تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3777337
شناسه : 3777337
تاریخ :
معرفی شاسی بلند نام آشنای وارداتی کیا به ایران + کاتالوگ اقتصاد ایران: عصر خودرو- اواخر دهه ۸۰ شمسی قبل از ورود خودروهای چینی به بازار، کره‌ای‌ها بازار خودرو را در دست داشتند و با عرضه محصولات قدرتمند و پر آپشن به مشتریان ایرانی نوید حضور خودروهای با کیفیت را می‌دادند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودور»، در دوره‌ای واردات خودرو ممنوع شد و انتخاب‌های مشتریان محدود به گزینه‌های داخلی و چینی شد تا اینکه بالاخره با بازگشایی مجدد واردات، برندهای مطرح فرصت حضوری دوباره در ایران پیدا کردند. یکی از این برندها کیا کره‌جنوبی است که با سورنتو دوباره به ایران برگشته است.

درباره سورنتو
شاید سورنتو را بتوان جز معدود خودروهای وارداتی دانست که اولین و آخرین نسل آن حضور مستمری در بازار ایران دارد. اولین نسل آن با کد اتاق BL بود که در بازار با مدل‌های 2008 و 2009 موجود است. قلب تپنده آن یک موتور 6 سیلندر 3.3 لیتری بود که کشش بسیار خوبی را در اختیار مالکان قرار می‌داد. نسل دوم از سال 2009 تا 2013 و باز هم با موتور 6 سیلندر اما اینبار 3.5 لیتری به کشور آمد. خودرویی که که از پلت فرمی مشترک با سانتافه CM بهره می‌برد و آپشن‌های قابل توجهی همچون سقف پانورامیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم صوتی اینفینیتی، فناوری چراغ‌های AFLS، گرمکن و سردکن صندلی‌ها در آن‌ سال‌ها روی این اتاق نصب شده بود. در ادامه کیا در سال 2014 تصمیم به تغییر کلی در سبک طراحی خودروهای خود گرفت و سومین نسل سورنتو با کد اتاق UM متولد شد. این اتاق شاید یه سر و گردن از نظر طراحی و به روز بودن از نسل‌های قبلی جلوتر بود اما در نمونه‌های وارد شده به ایران دیگر خبری از موتور 6 سیلندر پرتوان نبود و تنها گزینه قابل انتخاب یک موتور 4 سیلندر 2400 سی‌سی تنفس طبیعی بود. اما آخرین نسل سورنتو محبوب، اتاق MQ4 است که بر روی پلت فرم N3 ساخته شده و اولین بار در فوریه 2020 معرفی شد.

مشخصات فنی
سورنتو نسل چهارم علاوه بر موتورهای 2.5 و 3.5 لیتری بنزینی، از قوای محرکه هیبریدی و دیزلی بهره می‌برد. نسخه وارداتی کوشا خودرو توسط یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری GDI به حرکت در می‌آید. این موتور که از سری موتورهای SMART STREAM است، در بهترین حالت 191 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس سورنتو جدید 8 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است که نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند. مصرف سوخت سورنتو 2024 در هر 100 کیلومتر تنها 6.1 لیتر است. سیستم تعلیق این کراس‌اوور همانند اکثر رقبا در جلو مستقل مک فرسون و در عقب مستقل مولتی لینک استفاده شده است.
نکته حائز اهمیت در خصوص مشخصات فنی این خودرو این است که سورنتو از پیشرانه تنفس طبیعی بهره می‌برد که شاید خبر خوبی برای مشتریان این خودرو باشد که دنبال موتوری کم استهلاک و با دردسر کمترهستند؛ از طرفی گیربکس این خودرو از 8 سرعته AT است که لذت رانندگی و حس به مراتب بهتری به نسبت نمونه‌های CVT و DCT ارزان قیمت دارد.

امکانات ایمنی و رفاهی
با توجه به محدودیت‌های واردات، احتمالا سورنتو را در تیپ‌های نیمه فول در بازار خواهیم دید. دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سنسور پارک جلو و عقب و سیستم کمکی رانندگی ADAS(سیستم کمکی جلوگیری از برخورد در نقطه کور، کروزکنترل هوشمند، سیستم کمکی رانندگی بین خطوط، سیستم کمکی هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار برخورد از عقب) از جمله امکانات ایمنی سورنتو وارداتی کوشا خودرو هستند.
در بحث امکانات رفاهی سورنتو MQ4 به امکاناتی همچون سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، هدآپ دیسپلی، شارژر وایرلس، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، مالتی مدیا 12.3 اینچی با قابلیت اتصال به تلفن همراه، دوربین دنده عقب، سنسور نور و باران، دنده پشت فرمان، تنظیم صندلی به صورت برقی، درب صندوق برقی، صندلی‌های ردیف دوم با قابلیت تنظیم به صورت دستی ، فرمان برقی با قابلیت تنظیم در 4 جهت به صورت دستی و چراغ‌های FULL LED مجهز است که البته نبود یک سری امکانات در آن مشهود است.

 

درباره سورنتو MQ4
سورنتو جدید در سال 2020 معرفی و از سال 2021 به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو به جز کره‌جنوبی، در ایالات متحده آمریکا، ویتنام و مالزی مونتاژ می‌شود. همانند اکثر محصولات هیوندای و کیا، این خودرو هم از پلت فرمی مشترک با هیوندای سانتافه بهره می‌برد.
در بحث قوای محرکه قابلیت انتخاب‌های متنوعی برای خریداران وجود دارد. از پیشرانه 2.5 لیتری توربو گرفته تا 3.5 لیتری 6 سیلندر و همچنین نمونه‌های هیبریدی و 2.2 لیتری دیزلی، از جمله موتورهای آخرین نسل سورنتو هستند.
از لحاظ ابعادی سورنتو MQ4، اندکی از آخرین نمونه‌های موجود در بازار ایران بزرگ‌تر است. طول این خودرو 4815 میلی‌متر، عرض آن 1900 میلی‌متر و ارتفاع آن 1695 میلی‌متر است. این اعداد نشان دهنده این است که اتاق MQ4 از اتاق UM اندکی قد بلندتر هم است.

 

سورنتو به عنوان یک کراس‌اوور سایز متوسط با توجه به مشخصات فنی قابل قبول و امکانات ایمنی و رفاهی مناسب، به زودی با مدل 2024 به بازار خواهد آمد. انتظار می‌رود کیا سورنتو با توجه به سابقه درخشانی که در بازار دارد و همچنین مشتریانی که علاقه‌مند به بازگشت محصولات کره‌ای به بازار بودند، بتواند موفقیت گذشته را تکرار کند.

برای مشاهده کاتالوگ این خودرو اینجا کلیک کنید.

نویسنده : محمد کمال‌پور