تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3777903
شناسه : 3777903
تاریخ :
اسکات ریتر: گسترش بریکس پیروزی راهبردی برای روسیه است اقتصاد ایران: افسر سابق اطلاعاتی ارتش آمریکا با اشاره به لغو محدودیت‌ها بر استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد توسط واشنگتن و لندن، هشدار داد: این اقدام حمله آشکار به روسیه است و می‌تواند عواقب جدی برای ایالات متحده به همراه داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی ارتش ایالات متحده در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، اعلام کرد که گسترش بریکس در نشست سران کازان پاسخی به غرب و یک پیروزی استراتژیک برای روسیه خواهد بود. 

وی تأکید کرد: «پاسخ قاطع مسکو به اقدامات ضدروسی غرب در کازان در ماه اکتبر داده خواهد شد، زمانی که نشست سران بریکس به صورت گسترده برگزار می‌شود و این به معنای گذار از نظم مبتنی بر قوانین مورد نظر غربی به نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین حقوقی خواهد بود.»

ریتر همچنین افزود که مسکو به همراه سایر اعضای این جامعه به دنبال ایجاد یک نهاد چندجانبه هستند که قطعاً چالشی بزرگ برای ایالات متحده، اتحادیه اروپا و جهان غرب به شمار خواهد رفت.

او همچنین اظهار داشت که نشست سران کازان نه تنها از نظر تعداد اعضا، بلکه از لحاظ پتانسیل، امکانات و زیرساخت‌ها نیز به گسترش بریکس منجر خواهد شد.

پیشتر، در تاریخ 5 سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق 2024، اعلام کرده بود که بیش از 30 کشور تمایل به همکاری با بریکس دارند و برخی از آن‌ها به دنبال عضویت در این سازمان هستند. وی همچنین بر روابط متقابلاً سودمند بین اعضای بریکس و نقش مهم آن‌ها در توسعه این اتحاد تأکید کرد.

آخرین اجلاس بریکس در سطح رهبران کشورهای عضو در آگوست 2023 در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) برگزار شد و طی آن تصمیم به گسترش تاریخی بریکس گرفته شد. از اول ژانویه سال 2024، مصر، ایران، اتیوپی و امارات متحده عربی به کشورهای گروه بریکس پیوستند.

ایالات متحده و بریتانیا عملاً به خاک روسیه حمله می‌کنند

این افسر سابق اطلاعاتی آمریکا در پاسخ به سوال دیگری، یادآور شد که ایالات متحده و بریتانیا اهدافی را که توسط نیروهای اوکراینی در خاک روسیه مورد حمله قرار می‌گیرند، تأیید می‌کنند و این به معنای آن است که این دو کشور عملاً در حمله به خاک روسیه دخالت دارند.

اسکات ریتر تأکید کرد: «این بدان معناست که ایالات متحده و بریتانیا عملاً به روسیه حمله می‌کنند و این اقدام تشدید کننده اوضاع و غیرقابل قبول از نظر روسیه است و قطعاً مسکو به این دخالت مستقیم پاسخ مناسبی نشان خواهد داد.»

این کارشناس آمریکایی هشدار داد که غرب از اوکراین به عنوان عامل ابزاری برای حملات استراتژیک علیه روسیه استفاده می‌کند و این اقدام‌ می‌تواند عواقب جدی برای ایالات متحده به همراه داشته باشد. او با اشاره به اینکه آمریکا و انگلیس در تلاش هستند تا محدودیت‌هایی بر استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد اعمال کنند،  اضافه کرد: «به نظر من ایالات متحده قادر به انجام چنین اقدامی بدون در نظر داشتن عواقب آن نیست، زیرا این یک ماجراجویی بزرگ است و اگر اشتباهی رخ دهد، به معنای نابودی ملت آمریکا خواهد بود. روسیه نمی‌تواند چنین احتمالی را نادیده بگیرد و باید برای آن آماده باشد.»

چرا بلینکن در شرایط فعلی به کی‌یف سفر کرد

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا همچنین ابراز عقیده کرد که شکست پی در پی ارتش اوکراین در درگیری‌ها در جبهه نبرد مشکلات سیاسی برای دموکرات‌ها و کامالا هریس، نامزد این حزب برای انتخابات آتی ریاست جمهوری ایجاد خواهد کرد و به همین دلیل، هدف آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سعی دارد پوشش سیاسی مناسبی برای این مشکلات ایجاد کند.
ریتر در پاسخ به این سوال که چرا بلینکن اکنون به کی‌یف سفر کرده، گفت: «در حال حاضر اوکراین در جبهه شمال شرق به سرعت در حال شکست خوردن است. این امر مشکلات سیاسی برای دموکرات‌ها و کامالا هریس ایجاد می‌کند و وظیفه آنتونی بلینکن در حال حاضر ایجاد پوشش سیاسی برای هریس است.»

وی همچنین با یادآوری اینکه اوکراین بارها درخواست کرده که نیاز به توانایی حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه دارد، افزود: «ایالات متحده قبلاً اعلام میکرد که این اقدام یک تشدید خطرناک به حساب می‌آمد، اما اکنون سیاست بر واقعیت غلبه کرده است. ایالات متحده به اوکراین اجازه استفاده از این تسلیحات را می‌دهد و لندن نیز در پیروی از واشنگتن همین کار را می‌کند.»

روز چهارشنبه، بلینکن در جریان سفر خود به کی‌یف اعلام کرده بود که ایالات متحده بیش از 700 میلیون دلار کمک اضافی برای حمایت از اوکراین اختصاص می‌دهد که از این مبلغ، 325 میلیون دلار برای بازسازی زیرساخت‌های انرژی اوکراین اختصاص خواهد یافت.

همچنین گزارش شده بود که بلینکن به کی‌یف سفر کرده است تا مواضع جدید ایالات متحده در مورد حملات به خاک روسیه با استفاده از موشک‌های دوربرد آمریکایی ATACMS را به مقامات اوکراینی اعلام کند.

در این رابطه ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه هشدار داد که روسیه در پاسخ به ارسال موشک‌های دوربرد آمریکایی به کی‌یف از تسلیحات قدرتمندتری استفاده خواهد کرد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز با اشاره به اینکه اکنون دیگر  ایالات متحده و اتحادیه اروپا به طور مستقیم در درگیری اوکراین دخالت دارند، گفت: «اگر واشنگتن مجوز حملات با موشک‌های دوربرد به خاک روسیه را صادر کند، مسکو پاسخ متناسبی به این اقدام خواهد داد.»

انتهای پیام/