تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3776960
شناسه : 3776960
تاریخ :
هم‌آفرینی برای هوشمندسازی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور اقتصاد ایران: مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی گفت: سازمان امور دانشجویان از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات در راستای نقشه راه هوشمندسازی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور دعوت می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رویداد هم‌آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تک) در مسیر هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان با حضور گسترده دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نیز کسب و کارهای خصوصی فعال در حوزه داده، فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

در این رویداد دکتر صالحی؛ مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی مطالب مهمی را درباره رویداد و محورهای اصلی آن عنوان کردند.

طبق اظهارات دکتر صالحی، برگزاری این رویداد به عنوان اولین برنامه از سلسله نشست‌ها و رویدادهایی است که از امسال آغاز گردیده و قرار است به امید خدا این هم آفرینی هر ساله با تعیین موضوعات کاربردی، تجدید شود.

مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی افزود: به نظر می رسد رویداد در حال برگزاری، نخستین رویداد برگزار شده درخصوص تبیین جوانب فنی و محتوایی در کنار ارائه نیازمندی‌ها و چالش‌ها پیرامون یکی از پایگاه‌های اطلاعاتی پایه 27 گانه کشور، مذکور در قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی (موسوم به دوام) ‌باشد و سازمان امور دانشجویان اولین دستگاه اجرایی پیش قدم در این حوزه است.

وی در ادامه پس از مرور گذرا بر وضعیت کشور در هوشمندسازی و قوانین بالادستی، ضمن تعریف خدمات هوشمند از منظر دولت، الزامات حاکمیتی تشکیل پایگاه اطلاعات و ارائه استعلامات بین دستگاهی را یادآور شد.

سپس با اتکا به مفاد قانون دوام، توسط دکتر صالحی اهمیت و کاربردهای تشکیل پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تک) در هوشمندسازی خدمات، گزارش‌های آماری از دانشجویان و دانش آموختگان، تصمیم سازی و سیاست‌گذاری، هدایت شغلی و برنامه ریزی آموزشی، جلوگیری از تقلب و جعل و در نهایت استعلام برخط (بدون حضور و بدون مدرک فیزیکی) توضیح داده شد. ضمنا مختصری از ضرورت و سوابق همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه های علمیه و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برگزاری جلسات کارگروه چهارجانبه تشکیل پایگاه اطلاعات و مدارک کشور صحبت به میان آمد.

همچنین از سوی مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات سازمان، معماری مفهومی پام تک و استعلام های برخط مبتنی بر این پایگاه از جمله استعلام از سامانه ملی کد صحت به تفصیل مطرح گردید و در ادامه برخی از آمارهای استخراج شده از پام تک با توجه به اطلاعات موجود کنونی از داده های جمع آوری شده از دانشگاه های ذیل وزارت علوم ارائه شد.

وی در ادامه، ضمن تشریح سبد فعلی سرویس های استعلام برخط تعریف شده بر روی پام¬تک، سیاست های ارائه سرویس سازمان امور دانشجویان را بدین ترتیب برشمردند: تنوع بخشی و ایجاد ریزدانگی در سبد سرویس ها، ارائه مجوز دسترسی در چارچوب قانونی و بر اساس اقناع کمیته داخلی سازمان و کارگروه تعامل پذیری، ارائه به دستگاه های دولتی روی بستر GSB و به کسب و کارهای خصوصی روی PGSB از طریق اپراتور گذرگاه دولت و در نهایت ارائه سرویس بدون تعرفه تا زمان ارزیابی بازار.

دکتر صالحی در ادامه اظهار کرد: با توجه به سنجش سطح آمادگی سازمان امور دانشجویان در حوزه هوشمندسازی که با اعمال مدل‌های برتر هوشمندسازی جهانی در پنج رکن اساسی فناوری، فرایند، داده، حاکمیت و افراد، بررسی و پژوهش شد، در مجموع سطح هوشمندی سازمان 46٪ احصا گردید. سپس با طراحی و استقرار معماری مرجع سازمانی و بررسی وضعیت موجود و مطلوب سازمان، نقشه راه هوشمندسازی با تعریف 32 مگاپروژه برای اجرا طی دو سال آینده با تعیین شاخص های کلیدی عملکردی برای کنترل و نظارت بر پیشرفت و نیز برنامه زمانبندی و بودجه ریزی تدوین شده است.

وی مروری نیز بر برخی سامانه‌های محوری پیاده سازی شده طی سال گذشته در این مسیر از جمله ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی میز خدمت الکترونیکی به نام هوشیار و برخی اقدامات زیربنایی در راستای راه اندازی پایگاه پام تک داشت: از جمله تامین زیرساخت یکپارچه سازی داده و سرویس، تجمیع داده فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، کنترل کیفیت و پالایش داده، ایجاد سرویس استعلام مدارک تحصیلی کل کشور و داشبوردهای مدیریتی. هم چنین اعلام کرد پروژه هایی از قبیل امضای دیجیتال، هوشمندسازی و تحلیل داده مبتنی بر هوش مصنوعی و توسعه سبد سرویس های استعلام در دستور کار پیش روی سازمان قرار دارد.

در پایان صالحی در خصوص کاربرد هوشمندسازی در پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تک) سخنانی ایراد کردند که عمدتا نیازهای اصلی سازمان حول دو موضوع هوشمندسازی خود پام تک و دیگری هوشمندسازی مبتنی بر این پایگاه اطلاعاتی بود.

در موضوع نخست مواردی هم چون اعتبارسنجی داده‌های دریافتی از مراجع و اصلاح آنها، سنجش صحت مدارک و اطلاعات تحصیلی، استعلام های مکانیزه تجمیع مدارک و اطلاعات تحصیلی، ایجاد کارتابل داده و نظارت بر عملکرد فراخوانی های استعلام مدرک و هشداردهی مناسب در صورت بروز نقص در عملکرد از مهم ترین آنها بود.

درباره هوشمندسازی مبتنی بر این پایگاه نیز اهم موارد قابل ذکر عبارتند از: پیش‌بینی افت تحصیلی دانشجویان، پیش‌بینی سلامت روانی دانشجویان، کشف و جلوگیری از تقلب و جعل در ارائه و استعلام مدارک، تحلیل هوشمند برای ارائه بینش در مورد وضعیت تحصیلی و آموزشی در کشور، کمک به سیاست‌گذاری علمی و برنامه ریزی آموزشی در وزارتخانه و دانشگاه‌ها، استفاده از اطلاعات پایگاه در فرایندهای دانشجویی به صورت حذف حداکثری خوداظهاری کاربران و یکپارچه سازی با سازمان سنجش در داده های پذیرفته شدگان آزمون‌های مختلف ورود به دانشگاه‌ها و داده‌های پایه جهت ارتقای بلوغ درهوشمندسازی.

انتهای پیام/