تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3777025
شناسه : 3777025
تاریخ :
بحران کمبود سینما در قزوین/ فقر زیرساخت ها در حوزه هنر هفتم اقتصاد ایران: قزوین- در حالی که قزوین جزو فقیرترین استان های کشور در حوزه سینما محسوب می شود اما استقبال مردم از این سالن ها مطلوب و خوب ارزیابی می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مطهره میرزایی: سینما یک رسانه مهم دیداری و شنیداری مبتنی بر فناوری است که افزون بر بعد هنری، یک فعالیت اقتصادی نیز به‌حساب می‌آید و در رده بندی هنر، معروف به هنر هفتم است.

در دنیای امروز که هنر زبان گویای ملت‌ها، فرهنگ‌ها و ارتباط بین جوامع مختلف است بی‌شک نبود سینما را می‌توان نوعی عقب‌ماندگی هنری و چه‌بسا فرهنگی تلقی کرد.

در حالی که پس از انقلاب اسلامی این صنعت هنری مهم و تأثیرگذار در کشور با توسعه گسترده فنی و زیرساختی روبرو شده و شاهد تغییرات گسترده از لحاظ زیرساخت، تولید محتوا و دسترسی به به‌روزترین امکانات ساخت فیلم در کشور بودیم گویا استان قزوین از این توسعه محروم مانده است.

استان قزوین با ۲ سینما در سطح استان در جمع ۶ استان ضعیف کشور قرار دارد و از نظر تعداد صندلی نیز به همراه سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد کمترین میزان صندلی موجود را در سینماهای کشور به خود اختصاص داده است.

آمارها از تعداد سینما و صندلی‌های موجود در استان نشان از وجود یک چرخه معیوب در حوزه این هنر در استان حکایت می‌کند و بدون شک رفع این مشکل نیازمند توجه بیشتر به آن است.

تلخی ماجرا زمانی عیان‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم که هر دو سالن سینمای استان قزوین در شهر قزوین مستقر بوده و دیگر شهرستان‌های استان قزوین فاقد سینما هستند.

قزوین یکی از استان‌های محروم در حوزه سینما است

میلاد حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان قزوین یکی از استان‌های محروم در حوزه سینما است، به این معنا که به لحاظ داشتن تعداد سینما در شهرستان‌ها فاقد سینما بوده و در شهر قزوین نیز تنها دو سینما فعال وجود دارد که این آمار قزوین را جزو استان‌های محروم سینمایی و امکانات آن قرار می‌دهد.

مدیر امور سینمایی استان قزوین بیان کرد: علی‌رغم کمبود سینما، با توجه به ضریب جمعیت استان قزوین جزو پرمخاطب‌ترین مردم در حوزه سینما است.

سینما بهمن جزو پرفروش‌ترین سینماهای کشور

وی افزود: یکی از علت‌های کمبود سینما عدم حمایت و همکاری مسئولین استان است که متأسفانه دغدغه سینما بین مسئولین وجود ندارد.

این مسئول بیان کرد: اگر حمایت و همکاری از جانب مسئولین شکل بگیرد علاوه بر افزایش سینماهای قزوین می‌توان یک پردیس در شأن مردم استان داشت.

بحران کمبود سینما در قزوین/ فقر زیرساخت های سینمایی

وی مطرح کرد: برای حل چالش کمبود سینما، مؤسسه فرهنگی بهمن سبز حوزه هنری انقلاب اسلامی در حوزه ساخت، نگهداری و تجهیز سالن‌های سینمایی یکی از بزرگ‌ترین سینما داران کشور که حدوداً ۲۰۰ سالن سینمایی در سطح کشور را در اختیار دارد که سینما بهمن قزوین نیز جزئی آن است.

حبیبی ادامه داد: طی برگزاری جلسات متعدد بنا شد تا مدیر مؤسسه حمایت‌های لازم را در بخش‌های موردنیاز داشته باشد و اگر حمایت‌های لازم از جانب مسئولین استانی شکل بگیرد امکان ساخت پردیس سینمایی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال افزایش تعداد اکران‌های متعدد از فیلم‌های سینمایی به‌صورت سیار هستیم افزود: تاکنون اقداماتی در خصوص محرومیت‌زدایی سینمایی شکل گرفته است، اکران‌های سیار در ۲۰۰ نقطه شهر به‌ویژه در مناطق فاقد سینما، روستاها و مناطق محروم طی چند سال اخیر اقدام شایانی بود که سبب شد تا اقشار مختلف مردم بتوانند از فیلم‌های سینمایی استفاده کنند.

افتتاح سینمای در شهر الوند

این مسئول مطرح کرد: در خصوص بازسازی و بهسازی سینماهای موجود اقداماتی نیز شکل گرفته است و تلاش شد امکانات مختلف، کیفیت تصویر و امکانات بروز در سینماهای استان لحاظ شود.

وی با تأکید بر اینکه در خصوص بازسازی و بهسازی سینما بهمن اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است گفت: در خصوص اضافه شدن سینما در شهرستان البرز شهر الوند نیز اقداماتی انجام شده است که امیدواریم با مساعدت مسئولین بتوانیم این سینما را در ۲۲ بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری برسانیم.

عدم وجود متقاضی در خصوص احداث سینما

امیر ملاحسن، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رسالت ارشاد در حوزه سینما صدور مجوز است و در سالن داری دستی ندارد و برای احداث سینما درخواست تأسیس سینما از جانب بخش‌های مختلف از جمله ادارات دولتی، بخش خصوصی و یا نهادها انجام و پس از بررسی‌های لازم صدور مجوز از جانب ارشاد انجام شود.

بحران کمبود سینما در قزوین/ فقر زیرساخت های سینمایی

وی افزود: ارشاد به جهت توسعه فرهنگ سینمایی و سینما در شرایطی که سینما ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد تجهیزاتی از قبیل صندلی، پرده و امکانات این‌چنینی به‌صورت بلاعوض در اختیار مدیران سینما قرار می‌دهد تا سرمایه‌گذاران نسبت به ورود به این عرصه تشویق و ترغیب شوند با توجه به اینکه شرایط فروش بلیط سینما در سال‌های اخیر وضعیت مطلوبی داشته است ساخت سینما به لحاظ مسائل اقتصادی نیز به‌صرفه است می‌تواند آورده خوبی برای سرمایه‌گذار داشته باشد.

بهره‌برداری از دو سینما در شهر قزوین

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر یک سینمای دو سالنه در منطقه ملاصدرا و یک سینمای ۵ سالنه در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای در مجتمع نیایش در حال احداث است که پس از سپری کردن مراحل فنی و تأییدیه‌های سازه توسط بخش‌های مختلف به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تأکید کرد: سپری کردن مراحل متعدد فنی برای کسب مجوز به جهت رعایت قوانین و مقررات برای حفظ جان شهروندان بوده و لازمه صدور مجوز سپری و تأیید شدن مراحل مختلف فنی و تخصصی است.

به گزارش مهر، توجه به امر فرهنگ و هنر نه یک اقدام یک‌جانبه بلکه یک اقدام همگرا و اجتماعی است که لازمه این اقدام از میزان دغدغه بالا شکل می‌گیرد و اگر آوای دغدغه در افکار خاموش شود اولین چراغ خاموش جامعه چراغ فرهنگ و هنر خواهد بود.

توزیع عادلانه مباحث مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر و چه‌بسا توجه به این امر در جایگاه صحیح خود اسباب رشد یکسان مباحث هنری و فرهنگی در سطح جامعه خواهد شد که این امر در بازده زمانی خود می‌تواند سبب رقم خوردن اتفاقات بزرگ باشد.