تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3776834
شناسه : 3776834
تاریخ :
رویداد فناورانه سازمان امور دانشجویان برگزار شد اقتصاد ایران: رویداد فناورانه سازمان امور دانشجویان با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از متخصصان فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، رویداد SmartSAORG که با هدف هم‌آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام‌تک) توسط سازمان امور دانشجویان برنامه ریزی شده بود، روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از نمایندگان دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برگزار شد.

دکتر محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات بود که در ابتدا به چند نکته قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی که تکالیفی را برای سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد می کند، اشاره و اضافه کرد: این قانون یکی از قوانین مترقی حوزه داده و اطلاعات در کشور ماست.

داده ها و اطلاعات با رعایت امنیت و محرمانگی در اختیار دولت هستند

خوانساری در ادامه گفت: مطابق قانون، داده ها و اطلاعات با رعایت امنیت و محرمانگی در اختیار دولت جمهوری اسلامی هستند. یعنی مالک این داده ها دستگاه ها نیستند بلکه دستگاه باید مطابق با مقرراتی که وجود دارد از این داده ها بهره برداری کنند. همچنین در قانون اشاره شده است که بهره برداری از داده ها علاوه بر دستگاه ها می تواند برای بخش خصوصی نیز ایجاد شود. مثلا در خصوص داده های پام تک شرکت خصوصی می تواند هنگام استخدام مدرک تحصیلی افراد را استعلام کند.

وی در ادامه به ارائه آمارهایی در خصوص مرکز ملی تبادل اطلاعات پرداخت و گفت: دولت از سمت جزایر اطلاعاتی به سمت یکپارچگی اطلاعاتی در حرکت است و مطابق با برنامه هفتم توسعه حرکت به سمت هوشمندسازی باید تکمیل شود و دستگاه ها موظف هستند سالیانه بیست درصد از خدمات خود نسبت به سال قبل را هوشمند کنند.

دولت باید از هوشمندسازی خدمات فراتر برود

دکتر حسین بابایی مجرد مشاور دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رییس اندیشکده حکمرانی سومین سخنران این رویداد بود.

وی با ارائه این پرسش که اگر دولت بخواهد هوشمند شود باید چه ویژگی هایی داشته باشد اظهار داشت که یکی از نقش های دولت ارائه خدمات است و دولت نقش های دیگری مثل خط مشی‌گذاری و رگولاتوری نیز دارد و باید زیرساخت هایی را برای ارائه خدمت آماده کند و در جاهایی نیز باید عامدانه سطح تصدی خود را کاهش دهد.

بابایی در ادامه گفت: تاکنون وضعیت هوشمندسازی دولت تا حدود زیادی معطوف به هوشمند کردن فرآیندهای ارائه خدمت بوده و لازم است از این فضا عبور کنیم و به سمتی برویم که دولت بقیه کارکردهای خود را هم هوشمند کند.

کد صحت دانشنامه های دانشگاهی، امکان جعل را به خداقل می رساند

سخنران بعدی رویداد SmartSAORG دکتر حامد ثقفی، مدیرکل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان بود که سخنان خود را در خصوص کد صحت دانشنامه های دانشگاهی ارائه نمود. به گفته ایشان کد صحت یک شماره ۲۰ رقمیست که به هر مدرک دانشگاهی موقت یا دانشنامه تعلق می گیرد. این کد منحصر به فرد است و به این معناست که مدرک دانشگاهی صادر شده از نظر وزارت علوم معتبر است. هر سازمانی بخواهد اصالت مدرک تحصیلی افراد را بسنجد می تواند با مراجعه به سامانه کد صحت سازمان امور دانشجویان اصالت و اعتبار مدرک را استعلام نماید.

وی با بیان اینکه ایجاد کد صحت علاوه بر اجتناب از اتلاف زمان استعلامات سنتی، امکان جعل مدارک را به حداقل می رساند اضافه نمود که البته هنوز بسیاری از مدارک قدیمی و برخی از مراجع دانشگاهی شامل این کد نشده اند که با تمهیدات اندیشیده شده به مرور این اقدام انجام خواهد شد.

آخرین سخنران این رویداد مهندس محمدباقر پیشوایی بود که به نمایندگی از بخش خصوصی و از شرکت سیتاد، اپراتور اول گذرگاه خدمات عمومی دولت به ایراد سخنان خود پرداخت و اشاره نمود که سیتاد مجوز اپراتوری خود را سال ۱۴۰۱ از سازمان فناوری اطلاعات ایران اخذ کرد و یک سال بعد بهره برداری از پروژه گذرگاه خدمات عمومی دولت "PGSB" را آغاز کرد.

وی در ادامه به برخی از سرویس های ارائه شده از طریق این گذرگاه نظیر سرویس معاملات اعتباری قوه قضاییه، سرویس برات الکترونیکی، سرویس سفته الکترونیکی و سرویس استعلام مدرک تحصیلی که در تعامل با سازمان امور دانشجویان ایجاد شده است پرداخت و با اشاره به پیچیدگی ای تعامل با دستگاه های دولتی گفت تراکنش های ما امروز از مرز یک میلیون تراکنش در روز عبور کرده است اما با این حال در اول راهیم و به کمک و همراهی بخش دولتی نیاز جدی داریم.

نشست تخصصی با موضوع فرصت ها و تهدیدهای قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی بخش دیگری از این رویداد بود که با حضور دکتر هادی ویسی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)، مهندس امیر موذنی (مدیر فنی پروژه پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور)، مهندس علی‌ پرهام‌نیا (مدیر توسعه سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش)، مهندس سید مجید اورعی (عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای) و مهندس مهدی‌رضا مهاجرانی (رئیس هیات مدیره شرکت فناوری اطلاعات ایرانیان) به نمایندگی از بخش خصوصی برگزار شد و در انتهای آن حاضرین در سالن سوالات خود را از اعضای نشست پرسیدند.

لازم به ذکر است در حاشیه این رویداد که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شده بود نمایشگاهی از دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داده و هوش مصنوعی نیز برپا شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

در انتهای این رویداد طی مراسمی از تعدادی از شرکت‌های همکار در پروژه هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان تقدیر و تشکر شد.