تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3778308
شناسه : 3778308
تاریخ :
ماجرای مواد افزودنی سرطان زا در قند و نبات اقتصاد ایران: مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به ادعای استفاده از مواد افزودنی سرطان زا در کارگاه های قنادی و تولید قند، توضیحاتی داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

عبدالعظیم بهفر، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سدیم هیدروسولفیت با نام تجاری بلانکیت یک ترکیب گوگردی است که در صنعت تولید غذا از ترکیبات گوگردی به عنوان دودی کردن محصول، افزایش طول عمر (نگه دارنده) و رنگ زدایی استفاده می‌شود.

وی افزود: در کارگاه‌های تولیدی نبات به منظور ایجاد رنگ سفید محصول و همچنین ظاهر بهتر آن از بلانکیت استفاده می‌شود.

بهفر ادامه داد: نتایج مطالعاتی که به منظور بررسی مقادیر باقی مانده بلانکیت در قند، شکر و نبات‌های تولیدی کارگاه‌ها انجام شد؛ نشان داده است که در هیچکدام از بلانکیت های استفاده شده به عنوان افزودنی در فرآوری تولید نبات و قند و شکر و نمونه‌های گرفته شده، غلظت بلانکیت بیشتر از حد تعیین که در قند و نبات ۱۰ میلی گرم بر کیلوگرم و شکر ۱۵ میلی گرم بر کیلوگرم، نبود.

وی افزود: بیشترین و کمترین مقدار بلانکیت به ترتیب ۹/۳۳۸ و ۱/۵۳ میلی گرم بر کیلوگرم بود.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: نتیجه بیانگر میزان کم بلانکیت موجود در قند، شکر و نبات بوده است که دلیل آن نیز به ارائه آموزش و نظارت‌های مکرر ارزیابی شد، پس قاطعانه اعلام می‌شود میزان بلانکیت در نمونه‌ها کمتر از حد مجازی بود که شایعات به آن دامن می‌زنند.

بهفر افزود: امروزه به دلیل دسترسی آسان به ابزار، شاهد تولید محتواهای بی شمار در مقوله‌های مختلف از جمله مباحث مرتبط با حوزه سلامت و غذا هستیم که طبیعتاً مطالب مورد بحث به لحاظ علمی، فنی و تخصصی مورد تأیید نیستند.

وی گفت: منطقی و آسان‌ترین راه پیگیری مطالب، از حوزه‌های تخصصی است لذا به عنوان یک پیشنهاد مهم تاکید می‌شود به هیچ وجه فضای مجازی پیوست انتخاب و تصمیم گیری قرار نگیرد.

به گزارش مهر، در شبانه روز گذشته یک نفر در فضای مجازی با انتشار کلیپی از خودش، مدعی شده که در حوزه قنادی و کارگاه‌های تولید قند، از مواد افزودنی سرطانزا استفاده می‌شود.