تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3777189
شناسه : 3777189
تاریخ :
جلوگیری موقت از نشت نفت خطوط زیردریایی جزیره خارگ اقتصاد ایران: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: فعلاً از نشت نفت به‌صورت موقت از خطوط لوله زیردریایی نفت در منطقه نفتی ابوذر در غرب جزیره خارگ جلوگیری شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  عبدالرحمن مرادزاده  با اشاره به پایش میدانی و بررسی وضعیت آلودگی نفتی در خلیج‌فارس سواحل غرب جزیره خارگ اظهار داشت: در این پایش که به اتفاق تعدادی از مدیران شرکت نفت فلات قاره منطقه عملیاتی خارگ، به‌صورت میدانی انجام شد آلودگی‌های ناشی از خط لوله زیردریایی 26 اینچی میدان نفتی ابوذر وضعیت زیست محیطی خلیج فارس و آبهای ساحلی جزیره خارگ، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت .

وی با اشاره به این موضوع که نشت نفت به دریا منجر به آسیب جدی و غیرقابل برگشت به زیستگاه‌های حساس آبزیان و سواحل می‌شود لزوم اقدامات کنترلی و پاکسازی سریع و به موقع این آلودگی، تعیین تکلیف و تسریع در آغاز پروژه تعویض خط لوله دریایی میدان نفتی ابوذر به خارگ را ضروری دانست.

وی با تأکید بر تعویض خط لوله دریایی به سبب فرسودگی اضافه کرد: با توجه به فرسودگی خطوط لوله نفت زیر دریایی و احتمال وقوع آلودگی مجدد، شرکت‌های متولی خطوط لوله نفت و ارگان ذیربط پاکسازی آلودگی‌ها ضمن آمادگی لازم برای جلوگیرى از حوادث احتمالی آینده، نسبت به تأمین به موقع مواد امحا کننده و ذخیره‌سازی به تناسب نیاز و ادوات مورد نیاز و آماده به کار به منظور کنترل آلودگی‌ها و جلوگیری از خسارات بیشتر به دریا و سواحل اهتمام ویژه داشته باشند.

مرادزاده کاهش فشار به خطوط لوله زیردریایی نفت و تزریق آب به درون خطوط و اقدامات پیشگیری را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: در این راستا عملیات پایش میدانی ادامه دارد.

وی اضافه کرد: فعلاً از نشت نفت به‌صورت موقت از خطوط لوله زیردریایی نفت در منطقه نفتی ابوذر در غرب جزیره خارگ جلوگیری شده و نیاز است دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از نشت مجدد نفت اقدامات لازم انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بر پاکسازی محیط‌هایی که به نفت آلوده شده‌اند تأکید کرد و افزود: پاکسازی مناطقی که به نفت خام آلوده شده‌اند بر عهده اداره کل بنادر و دریانوردی و جلوگیری از نشت مجدد نفت بر عهده دستگاه متولی از جمله شرکت نفت فلات قاره است.

به گزارش تسنیم، پنجشنبه هفته گذشته 15 شهریور مصطفی حاجی‌رضایی معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از پایان عملیات 6 روزه مقابله با آلودگی نفتی در غرب جزیره خارگ با کنترل منبع آلودگی خبر داده و گفته بود: پیرو اطلاعات دریافتی مبنی بر وقوع آلودگی نفتی، پس از پایش هوایی منطقه توسط بالگرد، لکه نفتی در محدوده جزیره خارگ رویت شد.

وی بیان کرد: در ادامه با حضور شناورهای دریاپاک و ناجی 9 اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و 2 شناور شرکت نفت فلات قاره، عملیات مقابله با آلودگی نفتی آغاز شد.
با توجه به تداوم نشت نفت از خط لوله، شناور غواصی نیز در منطقه حضور پیدا کرد تا نسبت به ترمیم خط لوله اقدام کند.

وی افزود: با توجه به وقوع آلودگی نفتی در پنج مایلی جزیره خارگ به صورت ناپیوسته، پاشش مواد امحاءکننده در چندین نوبت توسط شناور دریاپاک اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر انجام شد.

وی گفت: در ادامه عملیات نیز لکه‌های نفتی در سواحل پارک ساحلی، اسکله ماهیگیری و پتروشیمی جزیره خارگ مشاهده شد که با حضور نیروهای شرکت نفت فلات قاره نسبت به پاکسازی آن اقدام شد.

حاجی رضایی اظهار کرد: بخشی از این آلودگی در یکی دو روز گذشته در محدوده سواحل شمالی استان بوشهر مشاهده شده که با حضور نیروهای مربوطه و همچنین سمن‌های زیست‌محیطی نسبت به پاک‌سازی آن اقدام و همچنین نسبت به کلمپ گذاری محل نشت آلودگی نفتی اقدام شده است.

وی تاکید کرد: خلیج فارس کانون میدان‌های نفتی کشور است که به تناسب این شرایط، سالانه در چندین مورد با نشت نفت از خطوط انتقال نسبت به انجام عملیات مقابله با آلودگی نفتی اقدام می‌شود. اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با برخورداری از شناور دریاپاک به عنوان تخصصی‌ترین شناور مقابله با آلودگی‌های دریایی از دستگاه‌های پیشگام در این حوزه است.

وی افزود: در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی، انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی با در پیش گرفتن رویکردهای پیشگیرانه از آلودگی دریا به مواد نفتی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/