تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3777141
شناسه : 3777141
تاریخ :
عبور ناوهای آلمانی از تنگه تایوان و تنش در روابط پکن-برلین اقتصاد ایران: یک رسانه آلمانی در مطلبی به مسئله تشدید تنش‌های بین آلمان و چین بر سر موضوع بحث برانگیز عبور ناوچه‌های آلمانی از تنگه تایوان پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سایت رادیو آلمان در مطلبی به مسئله تشدید تنش های بین آلمان و چین بر سر مسئله عبور ناوچه های آلمانی از تنگه تایوان پرداخته و نوشت: ناوچه آلمانی "بادن-وورتمبرگ" می خواهد از تنگه تایوان عبور کند - تنگه ای که طبق قوانین بین المللی آب های بین المللی است. این در حالی است که جمهوری خلق چین این آبراه را سرزمین چین می داند که کشتی های نیروی دریایی خارجی بدون مجوز پکن اجازه عبور از آن را ندارند. بنابراین تصویب عبور "بادن-وورتمبرگ" یک مورد مربوط به دیپلماسی بین المللی است.

ناوچه آلمانی "بادن-وورتمبرگ" از ماه می در سراسر جهان دریانوردی کرده است. این ناوچه توسط کشتی تدارکاتی آلمانی "فرانکفورت آم ماین" همراهی می شود. هدف نیروی دریایی فدرال آلمان به زعم خود نشان دادن ارزش "آزادی مسیرهای دریایی" با این سفر است. در این میان توجه ویژه ای به اقیانوس هند و اقیانوس آرام می شود، جایی که تنش ها بین چین و همسایگانش اخیرا افزایش یافته است.

این دو ناو نیروی دریایی آلمان اخیراً در جریان ماموریت خود در اقیانوس آرام در کره جنوبی حضور داشتند، جایی که آنها در نظارت بر تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی مشارکت داشتند. بندر بعدی در مانیل پایتخت فیلیپین است. این مسیر در واقع از تنگه تایوان می گذرد که تقریباً 200 کیلومتر عرض دارد. با این حال، رهبری ناوچه آلمانی به دلایل "امنیت عملیاتی" در مورد برنامه های دقیق مسیر اظهار نظر نکرد. دریا سالار اکسل شولز، رئیس این عملیات در این باره گفت: بنابراین هیچ دلیلی برای گفتن چیزی در مورد مسیری که در حال سفر هستیم وجود ندارد. ما در اینجا از آزادی آبهای بین المللی استفاده می کنیم.

این در حالی است که رهبری چین از عبور بادن-وورتمبرگ از تنگه تایوان انتقاد کرده است. چین تحریکات و تهدیدهای کشورهای مربوطه علیه حاکمیت و امنیت چین را تحت عنوان آزادی دریانوردی رد می کند.

وزارت خارجه چین اعلام کرده که تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است و آب های تنگه تایوان از آب های چین است. پکن به حق کشتیرانی همه کشورها در آبهای مربوطه مطابق با قوانین چین و قوانین بین المللی احترام می گذارد. چین تایوان را به عنوان یک استان جدا شده می‌بیند و می‌خواهد این کشور جزیره‌ای را که دهه‌ها به‌طور مستقل اداره می‌شود، با سرزمین اصلی خود متحد کند.

در این میان استدلال اصلی اکثر سیاستمداران خارجی و امنیتی غربی و آلمانی این است که ادعای قدرت چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام باید متوقف شود.

"کریستف هوسگن"، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ و دیپلمات سابق، می‌گوید: چین در تلاش است قوانین بین‌المللی را بازنویسی کند، چه در تنگه تایوان و چه در دریای چین جنوبی. وی تاکید کرد: چین همچنین زمانی که هنگ‌کنگ را در بر گرفت، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشت.

وی افزود: بنابراین وی به دولت فدرال آلمان توصیه می کند که حرکات تهدید آمیز پکن را نادیده بگیرد و اجازه دهد ناوچه در این تنگه حرکت کند. این دیپلمت سابق آلمانی همچنین گفت: آلمان باید با این موضوع مقابله کند و نباید تسلیم قانون قویتر شود. در غیر این صورت یک سابقه ایجاد می شود و در جای دیگری دنبال می شود.

