تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3777038
شناسه : 3777038
تاریخ :
«حقوق عامه» در خوزستان مورد مطالبه مردم است اقتصاد ایران: اهواز - رییس کل دادگستری خوزستان گفت: یکی از حقوقی که در خوزستان هموارده مورد مطالبه مردم بوده و بنده با تاکید ریاست قوه قضائیه ورود کرده ام، حقوق عامه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهقانی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در آئین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان که در سالن همایش‌های گیت بوستان برگزار شد، اظهار کرد: در استان خوزستان به برکت خون پاک شهدا، وجود ذیجود علمای استان، مدیران و فرماندهان ارشد نظامی، اعضای شورای تأمین، وجود پربرکت عشایر در استان خوزستان و رنگین کمان اقوام با تعامل و وحدت، آرامش و امنیت حاکم است، این همدلی و همراهی موجب شده که خوزستان با همه مسائل و مشکلاتی که دارد، امنیت و آرامش قابل قبولی داشته باشد.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه دادسرا به عنوان نهاد مدعی العموم، یکی از ارکان مهم تأثیرگذار در نظام قضائی کشور است که مدیریت و نظارت آن برعهده دادستان است، تصریح کرد: وظایف و تکالیف عدیده و گسترده‌ای بر عهده این نهاد به عنوان مدعی العموم است‌. نقش نظارتی و حمایتی دارد؛ حفظ حقوق عامه، احیا حقوق عامه و توجه به حقوق عمومی، همچنین نظارت بر تکالیف مدیرانی که وظیفه خدمت رسانی به مردم دارند از بُعد حقوق عامه است و نظارت بر انجام مسئولیت‌ها و تکالیف از جمله وظایف دادستان است.

وی عنوان کرد: پذیرش هر مسؤولیتی یک سری تکالیف پیشینی دارد و هر مسؤول و خدمت گزار مکلف است پاسخگوی وظایف و تکالیفش باشد، لذا دادستان در این حوزه وظیفه دارد.

رئیس کل دادگستری خوزستان اضافه کرد: از طرف دیگر با حمایت نظارت محور در راستای خدمت گزاری و رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی گام برمی دارد.

دهقانی گفت: اگر به تکالیف عدیده دادستان نگاه کنیم در حوزه حقوق عمومی و فردی مسؤولیت دارد؛ از بُعد حقوق عمومی و مصلحت جامعه، هرجا به امنیت جامعه، امنیت روانی، اقتصادی و آرامش جامعه مورد خدشه قرار گیرد دادستان کنار مسؤولان و با حضور قاطع و اثر گذار به منفعت جامعه می‌نگرد.

به گفته وی، هر جا فسادی رخ دهد دادستان حضور دارد و نظارت دارد.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه زمانی که متجاوز حقوق جامعه و مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد دادستان عمومی به منفعت عمومی توجه دارد، اظهار کرد: البته دادستان در حوزه حقوق فردی نیز وظیفه دارد، اگر شخصی مورد ظلم واقع شده به عنوان شاکی خصوصی به دادستان مراجعه و مطالبه حق می‌کند.

وی، نقش دادستان در فرآیند ابتدا تا انتها دادرسی و اجرای حکم را نقش فعال خواند و افزود: در این فرآیند حقوق فردی که تحت تعقیب قرار می‌گیرد نیز مد نظر دادستان است تا خدایی نکرده حکمی در حق ناکرده بزه‌ی اجرا نشود.

دهقانی با بیان اینکه گاهی اوقات دادستان به حقوق مشترک فرد و جامعه در اجرای توجه می‌کند، تصریح کرد: یکی از حقوقی که در خوزستان هموارده مورد مطالبه مردم بوده و بنده با تاکید ریاست قوه قضائیه ورود کرده ام، حقوق عامه است.

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به آمار شهریور ماه سال گذشته تا کنون در راستای حقوق حقه مردم خوزستان، گفت: حق آلایندگی که به موجب قوانین و مقررات باید به رفع آلایندگی در مناطقی که مردم ساکن هستند اختصاص پیدا کند مبلغ ۱۰ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان به استان اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی ۳۳ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان مطالباتی که دولت باید در پرداخت یارانه‌ها و مطالبات گندمکاران پرداخت کند، از شرکت‌های بزرگ فولاد، پتروشیمی و سیمان اخذ شده است، به همین واسطه آن نماینده را برای یک سال دیگر تمدید کردیم تا حقوق حقه مردم استان خوزستان را به بهترین وجه مطالبه کند.

دهقانی با اعلام اینکه دادستان مرکز خوزستان بیش از ۲ دهه در سمت‌های مختلف استان خدمتگزاری کرده است، عنوان کرد: به اذعان اعضای شورای تأمین در همه حوادث و بحران‌های پیش آمده در استان همراه بودند که از زحمات و تلاش‌های وی تشکر می‌کند.

رئیس کل دادگستری خوزستان بیان کرد: دادستان جدیدی که معرفی خواهد شد نیز از نیروهای خدمتگزار استان و مدیران نمونه خوزستان است که سمت‌های مختلف قضائی را طی کرده و مسلط به حقوق قضائی و همچنین فسادستیز است که برای ایشان که امروز رسماً معرفی می‌شود آرزوی سرافرازی دارم.