تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3778282
شناسه : 3778282
تاریخ :
استقرار بالگردهای هجومی سپاه در شمال‌غرب ایران اقتصاد ایران: افتتاح پنجمین پایگاه هوانیروز سپاه در شمال غرب در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این تنها پایگاه هوانیروز در این منطقه متعلق به ارتش بود که با نام پایگاه سهند(پایگاه پنجم هوانیروز ارتش) فعالیت می‌کند.طبق گفته فرماندهان سپاه قرار است این پایگاه نقش راهبردی را در منطقه شمال غرب ایفا کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری فارس: پایگاه هوانیروز سرلشکر «شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی» سپاه صبح (چهارشنبه، ۲۱ شهریور) با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح در ارومیه افتتاح شد.این پنجمین پایگاه هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که پس از پایگاه‌هایی همچون فتح در کرج، سیدالشهدا (ع) در شیراز و شهید عربی در زاهدان‌ افتتاح و عملیاتی شده است.

افتتاح پنجمین پایگاه هوانیروز سپاه در شمال غرب در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این تنها پایگاه هوانیروز در این منطقه متعلق به ارتش بود که با نام پایگاه سهند(پایگاه پنجم هوانیروز ارتش) فعالیت می‌کند.طبق گفته فرماندهان سپاه قرار است این پایگاه نقش راهبردی را در منطقه شمال غرب ایفا کند.

هوانیروز سپاه از آغاز تا به امروز

اسفندماه سال ۱۳۹۴ بود که با موافقت رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا توان بالگردی سپاه پاسداران از نیروی هوایی وقت(نیروی هوافضا) سپاه منفک و به یکی یگان مجزا با نام هوانیروز سپاه پاسداران تبدیل شد.نیروهای هوانیروز سپاه در بخش‌های مختلف این یگان دارای وینگ یا نشان مخصوص به خود در رسته‌های خلبانی، الکترونیک هوایی، مکانیک هوایی و خدمات هوایی هستند.

سردار عبدالله عراقی جانشین وقت فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تأیید این خبر اظهار کرد: هوانیروز یکی از ارکان مهم در همه نیروهای زمینی در دنیاست و ما نیز به فرمان حضرت آقا در حال مجهز شدن به این یگان هستیم و این کار شروع شده است.به گفته سردار عراقی، «بخشی از بالگردها به نزسا واگذار شده و این کار در حال توسعه است.»۳۱ فروردین ۱۳۹۵ بود که سردار خلبان محمد رحمانی قهرودی که یکی از مؤسسین یگان بالگردی سپاه بود، با حکم سرلشکر جعفری فرمانده وقت کل سپاه پاسداران به عنوان اولین فرمانده هوانیروز سپاه منصوب شد.

سردار رحمانی فرمانده هوانیروز سپاه پاسداران در گفت‌وگویی که سال ۱۳۹۶ درباره پیشینه فعالیت بالگردی در سپاه پاسداران انجام شده بود، گفت: مجموعه بالگردی در سپاه از سال 1362 فعالیت خود را در یگان هوایی سپاه آغاز کرد و اولین عملیاتی هم که در آن شرکت کرد، عملیات خیبر بود. بعد از تشکیل نیروی هوایی در سال 1365 به فرمان حضرت امام(ره) این مجموعه در نیروی هوایی ادامه فعالیت داد.وی افزود: تا اینکه در انتهای سال ۹۴ تصمیم بر این شد که مجموعه بالگردی سپاه که عملاً مأموریت‌های نیروی زمینی و بخش‌هایی از مأموریت‌های نیروهای دیگر مثل نیروی مقاومت و بعضاً کمک به نیروی دریایی را انجام می‌داد، فعالیتش را در نیروی زمینی متمرکز کند. به دلیل آن که اصل مأموریت هوانیروز، پشتیبانی از نیروی زمینی است لذا بخش‌هایی از جمله بخش پشتیبانی در نیروی هوافضا باقی‌مانده ولی عمده تجهیزات به نیروی زمینی منتقل شد.

هوانیروز سپاه چه مأموریت‌هایی دارد

هوانیروز سپاه پاسداران وظیفه پشتیبانی از ماموریت‌های نیروی زمینی سپاه را بر عهده دارد.این یگان موظف است در ماموریت‌های مختلف رزمی از واحدهای مختلف نیروی زمینی سپاه پشتیبانی کرده و ماموریت‌هایی مانند ترابری نیروهای واکنش سریع و اجرای آتش علیه مواضع دشمنان را اجرا کند. توانمندی اجرای آتش و عملیات‌های گسترده رزمی توسط هوانیروز سپاه پاسداران بارها در رزمایش‌هایی مانند رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ در جزیره قشم به نمایش درآمد.

کدام بالگردها در پایگاه شمال غرب هوانیروز سپاه مستقر هستند

احداث پایگاه هوانیروز سپاه در شمال غرب مزیت‌های فراوانی دارد. از جمله اینکه این یگان می‌تواند از پایگاه‌های خود در مرزهای شمال غرب و غرب کشور پشتیبانی لازم را به عمل آورده و در صورت نیاز با توان رزمی با دشمنان مقابله کند.چنان‌که سردار رحمانی فرمانده هوانیروز سپاه نیز هدف از تاسیس پنجمین پایگاه این یگان در شمال غرب کشور را پشتیبانی از مأموریت‌های قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) و پشتیبانی هوایی از پایگاه‌های مرزی در منطقه شمال غرب عنوان کرد.بالگردهای رزمی و هجومی شاهد ۲۷۸، بل-۲۱۴، بل-۲۰۹ (کبری)، میل-۱۷ و بل-۲۰۶ از جمله بالگردهای مسقر در پایگاه پنجم هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.