تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3777891
شناسه : 3777891
تاریخ :
مصرف پروبیوتیک باعث رشد سریع مو می شود؟ اقتصاد ایران: پروبیوتیک های موجود در ماست و سایر غذاهای تخمیر شده ممکن است برای سلامت روده شما مفید باشند اما آیا پروبیوتیک ها می توانند رشد مو را تقویت کنند؟

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، بر کسی پوشیده نیست که خوردن غذاهای غنی از پروتئین یا استفاده از محصولات مراقبت از مو برای موهای شما مفید است. به هر حال، اکثریت مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. اما اگر می خواهید رشد موهای خود را تقویت کنید، باید کاری بیشتر از تکیه بر مصرف پروتئین انجام دهید.

خوردن غذاهای پر از مواد مغذی ضروری و کاهش استرس کارهایی است که باید انجام دهید تا موهایی سالم داشته باشید؛ همچنین پروبیوتیک ها را به آن لیست اضافه کنید، زیرا ممکن است برای موهای شما مفید باشند.

پروبیوتیک ها بیشتر به دلیل فوایدشان برای روده شناخته شده اند. اما مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است به تقویت رشد مو نیز کمک کنند!

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها که در ماست و سایر غذاهای تخمیر شده یافت می‌شوند، میکروارگانیسم‌های زنده هستند. طبق گفته مرکز ملی سلامت ایالات متحده، آنها ممکن است در صورت میل کردن یا مصرف موضعی بر بدن فواید سلامتی ارائه دهند.

آنها معمولاً باکتری یا مخمر هستند و اغلب به عنوان باکتری "خوب" یا "مفید" شناخته می شوند. به این دلیل که آنها با غلبه بر باکتری های مضر و حمایت از سیستم گوارشی به حفظ تعادل سالم در روده کمک می کنند.

به غیر از ماست، پروبیوتیک ها همچنین در غذاهای تخمیر شده مانند کفیر، کلم ترش، کیمچی و همچنین در مکمل های غذایی یافت می شوند.

چگونه پروبیوتیک ها به رشد مو کمک می کنند؟

طبق تحقیقات منتشر شده در Cureus، پروبیوتیک ها می توانند به کاهش مشکلات گوارشی و بهبود سلامت کلی کمک کرده و همچنین توانایی کمک به رشد سریع مو را دارند.

طی مطالعه ای که در مجله Functional Foods in Health and Disease منتشر شد، شرکت کنندگانی که به مدت 12 هفته هر روز دو بار مکمل های پروبیوتیک مصرف کردند، اثرات مفیدی بر رشد مو مشاهده کردند.

مزایای بالقوه پروبیوتیک ها در بهبود سلامت مو، به ویژه از نظر کنترل شوره سر و رشد مو، در طی مطالعه ای که در Heliyon منتشر شد، مورد توجه قرار گرفت.

دکتر جاتین میتال، متخصص زیبایی و پوست می‌گوید: پروبیوتیک‌ها ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلف از رشد مو حمایت کنند، در درجه اول این حمایت با ایجاد محیط داخلی و خارجی سالم که به سلامت مو کمک می‌کند شناخته می شود.

1. متعادل کردن میکروبیوم روده

یک میکروبیوم روده سالم می تواند به هضم و جذب مواد مغذی ضروری مانند بیوتین، ویتامین B12، ویتامین D و مواد معدنی مانند روی و آهن که برای رشد مو بسیار مهم هستند، کمک کند. هنگامی که روده متعادل می شود، این مواد مغذی راحت تر جذب می شوند و به فولیکول های مو می رسند و از رشد مو قوی تر و سریع تر حمایت می کنند.

2. کاهش استرس

روده و مغز انسان از طریق محور روده-مغز به هم مرتبط هستند. استرس ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشد، به ویژه در شرایطی مانند آلوپسی آره آتا. پروبیوتیک ها می توانند به تنظیم محور روده-مغز کمک کنند که ممکن است سطح استرس را کاهش دهد و به نوبه خود، ریزش موی مرتبط با استرس را به حداقل برساند.

