تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3778105
شناسه : 3778105
تاریخ :
تاریخ‌سازی فضانوردان اسپیس ایکس: اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی جهان انجام شد اقتصاد ایران: فضانوردان ماموریت فضانوردی پولاریس دان اسپیس ایکس با انجام اولین پیاده‌روی خصوصی، نقطه عطف مهمی را در تاریخ فضانوردی رقم زدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فضانوردان ماموریت پولاریس دان، پس از آنکه روز گذشته به دورترین فاصله از زمین از زمان پایان برنامه آپولو در سال ۱۹۷۲ رسیدند، اکنون دوباره تاریخ‌ساز شدند. خدمه‌ی این ماموریت خصوصی فضانوردی، روز پنجشنبه ۲۲ سپتامبر در سومین روز از سفر پنج‌روزه‌شان به مدر زمین، اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی جهان را درحالی‌که به‌دور زمین در گردش بودند، انجام دادند.

جرد آیزاکمن، فرمانده پولاریس دان و میلیاردر آمریکایی که هزینه‌ی ماموریت را تامین کرده است، درحالی‌که بیرون از دریچه‌ی فضاپیمای کرو دراگون ایستاده بود و به زمین نگاه می‌کرد، گفت: «اسپیس ایکس، ما در خانه کارهای زیادی برای انجام‌دادن داریم؛ اما از اینجا خانه جهانی بی‌نقص به‌نظر می‌آید.»

اسپیس ایکس روز سه‌شنبه، چهار فضانورد پولاریس دان شامل آیزاکمن، اسکات پوتیت (خلبان ماموریت) و سارا گیلیس و‌ آنا منون (متخصصان ماموریت) را برفراز موشک فالکون ۹ از مجتمع پرتاب تاریخی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا، به مدار زمین فرستاد.

جرد آیزاکمن از حس‌کردن «بوی فضا» ابراز شگفتی کرد

۱۵ ساعت بعد، کرو دراگون با صعود به ارتفاع تقریبا ۱۴۰۰ کیلومتری، به بالاترین ارتفاعی رسید که هر فضاپیمای سرنشین‌دیگر از زمان برنامه آپولو در نیم‌قرن پیش، بدان دست یافته است. پیش از پولاریس دان، جمنای ۱۱، یکی از ماموریت‌های سرنشین‌دار ناسا در دهه‌ی ۱۹۶۰، رکورددار صعود به بیشترین ارتفاع در مدار زمین با رسیدن به فاصله‌ی ۱۳۷۳ کیلومتری بود.

توضیح ویدئو: اولین نما از دریچه‌ی گشوده‌شده‌ی فضاپیمای دراگون.

اما پولاریس دان به همین‌جا بسنده نکرد. فضاپیمای دراگون «رزیلینس» پس از رسیدن به ارتفاع بی‌سابقه، از نقطه‌ی اوج پرواز خود تا ارتفاع ۷۳۷ کیلومتر پایین آمد. وقتی دراگون به این ارتفاع رسید، فشار کابین خود را کاهش داد و آیزاکمن و سارا گیلیس به نوبت از فضاپیما خارج شدند. آیزاکمن در ساعت ۱۴:۱۸ به وقت ایران و گیلیس در ساعت ۱۴:۳۴ به وقت ایران از دراگون بیرون رفتند.

پیاده‌روی فضایی خدمه‌ی پولاریس دان در ساعت ۱۳:۴۲ به وقت ایران، تقریبا چهار ساعت دیرتر از زمان قبلی اعلام‌شده آغاز شد و انتظار می‌رفت نزدیک به دو ساعت به‌طول بینجامد. درطول پیاده‌روی، هم آیزاکمن و هم گیلیس مجموعه‌ای از بررسی‌های حرکتی را با لباس فضانوردی جدید اسپیس ایکس انجام دادند. درهمین‌حال، اسپیس ایکس نماهای خیره‌کننده‌ای از دو فضانورد را درحالی‌که ایستاده بودند و قسمت اعظم بدنشان از فضاپیما خارج بود، ثبت کرد.

توضیح ویدئو: جرد آیزاکمن درحال خروج از فضاپیمای دراگون و تماشای سیاره زمین.

درنهایت، دریچه‌ی دراگون درحدود ساعت ۱۵:۲۸ به وقت ایران بسته شد و فضاپیما شروع به تنظیم فشار دوباره‌ی خود کرد. به‌گفته‌ی اسپیس ایکس، کل پیاده‌روی فضایی از ساعت ۱۳:۴۲ تا ۱۵:۲۸، یک ساعت و ۴۶ دقیقه به‌طول انجامید.

