تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3777221
شناسه : 3777221
تاریخ :
السودانی به پزشکیان: تهدیدی از عراق متوجه ایران نخواهد بود اقتصاد ایران: نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که هرگز به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد از خاک عراق، ایران را تهدید کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه های عراق،محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری مشترک با مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران به روابط تاریخی و قوی و ریشه دار بین دو کشور اشاره و تصریح کرد: عراق هرگز به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد از خاک این کشور جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند.

السودانی گفت جمهوری اسلامی با حادثه دردناک از دست دادن رئیس جمهور شهید ابراهیم رئیسی و یارانش، پیچ و نقطعه عطف بزرگی را پشت سر گذاشت و ما بار دیگر دست رئیس جمهور پزشکیان را در حالیکه عهده دار منصب و انجام وظایف خویش است می فشاریم.

وی تصریح کرد: در این دیدار ما پرونده مشترک اقتصادی را که دروازه مهمی برای دستیابی به آرمان های مردم دو کشور همسایه به شمار می آید، مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

السودانی افزود: ما در خصوص مشارکت راهبردی گسترده و چندجانبه و دوجانبه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردیم و در گفتگوهای خود بر تقویت خطوط حمل و نقل و اتصال لجستیکی بین دو کشور از جمله خط آهن بصره – شلمچه که گام های مهمی را در این زمینه طی کرده ایم، بحث و تبادل نظر کردیم.

نخست وزیر عراق خاطر نشان کرد: ما درباره پروژه های زیادی از جمله «جاده توسعه» و راه زمینی صحبت کردیم و همچنین روی پروژه مناطق صنعتی مرزی در استان های واسط، میسان و بصره تمرکز و در خصوص کار و فعالیت شرکت های ایرانی با یکدیگر رایزنی کردیم.

 السودانی تاکید کرد: موضع عراق به عنوان یک دولت برای گسترش مشارکت اقتصادی روشن است و ما با یکدیگر 14 تفاهم نامه در زمینه های مختلف امضا کردیم.

نخست وزیر عراق گفت: ما از جمهوری اسلامی ایران برای تهیه گاز و تسهیل خرید آن از ترکمنستان تشکر می کنیم. ما با یکدیگر در خصوص اهمیت ثبات در منطقه که با نسل کشی مداوم رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه روبرو است، صحبت کردیم.

السودانی تصریح کرد: ما در این دیدار بر جلوگیری از گسترش درگیری ها و نقض حاکمیت کشورها و همچین بر موضع قانونی خود مبنی بر اینکه به هیچ طرفی اجزاره تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران را از خاک خود نخواهیم داد.

وی  تاکید کرد: موضع عراق به عنوان یک دولت حامی گسترش همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای منطقه و گسترش شراکت ها، بر سطح ثبات منطقه تاثیر مثبت خواهد داشت.

نخست وزیر عراق در ادامه گفت: ما از موضع حمایتگرانه جمهوری اسلامی ایران از عراق در تجهیز نیروگاه‌های برق این کشور به گاز با وجود مشکلات در پرداخت بدهی‌ها، به خاطر تحریم‌های ظالمانه تقدیر می‌کنیم.

السودانی تاکید کرد: این دیدار بسیار مهم است چرا که در سایه وجود اراده و تمایل خالصانه مقامات دو کشور به سمت و سوی همکاری و همگرایی بیشتر، یک نیروی محرکه برای مسیر رو به رشد روابط دوجانبه به شمار می‌آید.

نخست وزیر عراق در پایان با اشاره به موضوع قاچاق تاکید کرد ارتباط بین دستگاه های امنیتی دو کشور برای کنترل مرزها و جلوگیری از قاچاق که به امنیت داخلی دو کشور آسیب می زند، ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/