3. افزایش سلامت پوست سر

پروبیوتیک ها می توانند به کاهش التهاب روی پوست سر کمک کنند که اغلب با شرایطی مانند شوره سر، درماتیت سبورئیک و سایر مشکلات پوست سر که می توانند رشد مو را مهار کنند، مرتبط است. یک پوست سر سالم و کمتر ملتهب، محیط بهتری را برای فولیکول های مو فراهم می کند.

4. حمایت از سیستم ایمنی

برخی از اشکال ریزش مو، مانند آلوپسی آره‌آتا، با واکنش‌های خودایمنی مرتبط هستند که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.

پروبیوتیک ها می توانند عملکرد کلی سیستم ایمنی را تقویت کنند و به طور بالقوه احتمال چنین واکنش های خود ایمنی را کاهش دهند. پروبیوتیک‌ها با حمایت از سیستم ایمنی ممکن است به محافظت از فولیکول‌های مو در برابر آسیب‌های محیطی و استرس اکسیداتیو کمک کنند که می‌تواند مانع رشد مو شود.

چگونه از پروبیوتیک ها برای رشد مو استفاده کنیم؟

استفاده از پروبیوتیک ها برای رشد مو را می توان به چند روش مختلف از جمله از طریق رژیم غذایی، مکمل ها و استفاده موضعی انجام داد. در اینجا نحوه استفاده از پروبیوتیک ها در روتین مراقبت از مو توضیح داده شده است:

1. منابع غذایی

غذاهای تخمیری مصرف کنید که به طور طبیعی سرشار از پروبیوتیک هستند. می‌توانید به سراغ ماست بروید، ترجیحاً شیرین نشده و حاوی کشت‌های زنده، کفیر (یک نوشیدنی تخمیر شده شیر)، کلم ترش (کلم تخمیری)، کیمچی (سبزیجات تخمیری)، میسو (رب سویا تخمیر شده)، و تمپه (دانه‌های سویا تخمیری).

2. مکمل های پروبیوتیک

همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک خود از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید. به دنبال مکملی باشید که دارای سویه های مختلفی از جمله لاکتوباسیلوس است که معمولاً با سلامت روده و سلامت کلی مرتبط است. اما به دوز توصیه شده روی بسته بندی مکمل پایبند باشید یا آنچه را که پزشک می گوید دنبال کنید.

3. درمان های موضعی پروبیوتیک

برخی از محصولات مراقبت از مو مانند شامپوها و نرم کننده ها دارای پروبیوتیک هستند.

این محصولات برای متعادل کردن میکروبیوم پوست سر و مراقبت از مسائلی مانند شوره سر و التهاب فرموله شده اند و بنابراین می توانند از رشد مو حمایت کنند. همچنین می توانید یک ماسک موی ساده با استفاده از مواد غنی از پروبیوتیک مانند ماست ایجاد کنید.

ماست ساده و بدون شیرینی را استفاده کنید، آن را مستقیماً روی پوست سر و موهای خود بمالید، به آرامی ماساژ دهید و حدود 30 دقیقه بگذارید بماند. اگر آن را با آب بشویید سپس از شامپو و نرم کننده ملایم استفاده کنید. این ماسک DIY را می توان یک یا دو بار در هفته برای تقویت سلامت پوست سر و حمایت از رشد مو استفاده کرد.

استفاده از پروبیوتیک ها برای رشد مو چه عوارضی دارد؟

پروبیوتیک ها به طور کلی بی خطر هستند، اما عوارض جانبی بالقوه ای دارند:

  • هنگامی که پروبیوتیک ها به صورت موضعی استفاده می شوند، ممکن است باعث تحریک خفیف یا واکنش های آلرژیک شوند به ویژه برای افرادی که پوست حساس دارند.
  • هنگام مصرف، برخی از افراد ممکن است مشکلات گوارشی مانند گاز یا اسهال را تجربه کنند، به خصوص در هنگام اولین معرفی پروبیوتیک ها.

پروبیوتیک ها ممکن است رشد مو را تقویت کنند، اما باید بخشی از یک رویکرد جامع باشد که شامل یک رژیم غذایی متعادل، مراقبت مناسب از مو، مدیریت استرس و در صورت لزوم، درمان پزشکی برای شرایط زمینه ای است.