تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3776597
شناسه : 3776597
تاریخ :
کشف سیاره ای که فرضیات ستاره شناسان را به چالش می کشد اقتصاد ایران: محققان آزمایشگاه تحقیقات فیزیکی (PRL) در هندوستان و نقاط دیگر با استفاده از ماهواره TESS یک سیاره خارج از منظومه شمسی مشابه زحل با چگالی بالا یافته اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیز، ماهواره TESS با هدف جستجو برای سیارات خارج از منظومه شمسی که از مقابل ستارگان گذر می کنند، درباره ۲۰۰ هزار ستاره درخشان نزدیک خورشید تحقیق می کند. این ابزار تاکنون بیش از ۷۲۰۰ سیاره خارج از منظومه شمسی احتمالی را رصد کرده که تاکنون ۵۴۵ مورد آنها تایید شده اند.

اکنون گروهی از محققان به رهبری سانجی بالیوال از PRL با کمک TESS وجود یک سیاره خارج از منظومه شمسی دیگر را نیز تایید کرده است. آنها یک سیگنال گذر را در منحنی نور ستاره TOI ۶۶۵۱ مشاهده کردند. این شی آسمانی یک ستاره نوع G در فاصله حدودا ۶۹۰ سال نوری از زمین است و تخمین زده می شود ۳.۷ میلیارد ساله باشد. مشاهدات بعدی ماهیت سیاره ای این سیگنال ها را تایید کردند.

محققان در پژوهش خود نوشته اند: ما یک کشف جدید با ویژگی های یک سیاره خارج از منظومه شمسی متراکم مشابه زحل به نام TOI۶۶۵۱b را ارائه می کنیم که از جلوی یک ستاره نوع G غنی از فلز گذر می کند.

طبق تحقیق موجود شعاع این سیاره حدود ۵.۰۹ برابر و حجم آن ۶۱ بار بیشتر از زمین است. این مشخصات نشان دهنده چگالی ۲.۵۲ g/cm۳ است که حاکی از وجود متراکم ترین سیاره مشابه زحل رصد شده توسط TESS است.

مدار TOI۶۶۵۱b دور ستاره میزبانش ۵.۰۵ روز طول می کشد و دمای تعادلی این سیاره ۱۴۹۳ کلوین تخمین زده شده است. مولفان پژوهش تخمین می زنند جرم هسته ای این سیاره ۵۳ برابر زمین باشد. آنها معتقدند این سیاره در درجه اول از مواد متراکم مانند سنگ و آهن تشکیل شده که ۸۷ درصد کل جرم آن را تشکیل می دهند. باقیمانده حجم سیاره احتمالا از یک پوشش هیدروژن/هلیوم با چگالی کم تشکیل شده است.

خلاصه نتایج تحقیق نشان می دهد ویژگی های غیرمعمول TOI۶۶۵۱b فرضیات موجود درباره تشکیل سیاره ها را به چالش می کشد.