تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3777901
شناسه : 3777901
تاریخ :
کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی در اصفهان تشکیل جلسه می‌دهد اقتصاد ایران: اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تشکیل جلسه کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی خبرداد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، منصور شیشه فروش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیامدهای تغییرات اقلیمی شهر و استان اصفهان را طی سال‌های اخیر درگیر کرده است، اظهار داشت: شدت موج‌های گرمایی و سرمایی، افزایش وقوع پدیده‌های حدی جوی از جمله سیل، توفان و خشکسالی از اثرات تغییر اقلیم است که به علت انتشارگازهای گلخانه‌ای در جو ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش دما، اقلیم مناطق مختلف و بر هم کنش بین جو و اقیانوس تغییر می‌کند و اثرات آن وقوع مخاطرات جوی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: طی مرداد ماه سال جاری در مناطق مختلف استان از جمله شمال، شرق و مرکز به ویژه شهراصفهان بالاترین دما طی ۵۰ سال گذشته با افزایش چهار تا پنج درجه نسبت به نرمال به ثبت رسید.

شیشه فروش ادامه داد: از این رو، کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی در اصفهان برای بررسی پیامدها و تغییرات پارمترهای جوی دما و … تشکیل و در بخش‌های انرژی، مخاطرات جوی، کشاورزی، محیط زیست، سلامت و بخش اقتصادی در این رابطه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی اضافه کرد: اتخاذ تدابیر لازم در جهت سازگاری با اثرات تغییرات اقلیم و کاهش اثرات این پدیده، کاهش انتشار آلاینده‌ها و بررسی آسیب پذیری جامعه در برابر تغییرات اقلیمی ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که شهر اصفهان در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۱۰۰ روز هوای ناسالم داشته که این تعداد روز با محاسبه شاخص ازن و فعالیت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی به ثبت رسیده است.

به گفته شیشه فروش، مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان به میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار شناسایی شده است که ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستان‌های خور و بیابانک نائین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: این استان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی، از سمت شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان تحت تأثیر کانون‌های گردوغبار است.

شیشه فروش اضافه کرد: اصفهان بر اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به طوری که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم گرد و خاک برمی خیزد.

وی ادامه داد: لازم است وزارت نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی در تامین حقابه های قانونی و زیست محیطی کشاورزی و فضای سبز در حوضه زاینده رود و جلوگیری ازبارگذاری‌ها و مصارف غیر مجاز آب در بالادست رودخانه زاینده رود و سایر مناطق و اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش بینی، تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی، اجرای طرح‌های مقابله با بیابان زایی، نهال کاری و آبخیزداری اقدام کنند.