تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3777676
شناسه : 3777676
تاریخ :
زنگزور خط قرمز ایران؛ چرا آذربایجان به دنبال احداث زنگزور است؟ اقتصاد ایران: کارشناس ارشد زیربناهای حمل‌ونقلی گفت: هم‌اکنون کشور آذربایجان به نخجوان از طریق خاک ایران متصل است وبه نظر می‌رسد، آذربایجان با احداث «دالان زنگزور» به دنبال قدرت نمایی سیاسی و منطقه‌ای است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

زنگزور خط قرمز ایران؛ آذربایجان یا ایران، انتخاب روسیه کدام است؟

سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با احداث «دالان زنگزور» مرز بین ایران و ارمنستان از بین خواهد رفت، گفت: با راه‌اندازی این مسیر، مرز بین ایران و ارمنستان قطع می‌شود. اصولاً ارتباط مرزی با کشورهای همسایه از منظر مسائل سیاسی و همچنین داشتن مسیرهای ترابری بین‌المللی و از منظر ژئوپولتیک برای ایران حائز اهمیت است، به همین خاطر مقامات ایران بارها مخالفت خود را نسبت به این موضوع به صورت رسمی اعلام کردند و «مقام معظم رهبری نیز احداث مسیر «زنگزور» را به ضرر ایران و ارمنستان می‌دانند و ایشان بر مخالفت ایران بارها نیز تأکید جدی داشتند.»

کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پایان گفت: با توجه به دسترسی که کشور ما به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران داده است، نیاز جمهوری آذربایجان برای دسترسی به نخجوان مرتفع شده و مسیرهای ترابری بین‌المللی هم فعال هستند بنابراین به نظر می‌رسد اصرار جمهوری آذربایجان برای تصرف «دالان زنگزور» یک قدرت نمایی سیاسی یا کسب ابزارهای قدرت ژئوپولتیک برای آینده باشد. ولی نگرش حکیمانه ایران برای پرهیز از تغییر در موازنه‌های قدرت سیاسی و بروز جنگ‌ها یا مسدود شدن مسیرهای ترابری بین‌المللی آن است که مرزهای کشورها تغییر نکنند.

پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی جرم است

حسین جنتی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران، گفت: با ابلاغ قانون الزام به تنظیم سند رسمی در معاملات اموال غیرمنقول از این پس معاملات در بستری امن انجام خواهد شد لذا افرادی که بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیش فروش ساختمان کنند به حبس یا جزای نقدی محکوم می‌شوند.

وی ادامه داد: مالکان و دستگاه‌هایی که هنوز در سامانه املاک و اسکان ثبت نام نکرده‌اند، مشمول جریمه سنگین خواهند شد از طرفی برای خانه‌های خالی نیز جریمه‌ها از ۶ تا ۱۸ برابر مالیات بر اجاره از سال اول تا سوم به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

جنتی در پایان تصریح کرد: در صورتی که مالکی خانه‌ای را به فرزند و یا یکی از اقوام خود اجاره داده و کرایه نمی‌گیرد و قول نامه منعقد نشده باید در سامانه املاک و اسکان خود اظهاری ثبت کرده و قرار داد اجاره‌ای هم نوشته شود تا مشمول جریمه نشوند.

جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه‌آهن شد

در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت جبارعلی ذاکری که برای تصدی مدیرعاملی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از سوی وزیر راه و شهرسازی معرفی شده بود، با رأی هیأت وزیران رسماً به این سمت منصوب شد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور بعد از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هیئت دولت پس از معرفی و تأیید انتصاب مدیران عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی هیئت وزیران، ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای آنان، اصلاح ساختارها و رویه‌ها با هدف جلب و ارتقای رضایتمندی عمومی از خدمات دستگاه‌های دولتی و عمومی را محور عمل و هدف غایی دولت چهاردهم عنوان کرد.

پروازهای عمره از هفته آخر شهریور آغاز می‌شود

حمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: مجوز تعدادی پرواز حج عمره از عربستان برای هفته پایانی شهریور از عربستان اخذ شده و فعلاً شرکت هواپیمایی ایران‌ایر می‌تواند عملیات حج عمره را انجام دهد.

