تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بین الملل
لینک : econews.ir/5x3777120
شناسه : 3777120
تاریخ :
ادعای آمریکا: فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگران کننده است اقتصاد ایران: نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بدون اشاره به اقدامات یکجانبه این کشور علیه ایران و خروج از برجام و عدم اجرای تعهدات آمریکا فعالیت هسته‌ای ایران را نگران کننده خواند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "لورا هولگیت"، نماینده ایالات متحده نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار اتهامات قبلی نسبت به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، آن را نگران کننده توصیف کرد.

وی در این نشست مدعی شد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران عمیقاً نگران کننده است. همانطور که گزارش مدیرکل به وضوح نشان می‌دهد، ایران به جای پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی، به حرکت بیشتر در مسیر اشتباه ادامه می‌دهد. ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود، نصب آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته و تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری برای آن ندارد، ادامه می‌دهد. اگر ایران علاقه مند به ایجاد اعتماد به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای خود است، باید ذخایر 60 درصدی خود را کاهش دهد و چنین تولیدی را به طور کامل متوقف کند.

نماینده آمریکا بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات این کشور نسبت به ایران مدعی شد: ادامه تشدید تنش‌های ایران در حالی صورت می‌گیرد که در مورد مسائل پادمانی دیرینه سنگ اندازی می‌کند و از اجرای تعهدات قانونی خود بر اساس کد اصلاحی 3.1 خودداری می‌کند. ایران به جای ارائه شفافیت بیشتر، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد و تداوم دانش آژانس را در مورد تولید قطعات سانتریفیوژ مانع شد. ایران باید تعهدات پادمان‌های قانونی خود را به طور کامل و بدون تاخیر بیشتر اجرا کرده و شفافیت کامل را در رابطه با فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی سانتریفیوژ به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دهد.

این اتهامات در حالی مطرح شده که مقامات ایران بارها تاکید کردند که تنها کشوری بودند که به تعهدات خود در برجام عمل کردند و گزارش‌های پیشین منتشره از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گویای آن است.

نمایندگی ایران نزد سازمان‌‌های بین‌المللی در وین روزهای گذشته در یادداشت توضیحی خود در خصوص گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA) تاکنون با آژانس همکاری کاملی داشته است. باید مجددا ًتاکید شود که تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام گردیده و توسط آژانس تحت راستی‌آزمایی است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، ایران به صورت داوطلبانه و رویکردی همکارانه، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را ارائه کرده است.

علاوه بر این ایران معتقد است که آمریکا با خروج یکجانبه خود از برجام، عدم اجرای تعهدات خود ذیل برجام و همچنین وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران عملا باعث چنین وضعیتی شده است.

نمایندگی ایران در وین خاطرنشان کرد: متعاقب خروج آمریکا و قصور اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در انجام تعهدات خود، ایران در اعمال حقوق خود طبق بندهای 26 و 36 برجام، کلیه اقدامات داوطلبانه شفاف‌ساز فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA)، از جمله اجرای کد اصلاحی 1/3 را، همان‌طوری که در بند 13 از مقدمه برجام و نیز در بند 65 پیوست یک آن مشخص شده است، در فوریه 2021 به حالت تعلیق درآورد.

نماینده آمریکا در ادامه نیز مدعی شد: تصمیم ایران در سال گذشته برای حذف بازرسان مجرب آژانس به طور جدی بر فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس تأثیر گذاشته است. چنین اقداماتی عمیقاً معکوس هستند و ما از امتناع اخیر ایران از لغو این تصمیم، علیرغم درخواست‌های مکرر مدیرکل، بسیار متأسفیم. 

وی در آخر ادعا کرد: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم که به جای تضعیف توانایی آژانس در ارائه تضمین‌های اساسی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است، گام‌هایی برای ایجاد اعتماد بین‌المللی بردارد.

نمایندگی ایران نزد سازمان های بین‌المللی در وین در یادداشت توضیحی خود در خصوص مسئله بازرسان آژانس تاکید کرده است که این مسئله جزو حق حاکمیتی ایران است و به طور صریح در ماده 9 موافقت‌نامه پادمان جامع ایران (INFCIRC/214) به رسمیت شناخته شده است.

در یادداشت نمایندگی ایران آمده است: حق انتصاب و لغو انتصاب بازرسان آژانس در ماده 9 موافقت‌نامه پادمان جامع ایران (INFCIRC/214) به رسمیت شناخته شده است. در این زمینه، ایران پاسخ نهایی خود را طی نامه‌ای از سوی جناب آقای اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به جناب آقای گروسی ارائه کرده است که باید مورد احترام آژانس قرار گیرد.

انتهای پیام/