نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رشد 31 درصدی مشترکان در این استان در یک دهه اخیر، گفت: هم‌اکنون 23 درصد از مجموع آب شرب کشور در استان تهران مصرف می‌شود و این استان به دلیل محدودیت‌های منابع آبی، امکان بارگذاری جمعیت بیشتر را ندارد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری به‌تازگی در جریان بازدید از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اعلام کرد: هر کاری در مورد توسعه تهران انجام دهیم، با توجه به بی‌‌آبی وقت تلف کردن است. 

پزشکیان همچنین در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود در صورتی که روند توسعه کنونی استان تهران بدون توجه به محدودیت‌های آبی متوقف نشود، امکان زندگی برای شهروندان بسیار دشوار خواهد شد.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به خشکسالی‌های چند سال اخیر و گرمای کم‌سابقه تابستان امسال که به رشد مصرف شهروندان تهرانی تا چهار میلیون مترمکعب در شبانه‌روز و مصرف لحظه‌ای 60 هزار لیتر بر ثانیه منجر شده است، افزود: با وجود استفاده حداکثری از منابع آبی موجود برای تامین مصارف موردنیاز شهروندان، ضروری است اجرا و تکمیل طرح‌های جدید تامین آب به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای مصرف در سال‌های آینده مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 60 هزار میلیارد تومان پروژه برای اجرای این طرح‌ها در سه دوره کوتاه، میان و بلندمدت در بخش آب وفاضلاب پیش‌بینی و طراحی شده است، اجرای دو طرح میان‌مدت تامین آب شامل 18 کیلومتر تونل انتقال آب در قالب طرح علاج‌بخشی سد لار و نیز خط دوم جایگزین انتقال آب از سد طالقان به طول 62 کیلومتر با مجموع هشت‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را برای جبران کسری آب شرب موردنیاز شهروندان استان تهران ضروری خواند.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از 17 هزار میلیارد تومان پروژه‌های بخش آب و فاضلاب استان تهران که فروردین‌ماه امسال با حضور شهید جمهور آیت‌الله رئیسی آغاز شد، افزود: شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزون بر اقدام‌های سازه‌ای، با تشکیل قرارگاه‌های مدیریت تنش آبی و رسانه، فعالیت‌های مختلفی را در 1.5 سال اخیر برای تامین آب شهروندان تهرانی در شرایط خشکسالی بی‌سابقه انجام داده است که کاهش 20 میلیون مترمکعبی مصرف آب شهروندان به‌واسطه فعالیت‌های فرهنگی مدیریت مصرف حاصل این اقدام‌ها بوده است.

"سیدعلی یزدی‌خواه" رئیس مجمع نمایندگان استان تهران نیز در این نشست، با بیان اینکه برخلاف تصور، تهران دارای مظلومیت‌های پنهانی است که کمتر موردتوجه قرار گرفته است، از محدودیت‌های آبی در تهران با توجه به جمعیت بالای 16 میلیون نفری آن و ناترازی بودجه به عنوان بخشی از این مظلومیت‌ها نام برد و بر لزوم پیگیری وزارت نیرو در زمینه سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این بخش و البته صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب و اصلاح تعرفه‌های مصرفی تاکید کرد. 

در این نشست، شماری از نمایندگان حوزه‌های انتخابی استان تهران در مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را برای جبران ناترازی تامین و مصرف آب در استان تهران تشریح کردند.

در حاشیه این نشست، نمایندگان استان تهران از تصفیه‌خانه آب جلالیه و مرکز کنترل و هماهنگی آب تهران بازدید و از نزدیک در جریان روند لحظه‌ای تامین و مصرف آب در مناطق مختلف تهران قرار گرفتند.

انتهای پیام/