تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3778028
شناسه : 3778028
تاریخ :
درباره اورونوف حق با پرسپولیس بود/۵۰۰هزار دلار اضافه شد نه بیشتر! اقتصاد ایران: نایب رئیس فدراسیون فوتبال با دفاع از قانون افزایش سقف بودجه برای نمایندگان فوتبال باشگاهی کشور در آسیا گفت: باید عاقلانه تصمیم گیری شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، منصور قنبرزاده در نشست خبری امروز خود در خصوص تعیین سقف بودجه قراردادی جدید برای باشگاه‌های لیگ برتری گفت: خیلی از کارشناسان به فدراسیون توصیه کردند حالا که شرایط فعلی در فوتبال جاری است سخت گیری نکنیم. آن چیزی که قابل اغماض هست مثل پاداش‌های آسیایی و … را با انعطاف بیشتری نگاه کنید. این موضوع در کارگروه هم مخالف‌هایی داشت و در کمیته‌های مختلف به همین شکل بود و توصیه‌هایی که کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ایران که از طیف‌های مختلف بودند، بررسی کردند و در یک جمع‌بندی در یکی و دو روز گذشته نهایی و تصمیم گرفته شد که بحث پاداش آسیایی را تا سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در بحث تیم‌های آسیایی به اجماع هیئت رئیسه برسانیم. البته مبلغ ۸۰۰ هزار تا نهایی شده بود و فقط ظرف روزهای گذشته مبلغ ۵۰۰ هزار تا به آن اضافه شد.

وی در ادامه افزود: جا دارد که یک توضیحی بدهم که مکرر تکرار شده است‌. عنوان دقیق‌تر سقف بودجه طراز مالی باشگاه‌هاست، در AFC هم از چنین عنوانی یا بازی جوانمردانه مالی صحبت می‌کنند. در سال‌های گذشته استانداردهای مجوز حرفه‌ای را وسیع‌تر کرده‌اند. حدود سه چهار قبل در برخی موارد اغماض می‌شد. مثلاً در آن زمان برخی موارد مربوط به معیارهای درجه B و C الزامی نبود، ولی الان تبدیل به معیار A و الزامی شده است.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: مانند اینکه از سال‌های آینده اگر باشگاهی تیم بانوان نداشته باشد، مجوز حرفه‌ای نمی‌گیرد یا اگر باشگاهی سه دوره متوالی نتواند مجوز ملی بگیرد، باید از لیگ برتر هم خارج شود. این مسائل مواردی است که AFC برای نزدیک کردن به استانداردها اعلام کرده است. نیاید شرایطی پیش بیاید که لیگ برتر ایران از حالت حرفه‌ای خارج شود و نتوانیم تیمی در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان داشته باشیم. به همین دلیل از سال گذشته مصوب شد نظم مالی باشگاه‌ها مدنظر قرار بگیرد، یعنی درآمد و هزینه باشگاه‌ها مشخص شود. در سال اول نواقصی هم داشت، ولی آنچه توسط خود باشگاه‌ها در سایت AFC بارگذاری شد، هزینه و درآمد بود. یکی از معیارهایی که از امسال خیلی سختگیرانه را اعمال می‌کنند این است که هر سه ماه یک بار خود باشگاه‌ها باید طراز مالی را با نظارت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بارگزاری کنند.

رئیس کارگروه نظارت بر قانون سقف بودجه قراردادها تصریح کرد: باشگاهی داشتیم که سال قبل تعهداتی ایجاد کرده بود اما به هر شکل طبق مذاکره با بازیکنانش، قرارداد خود را تقلیل داد و توانست به شرایطی نزدیک شود که مجوز حرفه ای بگیرد.

قنبرزاده در ادامه صحبت‌هایش راجع به تغییرات سقف بودجه یادآور شد: از سال‌های آینده اگر باشگاهی تیم بانوان نداشته باشد، مجوز حرفه‌ای نمی‌گیرد یا اگر باشگاهی ۳ دوره متوالی نتواند مجوز ملی بگیرد، باید از لیگ برتر هم خارج شود. این‌ها مواردی است که AFC برای نزدیک کردن به استانداردها اعلام کرده است. نیاید شرایطی پیش بیاید که لیگ برتر ایران از حالت حرفه‌ای خارج شود و نتوانیم تیمی در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان داشته باشیم. به همین دلیل از سال گذشته مصوب شد نظم مالی برای باشگاه‌ها مدنظر قرار بگیرد و طراز مالی منظور ما بود. یعنی درآمد و هزینه باشگاه‌ها مشخص شود. در سال اول نواقصی هم داشت اما آنچه توسط خود باشگاه‌ها در سایت AFC بارگذاری شد، هزینه و درآمد بود.

درباره اورونوف حق با پرسپولیس بود/۵۰۰هزار دلار اضافه شد نه بیشتر!

او در خصوص درخواست باشگاه پرسپولیس مبنی بر حضور اوستون ارونوف در لیست زیر ۲۵ سال این تیم گفت: ما در صحبت‌هایمان با آنها فهمیدیم که حق با آنهاست چون می‌گفتند که سهمیه زیر ۲۵ سال در فصل قبل نداشتیم که حرف درستی است. از این رو او را پارسال در فرم بزرگسالان قرار دادیم. به نظر من به عنوان رئیس کارگروه نظارت بر سقف بودجه قابل اصلاح است و سعی می‌کنم این موضوع را شنبه نهایی کنیم. البته این تنها خواسته پرسپولیس نیست.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال سپس درباره افزایش بودجه باشگاه‌های حاضر در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا تصریح کرد: پاداش آنها به این شکل بود که برای مرحله گروهی لیگ نخبگان ۸۰۰ هزار دلار به سقف‌شان اضافه شود. کسب این مبلغ با حضور در مرحله گروهی قطعی است و ما از ابتدا این بحث را در نظر گرفتیم. سپاهان و تراکتور هم که در لیگ قهرمانان هستند، کسب ۳۰۰ هزار دلارشان قطعی است. مکاتبات امور بین‌الملل پس از تدوین دستورالعمل انجام شد و قبل از تدوین دستورالعمل این مبلغ برای ما مشخص نبود.

قنبرزاده ادامه داد: در دستورالعمل به این شکل آمده که پاداش‌های آسیایی برای سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به میزان خالص پرداختی به سقف بودجه افزایش پیدا کند. ۸۰۰ هزار دلار قطعی شده بود و در نهایت تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان با توجه به تعداد بازی‌های داخل و خارج از خانه، رقمی را دریافت می‌کنند. یعنی در مجموع سقف بودجه باشگاه‌های حاضر در لیگ نخبگان ۵۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کرده و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسیده است. این مبلغ نیز به این شکل است که با توجه به مشخص نشدن مرحله بعد، بحث بود که مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار را علی‌الحساب محاسبه کنیم.

او با اشاره به سوخته شدن یک سهمیه خارجی پرسپولیس به دلیل استفاده از نبیل باهویی گفت: به هر حال قوانین جاری بوده است و برای تمام تیم‌ها لحاظ شده است. ضمن اینکه باید بگویم روز شنبه درباره احتمال افزایش یک سهمیه خارجی دیگر هم تصمیم گیری می‌شود.