تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3778052
شناسه : 3778052
تاریخ :
مساله امامت و ولایت در دوران امام حسن عسکری (ع) به اوج رسید اقتصاد ایران: قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: مساله امامت و ولایت در زمان امام حسن عسکری (ع) از جهاتی و ابعادی به اوج رسید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلام عباس هاشمی ظهر پنجشنبه در مراسم عزاداری شهادت امام حسن عسکری (ع) در دفتر آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: از عمر نظام شیعی و تشکیل تشیع ۱۴ قرن می‌گذرد و امروز در دنیا به طور قطع می‌توان گفت که هیچ مکتبی و مذهبی در بین مکاتبی که تاریخ آنها را ثبت و ضبط کرده به اندازه تشیع گسترش و توسعه پیدا نکرده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: جامعه اسلامی که بعد از پیغمبر (ص) به اندیشه سقیفه گرایش پیدا کردند، حضور میلیونی در این جامعه داشتند و شیعه امروز به ۴۰۰ میلیون رسیده و این خیل محیر العقول حقیقت هستند.

وی ابراز کرد: ترویج و تبلیغ امامت و ولایت منحصر به ۲۳ سال عمر پیغمبر اکرم (ص) نیست، پیامبر بخشی از این ماجراست و بعد از ایشان تا آخرین نفس‌های امام حسن عسکری (ع) مساله تبلیغ و ترویج ولایت و امامت مطرح است.

حجت الاسلام هاشمی تصریح کرد: مساله امامت و ولایت در زمان امام حسن عسکری (ع) از جهاتی و ابعادی به اوج رسید.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: پیامبر از دو طریق به مساله امامت و ولایت می‌پردازد و طریق اول وحی است و در بسیاری از آیات متعدد قرآن کریم به آن اشاره شده است

وی با بیان اینکه، جایگاه عصمت اهل بیت و ولایت در قرآن ذکر شده است و تکمیل دین نیز به وسیله ولایت ابلاغ شده است، یادآور شد: ابعاد گسترده امامت و ولایت در خود قرآن و در بیان پیغمبر اکرم (ص) جدای از قرآن کریم ولو آنها هم بازتاب آیات قرآن کریم نقل شده است.

حجت الاسلام هاشمی با تصریح بر اینکه حدیث منزلت، نور و غدیر بخشی از مساله تبلیغ و تبیین نظام، جایگاه امامت و ولایت است، اذعان کرد: بعد از پیامبر اکرم (ص)، امیرالمومنین (ع) در دوران سکوتش ۲۵ سال هر زمان که سخن گفته‌اند یک بعدی از امامت و ولایت خویش را آشکار کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: تمام خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های نهج البلاغه مربوط به چهار و اندی سال امیرالمومنین (ع) است و همواره مساله امامت و ولایت را تبیین می‌کنند.

وی اظهار کرد: امام حسن مجتبی (ع) که حساس‌ترین مقطع تاریخ زندگی زندگی‌شان صلح با معاویه است، عمدتاً نگران مساله امامت و جایگاه ولایت است و یکی از مهم‌ترین بعد عاشورا تبیین جایگاه امامت و ولایت است.

حجت الاسلام هاشمی بیان کرد: امامان سجاد، باقر و صادق علیهم السلام عمده فرصت‌های عمرشان را برای تبیین نظام امامت، ولایت، حقایق، رموز و اسرار امامت گذاشته‌اند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ولایت و امامت در ۲۳ سال عمر پیغمبر اکرم (ص) مطرح نیست، اگر بخواهیم عمر معصومین را امتداد عمر رسول الله بدانیم، باید بگوییم که امامان و پیامبر ۲۷۳ سال امامت و ولایت را تبلیغ کرده و ترویج داده‌اند.