تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3777766
شناسه : 3777766
تاریخ :
صادرات نفت لیبی هفته گذشته ۸۱ درصد کاهش یافت اقتصاد ایران: شرکت تحلیلی کپلر از کاهش ۸۱درصدی صادرات نفت لیبی در هفته گذشته خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، داده‌های شرکت تحلیلی کپلر نشان داد به‌دلیل لغو محموله‌های شرکت دولتی نفت لیبی همزمان با بحران مربوط به کنترل بانک مرکزی و درآمد نفتی این کشور، صادرات نفت لیبی هفته گذشته ۸۱ درصد کاهش یافت.

بن‌بست سیاسی در لیبی ماه گذشته زمانی آغاز شد که جناح‌های غرب لیبی برای برکناری رئیس بانک مرکزی کهنه‌کار این کشور اقدام کردند و این موضوع سبب شد تا جناح‌های شرق لیبی توقف تولید نفت را اعلام کنند.

داده‌های کپلر نشان داد پایانه‌های صادرات نفت لیبی هفته گذشته به‌طور میانگین روزانه ۱۹۴ هزار بشکه نفت خام صادر کردند که حدود ۸۱ درصد نسبت به هفته پیش از آن کاهش داشته است. این کشور دو هفته قبل روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت صادر کرده بود.

هرچند دو نهاد قانونگذار لیبی هفته گذشته با تعیین مشترک رئیس بانک مرکزی ظرف ۳۰ روز موافقت کردند، اما وضع همچنان بی‌ثبات و نامشخص است.

مأموریت پشتیبانی سازمان ملل در لیبی که برای رفع بحران در این کشور تلاش می‌کند، روز سه شنبه (۲۰ شهریور) اعلام کرد که تسهیل مذاکرات را از روز چهارشنبه در طرابلس از سر خواهد گرفت.

منابع تجاری آگاه هم اعلام کردند که شرکت دولتی نفت لیبی که منابع سوخت فسیلی این کشور را مدیریت می‌کند، برای همه محموله‌های پایانه حالت فوق‌العاده اعلام نکرده و از آن تاکنون تنها برای عرضه تک‌محموله استفاده کرده است.

لیبی پیش از آغاز بحران بانک مرکزی در این کشور، در تاریخ دوم سپتامبر (دوشنبه، ۱۲ شهریور) برای تولید نفت خام در میدان نفتی الفیل و در تاریخ هفتم هفتم اوت (چهارشنبه، ۱۷ مرداد) برای صادرات از میدان شراره وضع فوق‌العاده اعلام کرده بود.

رویترز گزارش داد شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته صادرات چند محموله را از میدان اس سیدر لغو کرد.