تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بین الملل
لینک : econews.ir/5x3777071
شناسه : 3777071
تاریخ :
روسیه: اروپا با پیروی از آمریکا مسیر نقض برجام را طی کرد اقتصاد ایران: نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در شورای حکام آژانس تصریح کرد که کشورهای اروپایی نیز با پیروی از الگوی منفی ایالات متحده، مسیر نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را در پیش گرفتند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین بیانیه این کشور در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت برجام را در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت کرد.

روسیه در بیانیه خود بیان کرد: با مطالعه گزارش فصلی مدیرکل، مجدداً به نتیجه ناامیدکننده‌ای در مورد بی فکری و شتابزدگی اقدامات برخی کشورهای غربی رسیدیم که به عنوان شرکت کنندگان برجام باید به نفع حفظ شرایط برای دسترسی به توافق خویشتن داری نشان دهند. پیشتر طرف روسی هشدار داد که تصویب یک قطعنامه مغرضانه و نامناسب ضد ایرانی که توسط انگلیس، آلمان و فرانسه در نشست ژوئن شورای حکام تصویب شد، بدون عواقب باقی نخواهد ماند.

وی افزود: گام‌های توسعه برنامه هسته‌ای ایران که در این گزارش ثبت شده را می‌توان به عنوان پیامد مستقیم روند تشدید تنش کشورهای غربی تفسیر کرد. برای ماه‌ها، ایران آبشارهای سانتریفیوژ جدیدی را به بهره‌برداری نرساند که این موضوع مرتباً در گزارش‌های مدیرکل تأیید می‌شد. با این حال تهران بار دیگر تحریک شد. در عین حال، در پس زمینه فشار بی وقفه غرب، واکنش ایران در قالب راه اندازی 16 آبشار سانتریفیوژ را می‌توان بسیار محدود ارزیابی کرد.

اولیانوف در سخنرانی خود در نشست شورای حکام اظهار کرد: اگر برجام اکنون در شکل کامل خود اجرا می‌شد، تقریباً تمام نگرانی‌های موجود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برطرف می‌کرد. مجموعه‌ای از ابزارهای راستی آزمایی پیشرفته را در اختیار آژانس قرار می‌داد. با این وجود، حتی بدون این، ایران همچنان تایید شده‌ترین کشور عضو آژانس باقی می‌مانده است و همانطور که گزارش‌های آژانس در مورد اجرای پادمان‌ها نشان می‌دهد، حجم فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: علت اصلی وضعیت فعلی پیرامون برجام بدون تغییر باقی مانده است؛ خروج غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده از آن، سیاست مستمر «فشار حداکثری» بر ایران و امتناع از نهایی کردن مذاکره. فرآیند بازگرداندن برجام، تاکید مکرر طرف ایرانی مبنی بر آمادگی خود برای تکمیل پیش نویس بسته احیای اسناد و همچنین تلاش‌های متعدد ما با چین برای تسهیل این روند، نه در واشنگتن، نه در بروکسل و نه در پایتخت سه کشور اروپایی با واکنش مناسب مواجه نشد.

اولیانوف خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی نیز با پیروی از الگوی منفی ایالات متحده، مسیر نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را در پیش گرفته و مسیری ثابت در جهت تجزیه برجام را طی کردند. کشور ما روز تکمیل برجام را در 18 اکتبر 2025 تفسیر خواهد کرد. هر خط دیگری با در نظر گرفتن مفاد صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که به قوت خود باقی است، نقض فاحش آن خواهد بود.

نماینده روسیه در آخر گفت: ما از مخالفان می‌خواهیم که سیاست‌های مخرب خود را کنار بگذارند، اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را تشدید نکنند و در رویکردهایی که منجر به تنگ‌تر شدن فضا برای روند دیپلماتیک برای بازگرداندن برجام می‌شود، تجدید نظر کنند.

انتهای پیام/