تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3778314
شناسه : 3778314
تاریخ :
سدهای ساحلی عامل تشدید سیلاب! اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ساخت سدها، که معمولاً برای جلوگیری از سیل استفاده می‌شوند، می‌توانند در واقع به وقوع سیل‌های ساحلی شدیدتر کمک کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ساخت سدها، که معمولاً برای جلوگیری از سیل استفاده می‌شوند، می‌توانند در واقع به وقوع سیل‌های ساحلی شدیدتر کمک کنند.

این مطالعه، که در مجله‌ «پژوهش ژئوفیزیکی اقیانوس‌ها» منتشر شده است، اثرات سدهای ساخته شده در مصب‌های ساحلی را بررسی کرده است؛ جایی که رودخانه‌ها و جزر و مد اقیانوس با هم تعامل دارند. این سدها که ساخت آنها در سطح جهانی افزایش یافته است برای کمک به کاهش شدت طوفان‌های شدید، نفوذ نمک و افزایش سطح دریا ناشی از تغییرات آب و هوایی ساخته می‌شوند.

محققان دانشگاه آلاسکا با تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از 24 سد ساحلی نتیجه گرفتند که که سدهای ساحلی لزوماً سیل را کاهش نمی‌دهند، بلکه آنها می‌توانند بسته به مدت زمان یک رویداد طغیان آب و اصطکاک ناشی از جریان آب، خطر سیل را افزایش یا کاهش دهند.

استیون دیکسترا؛ استادیار دانشکده‌ ماهیگیری و علوم اقیانوس دانشگاه آلاسکا در این باره، می‌گوید: معمولاً فکر می‌کنیم که طغیان‌های آب ناشی از طوفان با رفتن به داخل خشکی کوچکتر می‌شوند اما شکل حوضه می‌تواند در واقع باعث بزرگتر شدن آن نیز بشود.

وی توضیح داد: مصب‌ها(مدخل قیف‌مانند ورودی رودخانه به دریا) معمولاً شکل قیفی دارند و با رفتن به داخل خشکی باریک می‌شوند. ساخت یک سد بر روی مصب، آن را با یک دیوار مصنوعی کوتاه می‌کند و امواج طوفان را به سمت داخل خشکی بازتاب می‌دهد. شکل باریک مصب همچنین بازتاب‌های کوچکی ایجاد می‌کند که با مدت زمان طغیان تغییر می‌کنند.

وی این امواج ناشی از طوفان را با پاشش‌ها در یک وان حمام مقایسه کرد، با فرکانس‌های خاصی از امواج که باعث می‌شوند آب از کناره‌ها به بیرون بریزد.

انتهای پیام/