تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3776843
شناسه : 3776843
تاریخ :
نرخ دلار نیمایی در آستانه ۴۶ هزار تومان/صدای منتقدان بلند شد اقتصاد ایران: در شرایطی که وزیر اقتصاد رسما اعلام کرده کاهش اختلاف نرخ نیما با نرخ ارز در بازار غیر رسمی از سیاست های قطعی دولت چهاردهم است، برخی از منتقدان افزایش نرخ نیما را یکی از عوامل تشدید کننده تورم عنوان می کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی‌ها نشان  می‌دهد تقریباً از ابتدای زمستان سال گذشته روند صعودی نرخ نیما سرعت گرفته به‌نحوی که تقریباً از حدود 40 هزار تومان هم‌اکنون به 45 هزار و 800 تومان رسیده است که نشان از قصد سیاست‌گذار برای نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی به نرخ بازار آزاد را دارد.

البته اینکه سیاست گذار قصد نزدیک کردن نرخ نیما به نرخ بازار غیررسمی ارز را دارد چندان سیاست پنهانی نیست کما اینکه همتی، وزیر اقتصاد اخیرا نیز در مصاحبه ای نظام چند نرخی ارز را بی مفهوم توصیف کرد و گفت: سیاست جدیدمان این است که بازار به نرخ نیما نزدیک شود.

همچنین وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که دلار نیمایی را افزایش می دهید؟  گفت: هم دلار نیما را افزایش میدهیم و هم‌نرخ بازار را کاهش میدهیم.

افزایش نرخ نیما مخالفان جدی دارد

در همین راستا حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و از مخالفان رشد نرخ نیما در یادداشتی با انتقاد از افزایش تورم به‌واسطه رشد نرخ نیما عنوان کرده است: جناب دکتر همتی ظاهرا قصد دارید قیمت ارز حواله نیمایی را به ارز اشخاص نزدیک (گران) کنید. از آنجاکه حدود 50 درصد تامین ارز کشور با ارز نیمایی است، چه تضمینی می‌دهید که با اینکار قیمت کالاها و مواد اولیۀ تولید افزایش نیابد؟ در مجلس پاسخگو خواهید بود؟ 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز، پیش تر در یادداشتی در خصوص افزایش هزینه های ناشی از افزایش نرخ نیما نوشته بود: در خبرها آمده حدود 1.5 میلیارد دلار ارز صادراتی فولادی‌ها که قبلا با نرخ نیمایی 43 هزار تومانی عرضه می‌شد، متوقف شده تا طبق بخشنامۀ جدید بانک مرکزی با نرخ گرانتر ارز اشخاص 55 هزار تومانی فروخته شود! تبعات سیاست غلط گرانسازی ارز به زودی در افزایش هزینه‌های تولید و معیشت و سفرۀ مردم دیده خواهد شد.

انتهای پیام/