تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3776948
شناسه : 3776948
تاریخ :
هکاتون سرویس فروشندگان دیجی‌کالا با شرکت ۲۴ تیم آغاز شد اقتصاد ایران: این رویداد با هدف رفع مشکلات سرویس فروشندگان دیجی‌کالا با شرکت تیم‌های برنامه‌نویسی برگزار می‌شود تا بهترین راهکارها برای توسعه نرم‌افزار را پیدا کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مراسم هکاتون سرویس فروشندگان دیجی‌کالا امروز توسط دیجی‌نکست برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این رویداد سه روزه مدیرعامل دیجی‌کالا، مدیرعامل دیجی‌نکست و معاون تکنولوژی تیم دیجی‌کالا حضور داشتند و درباره این رویداد و اهداف برگزاری آن توضیحاتی را ارائه کردند.

این هکاتون اولین رویدادی است که در این حوزه برگزار می‌شود و برای اولین بار APIها دیجی‌کالا در اختیار گروه‌های حاضر در این هکاتون قرار می‌گیرد تا با ایده‌هایی که دارند به این مجموعه کمک کند که مشکلاتش در سرویس فروشندگان دیجی‌کالا را رفع کند. مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا در این خصوص گفت:

بهمن ماه ۱۴۰۱ که کار را در دیجی‌کالا شروع کردم متوجه شدم ما بدهی‌های بزرگی به فروشندگان‌مان داریم و مشکلاتی هم در این بخش داریم. بنابراین، کار برای رفع این مشکلات آغاز شد. اما پس از مدتی متوجه شدم که سرعت ما در توسعه این بخش و رفع مشکلات خیلی کمتر از انتظاراتی است فروشندگان ما از دیجی‌کالا دارند.
- مسعود طباطبائی ، مدیرعامل دیجی‌کالا

طباطبائی می‌گوید برای رسیدن به نتیجه بهتر و تسریع فرایند رفع مشکلات تصمیم گرفته‌اند از نیروهایی از خارج از مجموعه دیجی‌کالا کمک بگیرند تا ایده‌های آن‌ها را به کار بگیرند و رفع مشکل کنند: «از تیم‌های خارج از دیجی‌کالا کمک گرفتیم و با این روش توسعه APIها نسبت به گذشته با سرعت خیلی بیشتری پیش رفت.»

مدیرعامل دیجی‌کالا در پایان اعلام کرد که مسیر این مجموعه در برگزاری این هکاتون‌ها هم‌چنان ادامه دارد: «این اولین رویداد هکتون است اما قول می‌دهیم که این رویدادها هم‌چنان ادامه‌دار باشد.»

پردیس اسکندی، مدیر دیجیتال مارکتینگ دیجی‌کالا درباره ماهیت این رویداد این طور توضیح داد: «تیم‌های برنامه‌نویسی شرکت‌کننده در این هکاتون APIهای دیجی‌کالا را مطالعه می‌کنند و هر ایده‌ای داشته باشند که بتواند سرویس فروشندگان دیجی‌کالا را بهتر کنند، ارائه می‌دهند. این تیم‌ها برای رفع مشکلات و بهبود پنل فروشندگان راهکار ارائه می‌دهند و سه تیمی که بهترین راهکارها را داشته باشند به‌عنوان تیم‌های برتر انتخاب و معرفی خواهند شد.»

برای مثال در پنل فروشندگان باید برای موجودی کالا برنامه‌ریزی شود ممکن است الان این مساله به‌خوبی در پنل فروشنده‌ها انجام نشود یا مشکلاتی داشته باشد؛ شرکت‌کنندگان در این رویداد باید با استفاده از دیتایی که در اختیارشان قرار گرفته روی نقایص این بخش کار کنند و فیچری را طراحی کنند که بتواند این مشکل را رفع کنند.

