تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3777060
شناسه : 3777060
تاریخ :
مهمترین عرصه نقش‌آفرینی امام حسن‌عسکری(ع) مدیریت فکری جامعه بود اقتصاد ایران: لاهرود - مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم(ع) شهر لاهرود گفت: مهمترین عرصه نقش آفرینی امام حسن عسکری(ع) در کنار زمینه‌سازی برای غیبت و ولادت امام عصر(عج)، مدیریت فکری جامعه بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اسماعیل دستگزار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان اظهار کرد: دوران امامت حضرت امام حسن عسکری (ع) دوره‌ای بود که باید آمادگی شیعیان جهت غیبت فرزند آن امام بزرگوار یعنی حضرت حجت بن الحسن (ع) ایجاد می‌شد.

وی افزود: شاید یکی از حساس‌ترین دوره‌ها در امامت ائمه معصومین (ع) این دوره بود که نیاز به آمادگی بیش از پیش شیعیان داشت. بنا بود دوران غیبت تا زمان نامعلومی ادامه پیدا کند و دسترسی شیعیان به امام عصر خود به مرور قطع شود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم ابن موسی کاظم (ع) شهر لاهرود گفت: یکی از بزرگترین مشکلات شیعیان در زمان امامت امام حسن عسکری (ع) دسترسی سخت به ایشان بود اما این دسترسی در زمان امامت حضرت ولی عصر (عج) ناممکن بود پس وضعیت برای شیعیان سخت می‌شد، مخصوصاً در ابعاد علمی و اخلاقی که نیازمندی به امام معصوم بیشتر از هر چیز دیگر قابل لمس است.

دستگزار بیان کرد: در تمام لحظات زندگی امام حسن عسکری (ع) شاید مهمترین دغدغه ایشان وضعیت شیعیان و حفظ آنها از حملات فکری، علمی، اخلاقی دشمنان و فرقه‌سازان بود. آن حضرت با علم کامل نسبت به وضعیت غیبت امام پس از خودشان بنا داشتند آمادگی‌هایی در شیعیان ایجاد کنند تا بتوانند مسیری جدید و پراهمیت به نام عصر غیبت را آغاز کنند و در این مسیر دچار مشکلات فکری نشوند.

وی تصریح کرد: گاهی امام حسن عسکری (ع) را به یاران و خواص، معرفی و موضوع غیبت را تبیین می‌فرمودند. این کار به این دلیل صورت می‌گرفت که هم شیعیان با فضای فکری و عملی دوران غیبت آشنا شوند. هم علما و فقیهان زمان امام عسکری (ع) دارای اعتبار و شخصیت شوند و هم مردم آماده باشند تا در دوران غیبت به علما و فقهای شیعه مراجعه کرده و سوالات و مشکلاتشان را نزد ایشان ببرند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم ابن موسی کاظم (ع) شهر لاهرود با اشاره به راهبردهای امام حسن عسکری (عج) در مدیریت جامعه شیعی علاوه بر زمینه‌سازی برای غیبت و ولادت امام عصر (عج) خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین راهبردهای امام حسن عسکری (ع) فعال‌سازی قدرت نرم است یعنی آن امام بزرگوار در صدد کسب اقتدار از طریق ایجاد جاذبه و مکارم اخلاق بود. ایشان به قدری رفتار زیبا داشتند که بین دوست و دشمن، مشهور به بخشش، حکمت، فضل و صاحب علم و حکمت بودند.

دستگزار اضافه کرد: جالب این است که وقتی امام هادی (ع) به شهادت رسید، فرزندان متوکل عباسی و والی قم که با ائمه دشمنی داشتند، برای عرض تسلیت به محضر امام حسن عسکری (ع) رسیدند. خود آنها اعتراف می‌کنند کسی را مثل آن حضرت در زهد، ورع، مقام، شرافت ندیدند. که این امر نشان دهنده اوج تسلط امام بزرگوار در افکار عمومی و کسب اقتدار بود.

وی ادامه داد: روزهایی که امام حسن عسکری (ع) مجبور بود در سامراء خودش را به حکومت معرفی کند، مردم برای ملاقات ایشان صف می‌بستند یا مورخان حضور گسترده مردم در تشییع پیکر مطهر امام حسن عسکری (ع) را به قیامت تشبیه کرده‌اند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم ابن موسی کاظم (ع) شهر لاهرود با اشاره به طرح‌ریزی سازمان وکالت توسط امام حسن عسکری (ع) برای صیانت فکری شیعه، تصریح کرد: دومین راهبرد آن حضرت، فائق آمدن بر نظارت و کنترل اطلاعاتی نظام حاکم بود. در شرایطی که دشمنان در صدد بودند مدام امام بزرگوار را تحت نظر داشته باشند، ایشان با اشراف اطلاعاتی و رهبری شبکه وکالت، در صدد صیانت‌بخشی و امنیت فکری شیعه برآمد. در روزگار امام حسن عسکری (ع)، در نیشابور، قم، طبرستان، گرگان، بصره، کوفه و اهواز شبکه وکالت گسترش یافته بود که آن حضرت به خوبی اینها را مدیریت کردند.