تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3778031
شناسه : 3778031
تاریخ :
واکنش انتقادی برلین به اظهارات ترامپ ضد سیاست انرژی آلمان اقتصاد ایران: وزارت خارجه آلمان واکنش انتقاد آمیزی به اظهارات "دونالد ترامپ"، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیه سیاست انرژی برلین وارد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "برلینر سایتونگ" آلمان ، "دونالد ترامپ"، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک مناظره تلویزیونی با "کامالا هریس" از سیاست انرژی دولت فدرال آلمان انتقاد کرد. اکنون وزارت خارجه آلمان خشم خود را نسبت به این مواضع ابراز کرده است.

دونالد ترامپ عصر سه‌شنبه (به وقت محلی) در جریان مناظره تلویزیونی با کامالا هریس، تنها به طور خلاصه به آلمان اشاره کرد. او به بررسی سیاست انرژی ائتلاف دولتی موسوم به چراغ راهنمایی و دولت های قبلی آن پرداخت.

در جریان این بحث، سیاست های انرژی به طور برجسته و مکرر مورد بحث قرار گرفت. به ویژه، مناقشات بر سر استقلال انرژی ایالات متحده و استراتژی آینده برای مقابله با فرآیند استخراج نفت فرکینگ به وجود آمد. در اواخر مناظره تلویزیونی، ترامپ نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا تلویحاً اعلام کرد که رقیب او هریس به عنوان رئیس جمهور علیه فرکینگ و همچنین تولید بیشتر نفت اقدام خواهد کرد.

وی ادعا کرد که آلمان این کار را امتحان کرد و در عرض یک سال دوباره به ساخت نیروگاه های انرژی عادی بازگشت. ترامپ افزود: ما برای این منظور آماده نیستیم. احتمالاً ترامپ به حذف تدریجی تولید برق از زغال‌سنگ سخت و همچنین قانون منابع انرژی تجدیدپذیر سال 2023 اشاره می کند.

وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در مطلبی در پلتفرم اجتماعی ایکس اظهارات نادرست "دونالد ترامپ"، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مبنی بر اینکه مهاجران حیوانات خانگی می‌خورند به سخره گرفت و در عین حال نسبت به انتقادات وی از نحوه سیاستگذاری آلمان در حوزه انرژی جبهه‌گیری کرد.

این پست صدها هزار بار دیده شده و هزاران لایک دریافت کرده است. این پست همچنین به ادعای دروغ ترامپ اشاره دارد که در طول مناظره تکرار شد مبنی بر اینکه مهاجران در حال خوردن حیوانات خانگی در شهر کوچک اسپرینگفیلد اوهایو هستند.

البته آنچه در این پست ذکر نشده است، وابستگی آلمان به تولید انرژی خارجی است: طبق گزارش آژانس شبکه فدرال، در سال 2023 تا مارس 2024، آلمان 21.6 تراوات ساعت برق خالص بیش از سال های گذشته وارد کرده است . همچنین در این پست هیچ اشاره ای به هزینه های بالای انرژی وجود ندارد، که طبق گزارش شبکه تحریریه آلمان 2024، تقریبا 13 سنت بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است و بنابراین رتبه اول اروپا را به خود اختصاص داده است.

ترامپ پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال 2022 و نابودی نورد استریم 2، به شدت از وابستگی آلمان به گاز روسیه انتقاد کرده بود.

دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در جریان مناظره روز سه‌شنبه خود با کامالا هریس دموکرات، ادعای نادرستی را تکرار کرد که بسیاری از مهاجران هائیتی‌تبار مقیم شهر اسپرینگفیلد در ایالت اوهایو، حیوانات خانگی ساکنان محلی و حیوانات‌وحشی پارک‌ها را می‌دزدند و از آن‌ها غذا درست می‌کنند

ترامپ همچنین از تلاش‌های کامالا هریس برای سوق دادن آمریکا به سمت ترکیبی متنوع‌تر و پایدارتر از منابع انرژی انتقاد کرد و گفت که کشور آلمان هم قصد انجام همین کار را داشت، ولی نتوانست سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارد.

وزارت امور خارجه آلمان در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به این اظهارات ترامپ نوشت: می‌خواهد خوشتان بیاید یا نه: شبکه انرژی آلمان با بیش از 50 درصد منابع تجدیدپذیر کاملاً عملیاتی است و ما - به جای ساختن – نیروگاه‌های زغال سنگ و هسته‌ای، در حال تعطیل کردن آن‌ها هستیم. زغال سنگ حداکثر تا سال 2038 از شبکه خارج می شود.

وزارت اقتصاد دولت ائتلافی آلمان که توسط حزب سبزها اداره می‌شود نیز این مطلب را بازنشر کرد و در توضیح نوشت: «نیروگاه‌های جدید زغال سنگ؟ به هیچ وجه!»

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مستقیما از نامزدی هریس حمایت نکرده است، اما در ماه ژوئیه از او به عنوان سیاستمداری شایسته و با تجربه که دقیقا می‌داند چه کند و می‌تواند در انتخابات ایالات متحده پیروز شود، تمجید کرد.

کشور آلمان در دوره ریاست جمهوری ترامپ بین سال‌های 2017 تا 2021 به دلیل مازاد تجاری با ایالات متحده و همچنین هزینه‌کردهای نسبتا پایین دفاعی در ناتو، اغلب در کانون اصلی انتقادهای ترامپ قرار می گرفت.

ترامپ متعهد شده است که در صورت انتخاب شدن، تعرفه‌های بیشتری بر واردات اعمال کرده و حمایت ایالات متحده از اعضای ائتلاف نظامی ناتو را منوط به پایبندی آن‌ها به صرف 2 درصد از تولید ناخالص داخلی برای دفاع خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که چرا وزارت خارجه آلمان باید در مورد یک مناظره تلویزیونی در ایالات متحده در برنامه X نظر دهد.

آنالنا بائربوک ، وزیر امور خارجه آلمان همچنین از صرفه جویی در بودجه وزارت خود برای سال آینده ابراز نگرانی کرد. این مقام آلمانی درباره بودجه وزارت خارجه در بوندستاگ گفت: ما به تعهد بین‌المللی برای محافظت از رفاه و امنیت خود، به ویژه در اینجا نیاز داریم و این نیازمند یک بودجه مؤثر و یک بودجه امنیتی است. وی افزود: آیا این بودجه ای که ما اینجا بحث می کنیم، مطلقاً همه چیزهایی را که ما نیاز داریم را فراهم می کند؟ صادقانه بگویم، نه. ما برای امنیت خود به چیزهای بیشتری نیاز داریم.

پیش نویس بودجه سال 2025 هزینه ای معادل 5.87 میلیارد یورو برای وزارت امور خارجه در نظر گرفته است که در مقایسه با بودجه فعلی 6.71 میلیارد یورویی کاهش قابل توجهی دارد. بائربوک باید بتواند 2.56 میلیارد یورو در سال آینده برای تأمین صلح و ثبات هزینه کند که تقریباً یک میلیارد یورو کمتر از سال 2024 است.

انتهای پیام/