کیوان محیط مافی، مدیرعامل دیجی‌نکست، نیز در بخشی از این رویداد از روشی که دیجی‌کالا برای روی آوردن به نوآوری برای حل مساله و مشکلش انتخاب کرده و آن را اجرایی کرده است این طور توضیح داد:

سازمان‌ها همیشه وقتی می‌خواهند نوآوری انجام دهند یا محصول جدیدی را ارائه کنند در درون و داخل سازمان‌ها تیم تشکیل می‌دهند که البته برای‌شان هزینه زیادی دارد و زمان زیادی هم می‌برد تا به نتیجه برسد. راه دومی که سازمان‌ها در نظر می‌گیرند برون‌سپاری کردن نیازهایشان و کمک گرفتن از مجموعه‌های دیگر است. اما جدیدترین راهی سازمان‌های دنیا پیدا کرده‌اند جمع‌سپاری است. مثلا دیجی‌کالا در حوزه e-commerce چنین کاری را انجام می‌دهد. پلتفرمی برای فروش تشکیل می‌دهد اما فقط خودش اقدام به فروش نمی‌کند بلکه جمعی از فروشنده‌ها را اضافه می‌کند و فروش آنلاین را پیش می‌برد.
- کیوان محیط مافی، مدیرعامل دیجی‌نکست

مدیرعامل دیجی‌نکست معتقد است در حوزه خلاقیت و نوآوری برای رفع مشکلات هم می‌توان چنین رویکردی داشت. به گفته محیط‌ مافی، اکنون دیجی‌کالا با کمک دیجی‌نکست رویداد هکاتون را برگزار کرده تا از تیم‌های مختلف بخواهد راهکارهای مطلوب برای حل سرویس فروشندگانش ارائه کنند: «در بخش نوآوری و خلاقیت برای رفع مشکلات هم می‌شود کار را به نیروها و گروه‌های بیرونی که عموما مایل به فریلنسری کار کردن دارند، سپرد.»

این هکاتون فقط یک مسابقه نیست که تیم‌های برنامه‌نویسی در آن رقابت کنند. در کنار این، فرصتی است برای این که با خلاقیت و دانش قنی محدودیت‌ها به چالش کشیده شود و تیم‌ها فرصتی داشته باشند که ایده‌های‌شان برای ایجاد محصولی کابردی را به واقعیت تبدیل کنند.

در این رویداد سه روزه فرصت ایده‌پردازی اوپن سورس در فضایی ایجاد می‌شود که افراد با کد زدن باهم رقابت می‌کنند تا به تهیه و ارائه محصول برسند. در پایان این رویداد هم به گفته مدیرعامل دیجی‌نکست «تیمی برنده این هکاتون می‌شود که بتواند فروشندگان بیشتری را جذب کند و پول واقعی خلق کند.»

محیط مافی نیز به این نکته اشاره کرد که این اولین رویدادی است که در این حوزه برگزار می شود و بنباراین اشتباهات و ضعف‌هایی دارد؛ اما او وعده داد که دیجی‌کالا و دیجی‌نکست در رویدادهای بعدی پذیرای افراد بیشتری باشند، زیرساخت‌های بهتری فراهم کنند و معیارهای داوری شفاف‌تری را در نظر بگیریم.

حمیدرضا سلیمانی، معاون تکنولوژی تیم دیجی‌کالا، درباره شرکت‌کنندگان و حاضران در این رویداد این طور توضیح داد:

۷۰۰ نفر در قالب ۳۵۰ تیم برای شرکت در این رویداد ثبت‌ نام کرده و ایده‌های‌شان را ارسال کردند. ما  انتظار این حجم از استقبال را نداشتیم. همه منتورها تک‌تک این ایده‌ها را بررسی کردند و در نهایت از ۲۴ تیم برگزیده دعوت کردیم که در این رویداد حاضر شوند.
- حمیدرضا سلیمانی، معاون تکنولوژی تیم دیجی‌کالا

معاون تکنولوژی تیم دیجی‌کالا در پایان گفت «همان‌طور که دیجی‌کالا با پلتفرمی که ایجاد کرد فرصتی به وجود آورد تا نه فقط خودش بلکه بقیه فروشندگان هم بتوانند بفروشند، هکاتونِ امروز هم می‌خواهد فرصت کد نوشتن را برای همه فراهم می‌کند تا توسعه نرم‌افزار دیگر فقط به درون سازمان ما محدود نشود.»