تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3776611
شناسه : 3776611
تاریخ :
افزایش مرگ و میر مردان نسبت به زنان در سال ۱۴۰۳ اقتصاد ایران: بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور در پنج ماهه نخست سال جاری ۱۷۸ هزار و ۸۳۰ واقعه فوت به ثبت رسیده است که از این تعداد مردان ۵۶.۱ درصد و زنان ۴۳.۹ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آمارهای حیاتی شامل اطلاعاتی درباره تولد، مرگ، ازدواج و طلاق در یک کشور است که نقشی حیاتی در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی ایفا می‌کند. در ایران، سازمان ثبت احوال مسئول جمع‌آوری و گزارش‌دهی این آمارهاست. بررسی این آمارها نشان می‌دهد که جمعیت ایران در حال تجربه تغییرات مهمی است، از جمله کاهش نرخ تولد و افزایش نرخ طلاق در دهه‌های اخیر.

بر اساس گزارش مرکز رصد جمعیت سازمان ثبت احوال کشور در 5 ماهه سال 1403 تعداد 178 هزار و 830 واقعه فوت در کل کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد مردان 56.1 درصد و زنان 43.9 درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در همین مدت استان گیلان با نرخ 7.4 در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان کهگیلویه و بویر احمد با نرخ 4.1 در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت در بین استان‌ها را داشته‌اند.

مرگ و میر از عوامل موثر حرکات جمعیتی است، آمار مربوط به وفات برای تهیه تخمین‌ها و پیش‌بینی‌هایی از جمعیت کل کشور و برای سطوح مختلف نواحی جغرافیایی در داخل یک کشور ضرورت دارند. زمان وقوع دقیق مرگ در جمعیت‌شناسی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

از سوی دیگر در 5 ماهه سال 1403، تعداد 7815 واقعه دوقلوزایی، 306 واقعه سه قلوزایی، 12 واقعه چهار قلوزایی و یک واقعه پنج قلوزایی در کشور به وقوع پیوسته است که در مجموع 16 هزار و 601 ولادت حاصل از چند قلوزایی، به ثبت رسیده است که حدود 4.2 درصد ولادت‌های ثبت شده در کشور حاصل از چند قلوزایی بوده که استان اردبیل با 5.5 درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با 2.4 درصد کمترین درصد چندقلوزایی در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/