تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3776587
شناسه : 3776587
تاریخ :
وزیر خارجه لبنان:حل مسئله فلسطین کلید ثبات در منطقه است اقتصاد ایران: وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه مسئله فلسطین مسئله اصلی همه کشورهای عربی است، تاکید کرد اسرائیل از نزدیک به یک سال گذشته به جنایات وحشیانه خود ادامه می‌دهد و اعراب باید به راهکاری فوری برای حل مسئله فلسطین و توقف تجاوزات اسرائیل به لبنان و غزه برسند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت موقت لبنان روز گذشته در صد و شصت و دومین نشست شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه، طی سخنانی به تحولات اخیر منطقه در سایه تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه و لبنان پرداخته و گفت: از زمان حوادث 7 اکتبر سال 2023 تاکنون لبنان در معرض ویرانگری و تجاوزات سیستماتیک دشمن اسرائیلی قرار گرفته و این رژیم صدها زن، کودک، امدادگران، کادر پزشکی روزنامه نگاران و سایر غیرنظامیان را در لبنان به شهادت رسانده است که آخرین مورد آن مربوط به شهادت 4 عضو تیم دفاع مدنی بود که در حال خاموش کردن آتش‌های ناشی از تجاوزات اسرائیل بودند.

عبدالله بوحبیب افزود که دشمن اسرائیلی همچنین در تجاوزات خود به لبنان از سلاح‌های ممنوعه و فسفر سفید استفاده کرده تا مناطق مرزی کشور ما را در سال‌های آینده به مناطقی غیرقابل زندگی تبدیل کند. این رفتارهای وحشیانه نوع جدیدی از تروریسم است که نشانه‌های زندگی را نابود می‌کند. بنابراین سوال ما این است که آیا لبنان به عنوان یک کشور عربی که همواره در کنار فلسطین بوده و چالش‌های زیادی را به خاطر این موضوع تحمل کرده است، در این مرحله حساس مستحق حمایت نیست؟

وی تصریح کرد: ما امروز به شدت نیازمند حمایت کشورهای عربی هستیم. دشمن صهیونیستی محله‌ها، روستاها، دشت‌ها و سرزمین ما را ویران و دختران و پسران ما را قتل عام می‌کند. خواسته من از شما امروز این است که در کنار لبنان باشید و در این لحظات سخت ما نیازمند حمایت و همبستگی قاطع عربی هستیم.

این مقام لبنانی ادامه داد: اما درباره حوادث غزه و پیامدهای آن در منطقه، من از شما پنهان نمی‌کنم که خجالت می‌کشم زمانی که کشورهای اروپایی درباره پیشنهادات و ابتکارهای کشورهای عربی برای حل وضعیت کنونی در غزه به ما خبر می‌دهند؛ آن هم در حالی که ما به عنوان اعراب از قبل با یکدیگر هماهنگ نیستیم.

وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در ادامه اظهار داشت: از شما می‌خواهم به این فکر کنید که اگر آتش بس در غزه اتفاق نیفتد، چه خواهد شد؟ آیا ما همچنان باید بنشینیم و منتظر بمانیم تا آتش بس برقرار شود. می‌بینیم که با وجود همه تلاش‌های میانجی‌های عربی اما هنوز چشم اندازی برای آتش بس در غزه وجود ندارد، بنابراین آیا زمان آن نرسیده که به فکر راهکاری برای جلوگیری از کشیده شدن کل منطقه به ویرانی باشیم.

وی تاکید کرد: مسئله فلسطین همچنان مسئله اصلی همه کشورهای عربی و کلید ثبات در منطقه ماست. باید به فکر راهکاری عادلانه و شرافتمندانه برای مسئله فلسطین که حقوق ملت فلسطین را به آنها برمی‌گرداند و صلح و ثبات را در منطقه تضمین می‌کند، باشیم. هشدار می‌دهیم که ادامه وضعیت کنونی پیامدهای منفی نه تنها بر کشورهای همسایه فلسطین خواهد داشت، بلکه به شکل دومینووار کل منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عبدالله بوحبیب همچنین گفت که ما خواستار اجرای درست و کامل قطعنامه 1701 هستیم و لبنان همواره به این قطعنامه پایبند بوده است.

روز گذشته شرکت کنندگان در نشست افتتاحیه شورای وزرای خارجه کشورهای عربی در صد و شصت و دومین نشست عادی اتحادیه عرب، بر ضرورت توقف تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه و مصون ماندن منطقه از گسترش تنش‌ها تاکید کردند.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در این زمینه اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست شورای وزرای خارجه کشورهای عربی، بر حمایت خود از آرمان فلسطین و ایستادن در کنار ملت فلسطین تاکید کردند. ما در تلاش برای حمایت از پرونده فلسطین هستیم و همه مواضع خود را در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها تثبیت می‌کنیم.

دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی خود در این نشست که در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، اظهار داشت که احتمال گسترش جنگ همچنان وجود دارد که عواقب سنگینی برای همه خواهد داشت.

وی با اشاره به مانع تراشی‌های رژیم صهیونیستی در توافق آتش بس و تبادل اسرا تاکید کرد که ادعاهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر درباره محور فیلادلفیا منجر به برهم زدن توافق تبادل اسرا و آتش بس در نوار غزه شده و این رژیم با دروغ پردازی سعی در فرار رو به جلو دارد.

احمد ابوالغیط، بر رد حضور نیروهای اشغالگر در مرزهای مصر و نوار غزه تاکید کرده و گفت: موضع مصر در این زمینه به وضوح مورد حمایت همه کشورهای عربی بوده و ما بازگشت اشغالگری اسرائیل در نوار غزه را به شدت رد می‌کنیم.

انتهای پیام/