تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3776799
شناسه : 3776799
تاریخ :
آزمون تکمیل ظرفیت برای استخدام ۲۴۰۰۰ معلم جدید برگزار می‌شود اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ثبت‌نام ۸۹ درصد دانش‌آموزان پایه‌های ورودی در مدارس گفت: آزمون تکمیل ظرفیت برای استخدام در آموزش و پرورش به‌زودی برگزار می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست با رسانه‌ها اظهار کرد: در آموزش و پرورش سه عنصر باید متناسب با هم تنظیم شود؛ نخست، دانش‌آموزان دوره‌‌های مختلف تحصیلی، دوم، معلم و یکی از مهمترین برنامه‌ریزی‌ها تأمین به موقع معلم برای کلاس‌های درس و حضور معلمان ماهر و توانمند است، و سوم فضای آموزشی مناسب مدارس است.

وی افزود: از سال 1392 تا سال 1403، 24150 مدرسه ساخته شده است و 117 هزار و 618 کلاس درس را شامل می‌شود.

افزایش جمعیت کلاس‌های درس به دلیل کمبود معلم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد دانش‌آموزان در سال 1392، 12 میلیون و 700 هزار نفر بود و اکنون به نزدیک 17 میلیون رسیده است و با رشد جمعیت دانش‌آموزان مواجه بودیم اما به تناسب آن جمعیت معلمان افزایش نیافت و همین موضوع باعث افزایش جمعیت کلاس‌‌های درس شد.

کاهش تعداد جمعیت دانش‌آموزان از سال 1408

فرهادی گفت: تعداد دانش‌آموزان تا سال 1408 ثابت خواهد بود و پس از آن یعنی از سال 1408 تا 1410 مجدد به جمعیت 12 میلیون و 700 هزار نفر می‌رسد.

وی درباره جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه در سال 1392، 18 هزار و 400 نفر ورودی داشت که در سال 93 به 10 هزار نفر کاهش یافت. تعداد دانشجو معلمان در سال 94 به 5 هزار، سال 96 به 7500 نفر رسید و کاهش جذب دانشجو معلم در سال‌های 93 تا 96 باعث کمبود معلم شد که اکنون به سمت استخدام معلم رفتیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تعداد دانشجو معلمان در سال 97 مجدد به 25 هزار نفر رسید، در سال 98، 25 هزار نفر، سال 99، 20 هزار، سال 1400، 26 هزار، سال 1401، 26 هزار نفر، سال 1402، 30 هزار نفر و سال 1403 به 32 هزار نفر رسید.

فرهادی متذکر شد: در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی پذیرش دانشجویان به صورت بومی است یعنی دانش‌آموزان همان استان برای دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند به همین دلیل کمترین انتقال معلم را در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی شاهد هستیم.

وی درباره مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس گفت: حدود 17 میلیون دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام می‌شوند و مشکلات ثبت‌نام بسیار اندک است اما می‌پذیرم که تراکم دانش‌آموزی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و در برخی مدارس خاص مانند شاهد ثبت‌نام به شیوه‌های مختلف همچون آزمون ورودی یا امتیازات است، برخی خانواده‌ها متقاضی ثبت‌نام در مدارس خارج از محدوده هستند و رد نمی‌کنیم که در مدارس ممکن است برخوردهای مناسب انجام نشود و در ادارات آموزش و پرورش واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وجود دارد که خانواده‌ها می‌توانند مشکلات خود را منعکس کنند‌.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نیاز شهر تهران از نظر فضای آموزشی و معلم همانند استان‌های محروم است.

ثبت‌نام 89 درصد دانش‌آموزان اول، هفتم و دهم در مدارس

فرهادی بیان کرد: بیش از 97 درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و در پایه اول، هفتم و دهم در مجموع 89 درصد ثبت‌نام کرده‌اند.

