تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3777021
شناسه : 3777021
تاریخ :
ارز تخصیصی بانک مرکزی برای صنعت موبایل به جیب چه کسی رفت؟ اقتصاد ایران: رئیس انجمن تلفن همراه: وزارت صمت بگوید ارز سال گذشته صنعت موبایل و یک میلیاد و ۹۶ دلار در سال جاری را به چه شرکت‌هایی پرداخت کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران از وزارت صمت خواست که توضیح دهد، ارز سال گذشته به انضمام یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار در سال جاری برای صنعت موبایل کشور به چه کسی تخصیص داده شده است.

عبدالمهدی اسدی که در روزهای گذشته از بلاتکلیفی ۱۸۰ روزه‌ی بازرگانان در صف تخصیص ارز و بی‌توجهی بانک مرکزی به این روند گلایه کرده بود، از برگزاری جلسه‌ای با معاونت ارزی بانک مرکزی خبر داد؛ جلسه‌ای که در آن پیرامون تخصیص ارزهای مانده از سال ۱۴۰۲، تعیین منشا ارز در سال جدید و میزان واردات در شش ماهه اول سال جاری صحبت شده است.

بر اساس گفته‌های پیشین اسدی آخرین ارز تخصیص داده شده به این صنعت متعلق به هفتم اسفند ماه سال گذشته است و از آن زمان دیگر هیچگونه ارزی تخصیص داده نشده است.

او درباره‌ی جزئیات جلسه میان انجمن موبایل و معاونت ارزی بانک مرکزی به ایسنا گفت: «معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد که ارزهای سال گذشته به وزارت صمت تحویل شد؛ ضمن اینکه یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار ارز هم در سال جاری برای تخصیص به صنعت تلفن همراه به وزارت صمت داده شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، نیمی از این مبلغ تخصیص‌داده‌شده در سال ۱۴۰۳ (نیمی از یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار) از تالار دوم بوده که باید وزارت صمت اعلام کند به چه شرکت‌های و در چه بازه زمانی این ارز را پرداخت کرده است و امیدواریم بتوانیم این آمار را از وزارت صمت اخذ کنیم.
- عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران

او همچنین تأکید کرد: «طبق اعلام بانک مرکزی، برای ثبت سفارش‌های سال ۱۴۰۳، منشاء ارز تخصیص به حوزه تلفن همراه، از محل صادرات غیر انجام می‌شود و مقرر شده که طبق اولویت انجام شود. برای ثبت سفارش‌های مانده از سال گذشته که حدود ۶۸ میلیون دلار است، تمام تلاش خود را خواهیم کرد که بتوانیم این میزان ارز را دریافت کنیم.»

به گفته‌ی اسدی ابتدای هفته آینده نیر جلسه‌ای دیگر در این مورد برگزار خواهد شد.

او پیش از این در اردیبهشت‌ماه امسال نیز به رویه‌ی تأمین ارز واردات گوشی‌های موبایل اعتراض کرده بود.