تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3776846
شناسه : 3776846
تاریخ :
آغاز مرمت خانه تاریخی توکلی فورگ در شهرستان درمیان اقتصاد ایران: بیرجند- مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان گفت: اثر تاریخی خانه توکلی در روستای هدف گردشگری فورگ برای مرمت در دستور کار قرار گرفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به‌گزارش خبرنگار مهر، امیراسماعیل شهسواری ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرمت و احیا خانه تاریخی توکلی فورگ با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات تملک ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان بیان کرد: خانه توکلی فورگ در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شهر اسدیه و در بافت تاریخی روستای هدف گردشگری فورگ قرار دارد.

وی معماری منحصر به فرد این بنا، تزئینات گچبری و ارسی‌ها را از ویژگی‌های خاص این خانه تاریخی برشمرد.

شهسواری بیان کرد: بنای خانه تاریخی توکلی از مصالح خشت و گل تشکیل شده و در راستای اهداف حفاظتی و مرمتی در خصوص این اثر می‌توان به اندود کاهگل دیوارها و کاهگل بام به همراه اجرای ناودان اشاره کرد.

وی یادآور شد: خانه تاریخی توکلی با شماره ۳۰۹۲۹ در تاریخ ۱۶/‏۰۶/‏۹۱‬ در فهرست آثار ملی کشور به به ثبت رسیده است.

محوطه‌سازی آب انبار روستای بسکاباد قائنات

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قائنات نیز از محوطه‌سازی آب انبار روستای بسکاباد این شهرستان خبر داد.

حمید عباس‌زاده گفت: به همت بنیاد مسکن، شورای اسلامی و دهیاری بسکاباد (از توابع بخش نیمبلوک شهرستان قائنات)، قسمتی از عملیات محوطه‌سازی دور مخزن آب انبار روستا در حال انجام است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قائنات افزود: برای محوطه‌سازی این اثر تاریخی که در زمره آثار شناسایی شده طبقه‌بندی می‌شود، اداره شهرستان ضمن تأمین بخشی از مصالح، مشاوره و نظارت بر روند اجرای عملیات را نیز بر عهده داشته است.

وی یادآور شد: آب انبار روستای بسکاباد در سال ۱۴۰۰ نیز در تعاملی چند جانبه مورد مرمت قرار گرفته است.

وی با اشاره به ویژگی‌های اثر گفت: این اثر که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد، دارای ۱۰ متر طول، ۴ متر عرض و ۴ متر ارتفاع است و در فاصله ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده است.

عباس‌زاده با اشاره به‌این‌که پرونده برخی از آثار شناسایی شده هم چون آب انبار بسکاباد تشکیل شده و در حال تکمیل است، ضمن تقدیر از همکاری شورا و دهیاری در روند مرمت اثر، برای همکاری‌های دو یا چندجانبه برای مرمت آثار تاریخی به ویژه در روستاهای شهرستان اعلام آمادگی کرد.