وی متذکر شد: در دوره ابتدایی 98 درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام شده‌اند و 9 میلیون 40 هزار نفر در دوره ابتدایی ثبت نام کرده‌اند و دو درصد باقی مانده مسائل و مشکلاتی دارد همچون مهاجرت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان در سایر دوره‌های تحصیلی دلایل دیگری هم دارد به عنوان مثال هنوز برخی خانواده‌ها برای انتخاب رشته تصمیم قطعی نگرفته‌اند که باید سریع‌تر این کار را انجام دهند چون فرصت زیادی باقی نمانده است.

تمام دانش‌‌آموزان حق دارند در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند

فرهادی متذکر شد: ما موظف به ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان در مدارس دولتی هستیم و حتی اگر نیاز باشد باید ظرفیت جدید و اضافه کردن کلاس این کار را انجام دهیم تا هیچ دانش آموز بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در پایه اول دبستان 99 درصد دانش‌آموزان به تعداد یک میلیون و 393 هزار و 75 نفر ثبت نام کرده‌اند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره روش‌های جبران کمبود معلم بیان کرد: امسال 74 هزار معلم بازنشسته داریم که 26 هزار نفر به خدمت خود ادامه خواهند داد و یک ماه حقوق اضافه به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد، بنابراین بخشی از کمبود معلم از این طریق جبران می‌شود.

فرهادی افزود: بیش‌از 72 هزار نفر مجوز استخدامی داشتیم که 21 هزار آموزگار، 17 هزار دبیر و هنرآموز، 11 هزار مشاور، مربی پرورشی و تربیت بدنی، 18 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و 26 هزار معلم خرید خدمات جدید به مدارس وارد می‌شوند.

وی گفت: در مجموع 67 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان و رجایی به مدارس وارد می‌شوند.

176 هزار کمبود معلم؛ 93 هزار نفر جبران شد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای مهر 1403، 176 هزار کمبود معلم داشتیم که 93 هزار نقر را تأمین کردیم و باقی مانده را باید با اضافه تدریس معلمان شاغل و تدریس معلمان بازنشسته جبران خواهیم کرد.

فرهادی افزود: در استان‌های البرز، شهرستان‌های تهران، همدان و خراسان رضوی در حوزه کمبود معلم به توجه بیشتری نیاز داریم که به دنبال تأمین معلم برای آنها هستیم.

وی درباره پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت فرهنگیان بیان کرد: دلیل این موضوع تأمین نشدن اعتبار است و اگر بخواهم زمان مشخصی را اعلام کنم نیاز دارد که تأمین اعتبار به دست من باشد اما پیگیری‌های بسیاری از سوی وزیر آموزش و پرورش در حال انجام است و به محض اینکه سازمان برنامه و بودجه اعتبار را تأمین کند، به حساب بازنشستگان واریز و تلاش ما این است که واریز آن به صورت قسطی نباشد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: امسال برای نخستین بار بخش زیادی از حق‌الزحمه امتحانات خردادماه واریز شد و هم‌اکنون به معلمان شاغل بدهی جدی نداریم.

فرهادی درباره برگزاری تکمیل ظرفیت برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: 24 هزار ظرفیت خالی داریم که 60 درصد آن مربوط به سهمیه‌ها است بنابراین مصوبه‌ای را از سران قوا دریافت کردیم تا این سهمیه‌ها به افراد عادی اختصاص یابد، به‌زودی و احتمالاً در هفته آینده فراخوان عمومی برای تکمیل ظرفیت را از میان داوطلبانی که به مرحله مصاحبه دعوت شده بودند، خواهیم داشت.

وی درباره استخدام سرایداران مدارس بیان کرد: به 47 هزار نیروی سرایدار و خدمتگزار نیاز داریم و این را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردیم اما متناسب با تعداد بازنشسته‌ها می‌توانیم استخدام داشته باشیم، در چند سال گذشته به دلیل استخدام زیاد معلم، استخدام سرایدار مورد بی‌توجهی قرار گرفت و اکنون به شدت در مدارس مشکل داریم.

انتهای پیام/