تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3777192
شناسه : 3777192
تاریخ :
وای‌فای و اینترنت چه تفاوت‌هایی دارند؟ اقتصاد ایران: دو اصطلاح وای‌فای و اینترنت، گاهی اوقات به‌جای یکدیگر به‌کار برده می‌شوند؛ درصورتی‌که به فناوری‌های بسیار متفاوتی اشاره دارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در زندگی روزمره، بسیاری از اصطلاحات یا فناوری‌ها به اشتباه به‌جای هم استفاده می‌شوند؛ فقط به این دلیل که از نظر مردم عملکرد یا کاربرد مشابهی دارند. در حالی که این اصطلاحات ممکن است از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق داشته باشند؛ به عنوان مثال، اصطلاحات رم (حافظه‌ی دسترسی تصادفی) و فضای ذخیره‌سازی به‌طور متداول به‌جای یکدیگر به کار می‌روند. در حالی که رم برای پردازش موقت داده‌ها استفاده می‌شود و فضای ذخیره‌سازی وظیفه‌ی ذخیره‌ کردن دائمی اطلاعات را برعهده دارد.

اصطلاحات «وای‌فای» و «اینترنت» نیز برخی مواقع به‌جای یکدیگر به‌کار می‌روند؛ در حالی که به فناوری‌های کاملاً متفاوتی اشاره دارند. دانستن تفاوت‌های این دو فناوری می‌تواند شما را شگفت‌زده کند که چطور ممکن است روزی آن‌ها را باهم اشتباه گرفته باشید.

این مطلب به‌طور خاص برای کاربران مبتدی تهیه شده است.

WiFi و اینترنت چه تفاوتی دارند؟

وای‌فای و اینترنت از اساس با یکدیگر تفاوت دارند؛ WiFi درواقع روشی برای اتصال به اینترنت محسوب می‌شود؛ درحالی‌که اینترنت همان فناوری‌ای است که به آن متصل می‌شویم. برای درک راحت‌تر این موضوع، اجازه بدهید با یک مثال شروع کنیم.

WiFi درواقع روشی برای اتصال به اینترنت محسوب می‌شود؛ درحالی‌که اینترنت همان فناوری است که به آن متصل می‌شویم

فرض کنید اینترنت مانند کتابخانه‌ای بسیار بزرگ است که در آن انواع کتاب‌ها و اطلاعات مختلف ذخیره شده‌اند. هر فردی که به این کتابخانه دسترسی داشته باشد، می‌تواند کتاب‌ها را مشاهده و مطالعه کند. اما برای دسترسی به آن، باید از در وارد شد. وای‌فای همان در یا راه‌ ارتباطی است که دسترسی به کتابخانه را برای ما هموار می‌کند. به‌عبارت دیگر، وای‌فای و اینترنت هردو بخشی از یک سیستم بزرگ هستند؛ اما با نقش‌هایی متفاوت.

WiFi چیست و چگونه کار می‌کند؟

Wi-Fi فناوری‌ای است که از امواج رادیویی برای اتصال به اینترنت پرسرعت بی‌سیم استفاده می‌کند. بسیاری از مردم اصطلاح Wi-Fi را مخفف عبارت Wireless Fidelity می‌دانند؛ فارغ از اینکه چنین تصوری درست نیست و Wi-Fi درواقع مخفف هیچ عبارتی نیست. اصطلاح Wi-Fi صرفاً عبارتی تجاری محسوب می‌شود که به استانداردهای IEEE 802.11x اشاره دارد.

لوگو وای‌فای در آسمان شب

فناوری Wi-Fi به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا به‌جای استفاده از کابل‌های فیزیکی، به‌صورت بی‌سیم از طریق یک شبکه‌ی محلی در ارتباط باشند. وای‌فای را به‌عنوان کابلی نامرئی در نظر بگیرید که از روتر بی‌سیم در اتاق نشیمن شما امتداد می‌یابد و به تمام مناطق خانه‌تان می‌رسد تا همه‌ی دستگاه‌هایی که از وای‌فای پشتیبانی می‌کنند، بتوانند به آن متصل شوند.

اینترنت چیست و عملکرد آن چگونه است؟

کلمه‌ی «Internet» کوتاه‌شده‌ی عبارت «Interconnected Networks» به معنی شبکه‌های به هم پیوسته است. این واژه به شبکه‌ای جهانی اشاره دارد که مجموعه‌ای از شبکه‌های رایانه‌ای را به هم متصل می‌کند و امکان تبادل داده و ارتباط بین دستگاه‌ها در سراسر دنیا را فراهم می‌آورد. با استفاده از اینترنت، می‌توان به حجم وسیعی از اطلاعات دسترسی پیدا داشت و با هر شخصی در هر نقطه‌ای از جهان ارتباط برقرار کرد.

وقتی از اینترنت استفاده می‌کنید، چه از طریق اتصال سیمی مانند Eternet یا بی‌سیم مانند WiFi، دستگاه شما از طریق یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت (ISP) به اینترنت متصل می‌شود و داده‌ها را ارسال و دریافت می‌کند. این داده‌ها به بسته‌های کوچکی تقسیم و از طریق روترها به سمت مقصد هدایت می‌شوند.

کره‌ی زمین با شبکه‌ی ارتباطات جهانی

هنگامی که بسته‌ها به مقصد می‌رسند، درست مانند قطعات پازل دوباره جمع می‌شوند و اطلاعات اصلی را بازسازی می‌کنند تا بتوانید به وب‌سایت‌ها دسترسی پیدا کنید، ایمیل بفرستید یا فعالیت‌های آنلاین انجام دهید. تمامی این فرایندها به‌سرعت انجام می‌شود؛ مگر در شرایطی که سرعت اینترنت پایین باشد.

چرا درک تفاوت‌های اینترنت و وای‌فای ضروری است؟

آگاهی از تفاوت‌ وای‌فای و اینترنت از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد. اگر علاقه‌ای به اینگونه مباحث‌ ندارید، نیازی نیست در هرکدام از این دو فناوری متخصص باشید؛‌ اما درک این تفاوت‌ها و حتی صرفاً دانستن اینکه این دو فناوری مفاهیم کاملاً جداگانه‌ای هستند، می‌تواند فرایند اتصال به اینترنت و ماندن در فضای آنلاین را ساده‌تر کند.

بدون شناخت تفاوت‌های وای‌فای و اینترنت، حتی کارهای ساده‌ای مانند راه‌اندازی و اتصال به شبکه‌ی خانگی ممکن است برایتان پیچیده و گیج‌کننده باشد. در حالی که با آشنایی با اصول اولیه‌ی این مفاهیم، می‌توانید چنین کارهایی را راحت‌تر انجام دهید و در مواقعی حتی نیازی به کمک گرفتن از کارشناس‌ها نیز نداشته باشید. علاوه‌بر‌ این، اگر به تنهایی نتوانید مشکل اتصال را حل کنید، داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکل را به‌درستی برای کارشناس‌های مربوطه توضیح دهید.