وی بابیان اینکه قیمت تقریبی بلیت حج عمره ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان است افزود: از عربستان برای اخذ مجوز سایر شرکت‌های هواپیمایی در عملیات حج عمره درخواست کردیم چنانچه موافقت شود سایر شرکت‌های هواپیمایی نیز می‌توانند زائران حج عمره را جابه‌جا کنند.

ساخت واحدهای ۲۵ متری مسکن مانعی بزرگ برای قانون فرزندآوری

فرشید ایلاتی کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه واحدهای ۲۵ متر نباید به عنوان «مسکن اقتصادی» در بازار مسکن حاکم شود، اظهار کرد: واحدهای مسکونی کوچک متراژ یا به اصطلاح «مسکن اقتصادی» در اقتصاد معنا و مفهومی نخواهد داشت. زیرا اگر مسکن در واحدهای کوچک متراژ به تعداد زیادی در بازار مسکن عرضه شود، نشان از کاهش قدرت خرید مردم است و در میان مدت موجب گرانی مسکن در بازار می‌شود. البته دولت طی ماه‌های اخیر موضع جدی خود را در راستای مخالفت کوچک‌سازی واحدهای مسکونی اعلام کرده است اما به نظر می‌رسد عده‌ای توجه به مخالفت دولت ندارند.

کارشناس حوزه مسکن در ادامه تاکید کرد: در ابتدای دولت سیزدهم قانون جوانی جمعیت و تشویق خانوار برای افزایش تعداد فرزندان به پای کار آمد بنابراین اگر این واحدهای کوچک متراژ در بازار مسکن باب شود این قانون به زمین خواهد ماند زیرا هرچه متراژ واحدهای مسکونی رو به کاهش حرکت کند خانوار و افراد انگیزه‌ای به تشکیل خانواده و توسعه جمعیت کشور نخواهند داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: باید نسبت به واحدهای کوچک متراژ تدابیر جدی شود تا این الگوی مصرفی عرضه بازار مسکن نشود زیرا با فرهنگ ایرانی تطابقی ندارد.

نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به ۳۰۵ هزار واحد رسید

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مورد آمار نوسازی بافت‌های فرسوده شهری گفت: فرایند نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده تا ابتدای شهریور امسال به ۳۰۵ هزار واحد رسیده است.

وی در مورد استان‌های برتر در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: ۱۴ استان برتر در این زمینه به ترتیب استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، البرز، همدان، فارس، کرمانشاه، قم، گلستان و کردستان ثبت شده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی در جلسه رأی اعتماد بر شتاب‌بخشی نوسازی ابنیه پایدار با بسته‌های تشویقی، اظهار کرد: دولت چهاردهم با نگاه جدید در کنار مردمی‌سازی نوسازی بافت‌های فرسوده، حضور پررنگ‌تری را از متخصصین، انجمن‌های صنفی حرفه‌ای و سازمان‌های مردم‌نهاد در اولویت قرار می‌دهد تا نوسازی با شتاب بیشتری انجام شود.

خط ریلی شلمچه - بصره با سرعت در حال اجرا است

سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه احداث خط ریلی شلمچه - بصره یکی از طرح‌های مهم برون مرزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که به سرعت در حال اجرا است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ سال است که دو کشور ایران و عراق منتظر احداث این خط هستند تا شاهد برقراری پیوند ریلی باشیم.

وی مین‌روبی را از جمله موانع سر راه این طرح عنوان کرد و افزود: از سال گذشته با توجه به تلاش‌های صورت گرفته توانستیم تاکنون حدود ۴ کیلومتر در عمق خاک عراق مین‌روبی کنیم.

صالحی همچنین به کشف بیش از ۶ هزار انواع مین‌های جنگی و خمپاره اشاره کرد و گفت: تاکنون در سه مرحله دپوهای کشف شده را منهدم کردیم و به تدریج بقیه هم کشف و منهدم می‌شوند و بیشتر این مین‌ها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای ۵ است بطوری که ۵ لایه مین‌روبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود ۴ کیلومتر داشتیم.