"رالف اشتگنر"، عضو حزب سوسیال دموکرات پارلمان آلمان البته مسئله را به گونه ای دیگر می بیند و جنگ در اوکراین را دلیل اصلی برای عدم عبور کشتی جنگی آلمانی از تنگه تایوان می‌داند. اشتگنر در ین باره گفت: شاید چینی ها تنها کسانی هستند که واقعاً در مسکو نفوذ دارند. او با وجود اینکه طرفدار دریانوردی آزاد در آب های بین المللی است، همچنین می پرسد که آیا فعلاً باید بر آن پافشاری کنیم؟ دولت فدرال نباید رهبری چین را عصبانی کند زیرا هنوز هم می تواند به آلمان در درگیری با روسیه کمک کند.

در ادامه این مطلب این پرسش مطرح شده است که آیا دولت فدرال آلمان باید بر قوانین بین المللی پافشاری کند یا بهتر است از خشم چین اجتناب کند؟ این سوال به لیست طولانی رویدادهایی می پیوندد که نشان می دهد روابط با چین چقدر چالش برانگیز است.

در ادامه این مطلب آمده است: همچنان خطر جنگ تجاری هم وجود دارد، زیرا چین به طور گسترده به زنجیره های ارزش تولید خودروهای الکتریکی یارانه می دهد و بنابراین بازار جهانی را با وسایل نقلیه ارزان قیمت پر می کند. تصمیم نهایی در مورد اینکه آیا اتحادیه اروپا می خواهد تعرفه های تنبیهی بر خودروهای برقی چینی اعمال کند، هنوز معلق است.

در همین راستا اخیراً دفتر دادستان عمومی فدرال آلمان چندین نفر را که گفته می‌شود برای چین در آلمان جاسوسی می‌کردند، دستگیر کرد که یکی از آنها یکی از نزدیکان سابق "ماکسیمیلیان کراه"، سیاستمدار حزب افراطی جایگزینی برای آلمان بود.

کشتی های جنگی کشورهای دیگر مانند ایالات متحده آمریکا نیز در گذشته در میان اعتراضات پکن از این تنگه عبور کرده بودند. در اوایل سال 2022، ارتش آلمان با ناو بایرن از اقیانوس هند و اقیانوس آرام عبور کرد. در آن زمان، دولت فدرال صراحتاً ادعاهای رهبری چین درباره تنگه تایوان را مورد توجه قرار داد و این کشتی از عبور از تایوان اجتناب کرد. اگر ناو «بادن-وورتمبرگ» از تنگه تایوان عبور کند، این اولین بار از سال 2002 خواهد بود که یک کشتی نیروی دریایی آلمان این مسیر را انتخاب می کند.

یک هفته نامه آلمانی اخیرا خبر داد که با وجود تهدیدها و انتقادهای چین دو کشتی نیروی دریایی آلمان برای اولین بار در 22 سال گذشته به زودی از تنگه بین چین و تایوان عبور می‌کنند.

بر اساس گزارش هفته نامه "اشپیگل"، دو کشتی جنگی آلمانی در آستانه عبور از تنگه تایوان هستند. گفته می شود که علیرغم هشدارهای چین، این اقدام از طرف دولت آلمان برنامه ریزی شده است. به این ترتیب دولت فدرال آلمان رویکردی آرام و بی تفاوت را در قبال اعتراضات احتمالی جمهوری خلق در پیش گرفته است.

دولت فدرال آلمان نمی خواهد این برنامه برای عبور از این تنگه را به دولت چین اعلام کند. آمریکا و دیگر کشورهای غربی نیز در هنگام عبور از این تنگه این گونه رفتار کردند و این برای تاکید بر این مسئله است که این مسیری کاملا عادی است.

در ماه اوت، دریاسالار "اکسل شولز"، که رهبری اتحادیه نیروی دریایی آلمان در اقیانوس هند و اقیانوس آرام را بر عهده دارد، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که این دو کشتی جنگی همچنان منتظر دستورات برلین هستند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه فدرال آلمان قبلاً در ماه می اعلام کرده بود که عبور ناوچه از این تنگه قابل تصور است. رهبری چین نسبت به این موضوع هشدار داد. لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در ماه می گفت که هیچ کشوری نباید چین را تحریک کند و حاکمیت آن را تهدید کند.

از سال 2021، آلمان به دلیل نگرانی از افزایش ادعاهای ارضی چین، حضور نظامی خود را در منطقه گسترش داده است.

انتهای پیام/