تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3777936
شناسه : 3777936
تاریخ :
نقش محصولات آرایشی و بهداشتی در بلوغ زودرس کودکان اقتصاد ایران: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیب موجود در طیف گسترده‌ای از محصولات بهداشتی آرایشی روزمره، از لوازم آرایشی گرفته تا خوشبوکننده‌های هوا و لوازم شوینده و صابون‌، می‌تواند به ناحیه‌ای در مغز که شروع بلوغ را تحریک می‌کند، پیام ارسال کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیب موجود در طیف گسترده‌ای از محصولات بهداشتی آرایشی روزمره، از لوازم آرایشی گرفته تا خوشبوکننده‌های هوا و لوازم شوینده و صابون‌، می‌تواند به ناحیه‌ای در مغز که شروع بلوغ را تحریک می‌کند، پیام ارسال کند.

دکتر ناتالی شاو، متخصص غدد کودکان در موسسه ملی علوم بهداشت محیطی از کارولینای شمالی، می‌گوید، این اولین بار است که محققان برای یافتن توضیح افزایش موارد بلوغ زودرس، تاثیر احتمالی مواد شیمیایی محیطی بر مغز را بررسی می‌کنند.

آغاز زودهنگام بلوغ‌ــ کمتر از 8 سال در دختران و ۹ سال در پسران‌ــ ممکن است در بلندمدت، بر سلامتی تاثیر بگذارد و از جمله خطر ابتلا به سرطان پستان، دیابت و بیماری‌های قلبی را تشدید کند. همچنین می‌تواند به کاهش قد در بزرگسالی برای هر دو جنس منجر شود.

تحقیقات ماه مه دانشکده بهداشت عمومی تی‌.‌اچ چان دانشگاه هاروارد نشان داد که در ۱۵.۵ درصد دختران، عادت ماهیانه زودتر از ۱۱ سالگی و در حدود ۱.۴ درصد آن‌ها، زودتر از ۹ سالگی آغاز شده است. 

محققان قبلا درباره دلایل احتمالی قاعدگی زودرس به چاقی، رژیم غذایی، وضعیت اجتماعی‌ــ‌اقتصادی و قرار گرفتن در معرض موادی مانند فتالات‌ها که می‌توانند هورمون‌های جنسی را مختل کنند، اشاره کرده‌اند.

شاو، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه جدید، هم وجود رابطه بین افزایش وزن و قاعدگی زودرس را تایید می‌کند اما می‌افزاید: «من هم موافقم که این عامل نقش دارد، اما تجربه‌ من نشان می‌دهد تنها کسانی که اضافه وزن دارند یا چاق‌اند، دچار بلوغ زودرس نمی‌شوند.»

به گفته او، با وجود آنکه زمان آغاز بلوغ تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد، تغییراتی چنین زیاد در یک روند معمولی ۱۰۰ درصد به عوامل محیطی برمی‌گردد. این موضوع باعث شد محققان به دنبال ترکیبی باشند که کودکان احتمالا بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرند.

در صورتی که شاو و همکارانش بتوانند ترکیبی را که با تاثیر بر مغز، فرمان آغاز بلوغ را ارسال می‌کند، پیدا کنند، خواهند توانست سازوکاری را که در تغییرات زمان‌بندی بلوغ ریشه دارد، شناسایی کنند؛ آنچه مطالعات جمعیت‌محور نتوانسته‌اند به آن دست یابند. 

پژوهشگران با بررسی ۱۰ هزار ترکیب موجود در یک کتابخانه دارویی شامل داروهای مجاز، مواد شیمیایی محیطی و مکمل‌های غذایی، چندین ترکیب را که ممکن است بر زمان‌بندی بلوغ تاثیر بگذارند، شناسایی کردند. با این حال، طبق گزارشی که در مجله اندوکرینولوژی (Endocrinology) منتشر شد، احتمالا کودکان بیشتر در معرض تنها یکی از این ترکیبات قرار می‌گیرند: مشک آمبرت یا مشک پنیرکی (musk ambrette)؛ یک ترکیب معطر مصنوعی که اغلب در محصولاتی مانند عطرها، صابون‌ها و لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

مشک آمبرت می‌تواند به یک گیرنده‌ مربوط به بلوغ در هیپوتالاموس بچسبد و به آزادسازی جی‌ان‌آرآچ (GnRH)، یک هورمون دخیل در بلوغ اندام‌های جنسی و تولید استروژن، تستوسترون و پروژسترون، منجر می‌شود.

به گفته شاو، مشک آمبرت به طور گسترده‌ای در عطرهای ارزان‌قیمت یا تقلبی و سایر محصولات بهداشتی معطر استفاده می‌شود. پژوهشگران همچنین متوجه شدند که این ماده در فاضلاب و در بدن ماهی‌های آب شیرین نیز یافت شده است.

گام بعدی برای پژوهشگران این بود که تاثیر مشک آمبرت را بر سلول‌های هیپوتالاموس انسان و لارو برخی ماهی‌ها آزمایش کنند. آن‌ها دریافتند این ترکیب در هر دو مورد، تولید جی‌ان‌آرآچ را تحریک می‌کند. شاو می‌گوید که در مطالعات آینده به بررسی تاثیر مشک آمبره بر پستانداران مانند جوندگان و این ترکیب در خون انسان‌ها خواهند پرداخت.

او پیشنهاد می‌کند که تا زمانی که اطلاعات بیشتری در این مورد وجود ندارد، والدینی که می‌خواهند مانع بلوغ زودرس فرزندانشان شوند، فهرست مواد تشکیل‌دهنده لوازم آرایشی، عطرها و محصولاتی را که ممکن است فرزندانشان استفاده کنند، از نظر وجود مشک آمبرت، کنترل کنند.