تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادسبز
لینک : econews.ir/5x3776855
شناسه : 3776855
تاریخ :
تالاب نئور اردبیل در مسیر احیاء قرار دارد اقتصاد ایران: مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشرفت و موفقیت در احیاء تالاب نئور با بررسی دقیق کارشناسی و علمی در کمیته اکولوژی دفتر حفاظت و احیاء تالاب ها تایید شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، آرزو اشرفی زاده، مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: پیشرفت و موفقیت در احیا تالاب نئور با بررسی دقیق کارشناسی و علمی در کمیته اکولوژی دفتر حفاظت و احیا تالاب‌ها تأیید شد.

وی با اشاره به اینکه موضوع مبارزه با گونه‌های مهاجم در دستور کار کمیته اکولوژی دفتر حفاظت و احیا تالاب‌ها قرار داشته، افزود: روند فعالیت‌ها در جهت احیا تالاب نئور، طی جلسات کارشناسی، به طور منظم مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و در آخرین جلسه این کمیته کاهش جمعیت گونه مهاجم کاراس و افزایش میگوی گاما روس (گونه شاخص تالاب نئور) تأیید شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: تالاب نئور اردبیل متأثر از ورود گونه ماهی غیربومی کاراس می‌باشد و این ماهی غیربومی مهاجم با قدرت تکثیر و تحمل بالا، تنوع زیستی و حیات تالاب نئور خصوصاً گونه بومی میگوی گاما روس این تالاب را در معرض خطر جدی قرار داده است. حذف فیزیکی گونه مهاجم کاراس و بویژه مبارزه بیولوژیک به طور توأمان، به عنوان راهکار عملیاتی مبتنی بر نظرات کارشناسی، در کمیته اکولوژی دفتر حفاظت و احیا تالاب‌ها مطرح و پس از بحث و بررسی ابعاد مختلف آن، به تأیید اعضا کمیته رسیده و در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت.

اشرفی زاده تاکید کرد: خوشبختانه روند احیا این تالاب مثبت بوده بطوری که ضمن کاهش جمعیت گونه مهاجم کاراس، میگوی گاماروس (گونه شاخص تالاب نئور (Gammarus lacustris )) که از سال ۹۲ در دریاچه مشاهده نشده بود، در برنامه پایش تالاب که در خرداد و شهریورماه ۱۴۰۲ انجام شد، به وفور مشاهده و جمعیت آن احیا گردیده است.

وی بیان داشت: پارامترهای فیزیک و شیمیایی آب در تالاب نئور، همچنین شرایط زیستی آن و تغییرات جمعیتی گونه‌های بومی و غیربومی تالاب به طور منظم پایش می‌شود. گرچه ریشه کن نمودن گونه‌های مهاجم از سطح اکوسیستم‌ها امری دشوار و تقریباً ناممکن است اما تلاش‌ها به منظور کنترل جمعیت گونه مهاجم کاراس و بهبود شرایط تالاب نئور ادامه خواهد داشت.