تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3776918
شناسه : 3776918
تاریخ :
افزایش ۵ درصدی اهدای خون/ بیشترین مصرف خون در تهران اقتصاد ایران: سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به رشد ۵ درصدی اهدای خون در کشور نسبت به سال گذشته گفت: تهران از مصرف‌کنندگان عمده خون و فرآورده های آن است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بشیر حاجی‌بیگی با بیان این که با بیان اینکه در 5 ماه ابتدایی امسال، یک میلیون و 769 هزار واحد خون در کشور اهدا شده از افزایش 5 درصدی اهدای خون در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در بازه زمانی یاد شده شاخص اهدای مستمر در کل کشوربه بیش از 55 درصد رسید که نزدیک به 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت و  و بیش از 15 درصد اهداکنندگان را اهدا اولی‌ها تشکیل دادند. همچنین درصد اهداکنندگان با سابقه که اقدام به اهدای خون کرده‌اند، حدود 30 درصد بود و شاخص اهدای بانوان با وجود شیب ملایم افزایشی هنوز کمتر از 5 درصد است. 

وی شاخص اهداکننده خون به هزار نفر جمعیت را 27.3 عنوان کرد و افزود: در پنج ماه گذشته، استان تهران با بیش از 6 درصد رشد شاخص اهدا، همچنان مشارکت بیشتر مردم این استان را برای تامین نیاز خون و فرآورده‌های خونی می‌طلبد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در این مدت پایتخت‌نشینان 170 هزار و 544 واحد خون اهدا کرده‌اند. استان تهران از مصرف‌کنندگان عمده خون و فرآورده های آن است که به دلیل بیمار پذیر بودن و ارائه خدمات بهداشت و درمان به کل کشور و گستردگی مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی، نیازمند مشارکت فعال اهداکنندگان سخاوتمند است. 

حاجی‌بیگی افزود: در 5 ماه اول امسال، استان کهگیلویه و بویراحمد با رشد بیش از 37 درصدی، بیشترین افزایش را در آمار اهدای خون به خود اختصاص داد. همچنین استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به 17 درصد و استان کرمانشاه با بیش از 14 درصد رشد اهدای خون در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند.

وی افزود: در پنج ماه گذشته شاخص اهدای مستمر در کشور بیش از 55 درصد بود که استان سمنان با بیش از 67 درصد در این شاخص از سایر استان‌ها پیشی گرفت. پس از آن استان یزد با شاخص بیش از 66 درصد و استان قم با شاخص نزدیک به 65 درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. 

حاجی بیگی تصریح کرد: بالاترین شاخص اهدای بانوان در پنج ماهه نخست سال جاری هم اکنون متعلق به استان خراسان شمالی است که نزدیک به 9 درصد اهدای خون بانوان را به ثبت رسانده است. پس از آن استان لرستان با شاخص نزدیک به 8 درصد و استان سیستان و بلوچستان با شاخص بیش از 7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: هنوز برای رسیدن به شاخصی که در خور بانوان کشورمان باشد، فاصله زیادی داریم ولی امیدواریم با برنامه ریزی‌ها و پویش‌های موثری که انجام شده مانند پویش اهدای بانوان موسوم به مهربانو که تا آبان ماه ادامه خواهد داشت، در آینده نزدیک شاهد نقش آفرینی بیشتر بانوان در عرصه اهدای خون باشیم.

وی با اشاره به نقش مهم شبکه ملی خون‌رسانی در عبور از تنش‌های فصلی و دمایی مانند زمستان و تابستان و روزهای تعطیل، عملکرد این شبکه را در 5 ماه اول سال جاری ارزنده توصیف کرد و گفت: در این مدت بیش از 11 درصد فعالیت این شبکه افزایش یافته و خون جابه‌جا شده در این شبکه از 89 هزار و 479 واحد در مدت مشابه سال گذشته به 99 هزار و 710 واحد در 5 ماه امسال رسیده است.

وی نیاز به خون و فراورده‌های آن را همیشگی دانست و ضمن تقدیر و تشکر از تمامی اهداکنندگان سخاوتمند، از مردم دعوت کرد تا این کار خداپسندانه و انسان‌دوستانه را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

انتهای پیام/