تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3776566
شناسه : 3776566
تاریخ :
انجام مطالعات TOD برای ۳۸ ایستگاه مترو اقتصاد ایران: سرپرست شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران گفت: در مطالعات TOD که از طریق معاونت شهرسازی و معماری در حال انجام است، با ۲۰ منطقه شهرداری قرارداد منعقد شده و ۳۸ ایستگاه نیز انتخاب شده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، میثم نوروزیان، با اعلام اینکه طرح TOD مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۳۹۷ است، اظهار کرد: بر اساس ادبیات جهانی، باید در فضایی توسعه شهرسازی را تعریف کنیم که ظرفیت بارگذاری بر اساس حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد.

وی افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری تکلیفی را مقرر کرده که حتی بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی همه شهرها هم باید مبتنی بر TOD صورت بگیرد و چون عوارض ترافیکی و مواردی از این قبیل معمولاً در راستای توسعه شهرها شکل می‌گیرد، اگر بر اساس TOD گام برداریم می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم.

نوروزیان با بیان اینکه در TOD اصول و استانداردهای مختلفی وجود دارد، یادآور شد: بیشترین بحث در TOD این است که میزان بارگذاری و تراکم هر چه به ایستگاه‌های حمل و نقل مثل بی‌آرتی و مترو نزدیک‌تر شود، می‌توانید میزان توسعه را افزایش داد؛ اما صرفاً هم این نیست که فقط به بحث تراکم بپردازد و اصل‌های دیگری را نیز باید در نظر گرفت. برای مثال موضوع اختلاط کاربری‌ها موضوع بسیار مهمی است و کاربری‌ها نباید صرفاً مسکونی یا صرفاً تجاری باشد.

وی ادامه داد: کاهش خودرو و تاکید بر پیاده محوری و استفاده از دوچرخه نیز مبحث مهمی محسوب می‌شود. در مطالعاتی که از طریق معاونت شهرسازی و معماری در حال انجام است، با ۲۰ منطقه شهرداری قرارداد منعقد شده و ۳۸ ایستگاه نیز انتخاب شده‌اند.

نوروزیان با بیان اینکه برای ایستگاه‌هایی که بیشترین قابلیت پیاده‌سازی TOD را دارند و ظرفیت‌های توسعه فراوانی پیرامون آنها وجود دارد مطالعات انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: خروجی مطالعات منجر به تعدادی لکه‌گذاری خواهد شد که این لکه‌گذاری‌ها فرصت‌های توسعه هستند و در کنار آن با توجه به اینکه باید جذابیت ایجاد کنند ما طرح‌های ترافیکی هم باید در نظر بگیریم و محورهای پیاده، ایستگاه‌های تاکسی و مواردی از این قبیل مشخص شود.

سرپرست شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران با بیان اینکه این طرح‌ها پیرامون ایستگاه‌های راه‌اندازی شده در حال انجام است، گفت: برای چهار خط جدید و نزدیک به ۳۰۰ ایستگاهی که در آینده خواهیم داشت سعی می‌کنیم بازنگری داشته باشیم تا بتوانیم از حالا برنامه‌ریزی کنیم که به افق سال ۱۴۲۰ که چشم‌انداز طرح جامع حمل و نقل شهر تهران است، دست یابیم.