تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3776966
شناسه : 3776966
تاریخ :
تهدید ثبات بازار با رشد نقدینگی و افزایش نرخ دلار نیمایی اقتصاد ایران: بعد از دوره یکساله که فضای اقتصاد ایران در آرامشی نسبی قرار داشت، افزایش نرخ رشد نقدینگی در کنار افزایش نرخ نیما می تواند دوباره موتور افزایش قیمت کالاها را روشن کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در سی‌و‌چهارمین همایش بانکداری اسلامی به بیان گزارشی از وضعیت پولی و‌ بانکی‌ کشور پرداخت و اظهار‌ داشت: نرخ رشد پول در مردادماه 23 درصد بوده است. شبه‌پول به 29 درصد و نرخ رشد نقدینگی 27.5 درصد رسیده است که کمی از هدفمان دور شدیم، امیدواریم با سیاست‌گذاری‌هایی که تعریف می‌کنیم به هدفمان نزدیک شویم.

افزایش نرخ رشد نقدینگی در حالی صورت گرفته که نرخ رشد نقدینگی در ماه های قبل تا کانال 24 نیز کاهش یافته بود. این افزایش 3 درصدی در نرخ رشد نقدینگی از این جهت که بانک مرکزی را از هدفگذاری نرخ رشد نقدینگی 23 درصد دور میکند، غافلگیرانه محسوب می شود.

افزایش نرخ نیما و افزایش نرخ رشد نقدینگی 

اگرچه برخی از صاحب نظران اقتصادی به سیاست های انقباضی بانک مرکزی از جمله سیاست کنترل ترازنامه انتقادات جدی وارد می کنند و معتقدند در بافت فعلی اقتصاد ایران رشد نقدینگی نمیتواند زیر 30٪ باشد اما به هر حال سیاست اصلی بانک مرکزی برای کنترل تورم کاهش نرخ رشد نقدینگی بود.

لازم به ذکر است در شرایطی نرخ رشد نقدینگی اجبارا یا اختیارا به 27 درصد رسیده که از آن طرف نرخ دلار نیما نیز در حال نزدیک شدن به نرخ بازار غیر رسمی ارز است. همانطور که در گزارش های قبلی به آن اشاره شد حدود 65 درصد واردات کشور مستقیما متاثر از نرخ نیما است و براین اساس افزایش دلار نیمایی سبب افزایش نرخ این کالاهای وارداتی که عمده آنها از کالاهای واسطه تولید هستند، می شود.

حال باید دید بعد دوره یکساله که فضای اقتصاد ایران در آرامشی نسبی قرار داشت، افزایش نرخ رشد نقدینگی در کنار افزایش نرخ نیما، ، مجددا موتور افزایش قیمت کالاها و در نهایت افزایش تورم عمومی را روشن می کند یا خیر؟

انتهای پیام/