آیزاکمن پس از بسته‌شدن دریچه و شروع فرآیند تنظیم فشار دوباره‌ی فضاپیما، از حس‌کردن «بوی فضا» ابراز شگفتی و از اسپیس ایکس بابت فراهم‌کردن فرصت انجام پیاده‌روی فضایی، قدردانی کرد.

پیاده‌روی فضایی یا آن‌طور که به صورت رسمی «فعالیت خارج از وسیله نقلیه» (EVA) نامیده می‌شود، به‌لطف چندین قطعه‌ی سخت‌افزاری تخصصی که برای ماموریت پولاریس دان ساخته شده بود، امکان‌پذیر شد.

توضیح ویدئو: جرد آیزاکمن از کپسول دراگون اسپیس ایکس خارج شده است.

خدمه، لباس‌های فضانوردی مخصوص EVA را که به دست اسپیس ایکس طراحی شده است، پوشیدند. این لباس‌ها درعین داشتن وزن پایین و انعطاف‌پذیری، از فضانوردان دربرابر محیط خشن و نامساعد فضا محافظت می‌کند. یکی از مهندسان اسپیس ایکس، این لباس فضانوردی را با عنوان «زره‌ای ساخته‌شده از پارچه» توصیف کرده است.

یکی از اهداف اصلی پولاریس دان، آزمایش‌های لباس‌های فضانوردی جدید بود. اسپیس ایکس قصد دارد در انواع ماموریت‌های آتی، هم در مدار زمین و هم در اعماق فضا، از این لباس‌ها استفاده کند. به‌گفته‌ی‌ آیزاکمن، هرچند تا زمان اعزام انسان به مریخ هنوز راه درازی درپیش است، فضانوردان ممکن است روزی با نسخه‌ای از لباس کنونی در سیاره سرخ راه بروند. او داشتن فرصت آزمایش لباس فضانوردی اسپیس ایکس را افتخاری بزرگی برای خود دانسته بود.

تماشا کنید: رونمایی از لباس فضانوردی جدید اسپیس ایکس برای پیاده‌روی فضایی
تماشا کنید: رونمایی از لباس فضانوردی جدید اسپیس ایکس برای پیاده‌روی فضایی
مطالعه '4

علاوه‌براین، در ماموریت پولاریس دان از نسخه‌ای تغییریافته از فضاپیمای کرو دراگون استفاده شده است. خدمه به‌لطف دریچه‌ای پیشرفته به نام «اسکای‌واکر» که صرفا برای همین ماموریت طراحی شده است، توانستند از فضاپیما خارج شوند و پیاده‌روی فضایی خود را انجام دهند. این دریچه جایگزین درگاه مخصوص اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی شده است.

یکی از اهداف اصلی پولاریس دان، آزمایش لباس‌های فضانوردی جدید اسپیس ایکس بود

دریچه‌ی اسکای‌واکر دارای یک نردبان، دسته و پایه برای فضانوردان پولاریس دان است تا هنگام حرکت در اطراف فضاپیما، آن را بگیرند. پولاریس دان همچنین درحال آزمایش سامانه‌ی ارتباطی جدیدی است که از لیزر برای اتصال به ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس استفاده می‌کند. به‌گفته‌ی آیزاکمن، روش جدید، فرصت گشودن مسیر ارتباطی کاملا تازه‌ای را دارد که نه‌فقط برای دراگون، بلکه برای استارشیپ یا سایر فضاپیماها و تلسکوپ‌های فضایی کاربردی خواهد بود.

چهار فضانورد پولاریس دان علاوه‌بر آزمایش سخت‌افزار و لباس‌های فضانوردی جدید اسپیس ایکس، ۳۶ آزمایش علمی مختلف را که توسط ۳۱ موسسه‌‌ی جداگانه ارائه شده است، انجام داده‌اند. برخی از این آزمایش‌ها با ارائه‌ی داده برای برنامه‌ی تحقیقات انسانی ناسا، به دانشمندان کمک خواهند کرد تا از واکنش بدن انسان به پروازهای فضایی، درک بهتری به‌دست آورند و فضانوردان را برای اعزام به مقاصد دورتر فضا، ازجمله ماه و مریخ آماده کنند.

فضاپیمای پولاریس دان قرار است پس از ۶ روز حضور در فضا به زمین بازگردد و زیر چتر نجات در یکی از چند مکان احتمالی در نزدیکی سواحل فلوریدا در اقیانوس فرود آید. با بازگشت موفقیت‌آمیز خدمه، یکی از جاه‌طلبانه‌ترین ماموریت‌های فضایی انسان در چند دهه‌ی اخیر به پایان خواهد رسید.