تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3777739
شناسه : 3777739
تاریخ :
سرزمین آفتاب در سوگ شهادت امام حسن عسکری (ع) نشست اقتصاد ایران: اراک- سرزمین آفتاب هشتم ربیع الاول سالروز شهادت یازدهمین پیشوا و مقتدای شیعیان امام حسن عسکری (ع) به سوگ نشست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مردم مؤمن و ولایتمدار استان مرکزی امروز (پنجشنبه) با حضور در آئین‌های مختلف عزاداری در سوگ شهادت یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، به سوگ نشستند.

شهروندان عاشق اهل بیت (ع) در شهرستان اراک نیز با برپایی آئین‌های سوگواری و حضور در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و دسته‌های عزاداری، ارادت خود را به ائمه اطهار (ع) به ویژه یازدهمین امام شیعیان نشان دادند.

جدای از فضای حقیقی، بسیاری از شهروندان دیندار و ولایتمدار در صفحات شخصی خود، شهادت امام حسن عسکری (ع) را به امام زمان (عج) تسلیت گفته و برای آن امام غایب از نظر، آرزوی سلامتی کردند.

تربیت شاگردان بزرگ برای ترویج دین مبین اسلام

کارشناس مذهبی و فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مدت امامت یازدهمین پیشوای شیعیان بسیار کوتاه بود و بنا بر روایات تاریخی، در این دوره شش ساله در حبس و یا به شدت تحت نظر بودند و با وجود خفقان موجود در جامعه آن روز، شاگردان بسیاری برای ترویج دین مبین اسلام تربیت کرد.

حجت الاسلام غلامرضا شاه حسینی افزود: در دوران امامت امام حسن عسکری (ع) زمانی که دشمنان اهل بیت متوجه شدند فرزند او منجی عالم بشریت خواهد بود، آن امام همام را در عنفوان جوانی به شهادت رساندند، اما برخلاف میل دشمنان، خداوند حضرت مهدی (عج) را حفظ کرد.

وی گفت: دوران ۶ ساله امامت یازدهمین امام شیعیان (ع) مصادف با ایجاد جو خفقان شدید حکومت عباسیان در جامعه و دور کردن جامعه از نهاد امامت بود و در آن دوران تهاجم فرهنگی داخلی و خارجی زیادی به اسلام ناب محمدی (ص) وارد شده بود.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در این دوران، امام حسن عسکری (ع) با درایت عرشی، نهاد وکالت را در تمامی سرزمین‌های اسلامی ایجاد کرد، توسعه داد و مردم را در جغرافیای جهان اسلام به این طریق هدایت و سازماندهی می‌کرد.

حجت الاسلام شاه حسینی با اشاره به اینکه در آن دوران با حمایت و هدایت نخبگان فرهنگی جامعه نهضت تثبیت جایگاه قرآن و تفسیر متون فاخر دین، قرآن و احادیث گسترش یافت گفت: بسیاری از کتاب‌ها در آن دوران نوشته شد و فضای آموزش، تعلیم و تربیت نیروهای نخبه دینی، در جامعه توسعه یافت.

وی آماده سازی جامعه برای امامت امام زمان (عج) را از دیگر برنامه‌های امام حسن عسکری (ع) دانست و بیان داشت: ایجاد فضایی برای تحقق این مهم از برنامه‌های مهم یازدهمین امام شیعیان بود.

وی گفت: با توجه به اینکه امام حیّ ما نایب امام حسن عسکری (ع) است فردا شب هم در این بقاع متبرکه جشن تاجگذاری و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) برگزار می‌شود.

سرزمین آفتاب در سوگ شهادت امام حسن عسکری (ع) نشستهشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری روز شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) است، آن حضرت پس از ۶ سال امامت، در حالی که در محاصره کامل نیروهای بنی عباس بودند، در ۲۸ سالگی به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند، مضجع شریف آن حضرت در شهر سامرای عراق و کنار مضجع پدر بزرگوارشان، امام علی النقی (ع) است.

آئین‌های عزاداری شهادت امام حسن عسکری (ع) در شهرستان‌های خمین، فراهان، ساوه، زرندیه، آشتیان، کمیجان، محلات، دلیجان، خنداب و شازند نیز در حال برگزاری است.