تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بین الملل
لینک : econews.ir/5x3777727
شناسه : 3777727
تاریخ :
همکاری روسیه و ایران قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند اقتصاد ایران: معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با هشدار در این باره که آمریکا باید از "اقدامات تحریک‌آمیز" دست برداشته و از تحویل‌ تسلیحات نظامی به کی‌یف خودداری کند، تاکید کرد: روسیه به هیچ‌ اولتیماتومی در خصوص حل و فصل درگیری اوکراین تن نخواهد داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راشاتودی" اعلام کرد که همکاری‌های نظامی-فنی بین مسکو و تهران بر توازن منطقه‌ای تأثیر منفی نداشته و در عین حال هیچیک از قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند. 

وی در واکنش به تحریم‌های غرب علیه ایران در این رابطه، تأکید کرد که همکاری‌های نظامی-فنی بین دو کشور هیچ‌گونه عنصری ندارد که قوانین بین‌المللی یا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده باشد و همچنین کاملاً با قوانین داخلی روسیه مطابقت دارند.

ریابکوف همچنین اشاره کرد که این همکاری بر توازن منطقه‌ای در خاورمیانه تأثیری ندارد. وی با اشاره به مواضع آمریکا در این باره گفت: «اگر آمریکایی‌ها همچنان مسئله تحویل‌های نظامی احتمالی از ایران به روسیه را مطرح می‌کنند، این مشکل خودشان است. بارها توضیحات کامل داده شده که هیچ همکاری‌ مشکوک و پنهانی وجود ندارد.»

علاوه بر این، ریابکوف تأکید کرد که اظهارات بدخواهانه‌ای که از واشنگتن در خصوص سیاست‌های روسیه و تعامل آن با کشورهای دیگر مطرح می‌شود، تنها تصوراتی بی‌اساس است. وی افزود: «ما این اظهارات را خارج از چارچوب عقل سلیم می‌دانیم و قطعاً بر اساس منافع و اهداف خودمان عمل خواهیم کرد و به توسعه همکاری‌های دوجانبه سودمند و برابر با همه کشورهایی که مانند ما به این همکاری علاقه‌مند هستند، از جمله جمهوری اسلامی ایران، ادامه خواهیم داد.»

همان روز چهارشنبه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز تاکید کرد که اطلاعاتی مبنی بر تحویل ادعایی موشک از ایران به روسیه هیچ‌گونه پایه و اساسی ندارد. او همچنین گفت که نیروهای مسلح روسیه تمامی ابزارهای لازم برای ادامه عملیات نظامی ویژه را در اختیار دارند.

هشدار ریابکوف به واشنگتن درباره اجازه حملات اوکراین به عمق خاک روسیه

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه، یادآور شد که اظهارات مقامات واشنگتن درباره احتمال لغو محدودیت‌ها برای حملات نیروهای مسلح اوکراین به عمق خاک روسیه، خطرات بیشتری را برای خود آمریکا به همراه خواهد داشت.

سرگئی ریابکوف توضیح داد: «اشارات و اقدامات دولت ایالات متحده که ما مشاهده می‌کنیم، ماهیتی تحریک‌آمیز دارد و این اظهارات تغییری در خط مشی ما ایجاد نخواهد کرد، بلکه به خطرات و تهدیدات، از جمله برای خود آمریکا و متحدان، مشتریان و پیروان آن‌ها، در هر نقطه‌ای که باشند، خواهد افزود.»

این دیپلمات بلندپایه اقدامات آمریکا را تلاشی برای ایجاد فشار روانی بر روسیه در خصوص دستیابی به اهداف عملیات ویژه نظامی در اوکراین توصیف کرده و افزود: «این بخشی از جنگ روانی است که خود بخشی از جنگ ترکیبی بزرگی است که از مدت‌ها قبل توسط واشنگتن علیه کشور ما به راه افتاده و ادامه دارد.»

او همچنین تأکید کرد که اگر ایالات متحده به دنبال افزایش امنیت خود است، باید از این قبیل "اقدامات تحریک‌آمیز" دست برداشته و از ادامه تحویل‌ تسلیحات نظامی دست بردارد تا مقامات کی‌یف را به برداشتن گام‌هایی که وضعیت را وخیم‌تر می‌کند، ترغیب نکند.

ریابکوف: روسیه به هیچ‌گونه اولتیماتومی درباره اوکراین تن نخواهد داد

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری، تاکید کرد که مقامات مسکو به هیچ‌گونه اولتیماتومی در خصوص حل و فصل درگیری در اوکراین تن نخواهند داد. سرگئی ریابکوف گفت: «کسانی که در اوکراین در قدرت هستند، باید ممنوعیت‌های خود را بر هرگونه ارتباطات کنار بگذارند. روسیه در برابر هیچ اولتیماتومی، به هر شکلی که باشد، تسلیم نخواهد شد.»

این دیپلمات همچنین هشدار داد که سیاست‌های آمریکا در خصوص اوکراین آن‌ها را به لبه پرتگاه نزدیک کرده و ممکن است به نتایج خطرناکی برای آن‌ها منجر شود. وی یادآور شد که قصد واشنگتن برای استفاده از موشک‌های دوربرد برای حملات به عمق خاک روسیه، گام جدیدی در تشدید درگیری فعلی است.

وی افزود: «آمریکا در حال حاضر به لبه پرتگاه نگاه می‌کند. آن‌ها در جهانی از تخیلات و توهماتی زندگی می‌کنند که خودشان ساخته‌اند، مانند این تصور که روسیه ممکن است در میدان نبرد شکست بخورد. این توهمات ممکن است برای آن‌ها و همه کسانی که چشمان خود را بر واقعیت‌های وحشتناک بسته‌اند، پایان بدی داشته باشد.»

پیش‌تر، روز چهارشنبه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز تاکید کرد که حتی اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین تماس بگیرد، باز هم نمی‌تواند به پایان درگیری در اوکراین کمک کند. به گفته او، تنها با کنار گذاشتن سیاست ایالات متحده مبنی بر استفاده از اوکراین به عنوان ابزاری برای مقابله با همه چیزهای مرتبط با روسیه، می‌توان به حل و فصل این درگیری کمک کرد.

انتهای پیام/