تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3777567
شناسه : 3777567
تاریخ :
اتهام‌پراکنی جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران اقتصاد ایران: وزرای خارجه آمریکا و انگلیس که به اوکراین سفر کرده‌اند اتهامات اثبات‌نشده درباره ارسال سلاح از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری فارس: وزرای خارجه آمریکا و انگلیس که به اوکراین سفر کرده‌اند اتهامات اثبات‌نشده درباره ارسال سلاح از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کردند.

تونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که روسیه «در حال بمباران بی‌رحمانه شهرهای اوکراین است و سلاح‌های بیشتری از ایران دریافت کرده است.»بلینکن در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که آمریکا بیش از ۷۰ میلیون دلار برای حمایت از اوکراین در جنگ علیه روسیه اختصاص داده است. وزیر خارجه انگلیس نیز تأکید کرد که کشورش مصمم به حمایت از اوکراین در جنگ علیه روسیه است و لندن و واشنگتن در این خصوص متحد هستند. دیپلمات ارشد انگلیس نیز در اظهاراتش به تکرار ادعاها درباره ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه پرداخت و گفت که این اقدام «تشدید خطرناک تنش‌ها» محسوب می‌شود. او همچنین گفت که انگلیس علیه افراد و شرکت‌های ایرانی و روسیه‌ای دخیل در انتقال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه تحریم‌هایی را وضع کرده است. روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه اشخاص و نهادهای مرتبط با ایران و روسیه بر اساس همین ادعاها خبر داده بود. علاوه بر این، کشورهای اروپایی هم اعلام کردند قصد دارند تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کنند. در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ۱۰ فرد و ۶ نهاد مستقر در ایران و روسیه را به بهانه «نقش‌آفرینی در تحویل سامانه‌های تسلیحاتی و قطعات سلاح به روسیه» در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.در آن بیانیه ادعا شده بود جمهوری اسلامی ایران و روسیه در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی قراردادی برای عرضه صدها موشک به روسیه امضا کرده‌اند. طبق این ادعا، تابستان سال ۲۰۲۴، نیروهای نظامی روسیه برای استفاده از موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد از نوع فتح ۳۶۰ آموزش دیدند.

ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا بدون ارائه هیچ مستنداتی مطرح شده بود. همچنین ساعاتی قبل‌تر یک منبع آگاه نظامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مقامات اروپایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را تکذیب کرد و گفت: این ادعاها از اساس کذب است و هیچ موشکی به روسیه منتقل نشده است.

این مقام آگاه نظامی تأکید کرد: طرح ادعاهای کذب در خصوص انتقال تجهیزات نظامی و موشکی صرفاً جنبه جنگ روانی دارد و بی‌پایه و اساس است.رسانه‌های آمریکایی هفته گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که واشنگتن اعتقاد دارد ایران این نوع سلاح‌ها را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی دراین‌خصوص به خبرنگاران گفت: «ما اطلاعات موثقی از سوی متحدان دریافت کرده‌ایم که حکایت از اقدام ایران در ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه دارد».جمهوری اسلامی ایران نیز صریحاً ادعاهای مطرح شده دراین‌خصوص را رد کرده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این گزارش‌ها گفته بود که جمهوری اسلامی ضمن مخالفت با جنگ از راهکار سیاسی برای حل‌وفصل اختلافات روسیه و اوکراین حمایت می‌کند.موج جدید علیه ایران در حالی است که سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه دیمیتری پسکوف در نشست خبری دیروز گفت که چنین اطلاعاتی با واقعیت مطابقت ندارد و سخنگوی وزارت خارجه ناصر کنعانی هم در نشست خبری دیروز تأکید کرد ایران بخشی از جنگ و بحران اوکراین نیست و راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این موضوع می‌داند.

وی تأکید کرد «این اتهامات را قویاً رد می‌کنیم، به‌ویژه اینکه اتهام زنندگان به ایران از کسانی هستند که جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان جنگ به یک طرف (اوکراین) هستند و نقش بسزایی در تشدید بحران و جنگ داشته‌اند».کشورهای غربی در ماه‌های گذشته بارها تلاش کرده‌اند با فضاسازی‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به یکی از طرف‌های شریک در جنگ اوکراین تبدیل کنند. ایران و روسیه همواره این ادعاها را رد کرده‌اند. ادعاهای کشورهای غربی در حالی مطرح می‌شود که این کشورها از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ اصلی‌ترین تأمین‌کننده سلاح برای اوکراین بوده‌اند و در مقاطعی اجازه استفاده از این تسلیحات برای حمله به خاک روسیه را نیز صادر کرد.