تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3776557
شناسه : 3776557
تاریخ :
چالش‌های هنر هفتم درخراسان‌جنوبی/سینما؛ مهجور مانده درپس کوچه هنر اقتصاد ایران: بیرجند- سینما در خراسان جنوبی با چالش‌هایی چون نبود پردیس سینمایی، عدم تبلیغ کافی فیلم های در حال اکران و ... رو به رو است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: این روزها هر چند ابزارهای رسانه‌ای مختلفی وارد دنیای رنگارنگ انسان‌ها شده است و هر کس در گوشی تلفن همراه خود دنیایی از کلیپ‌ها و مستندها و فیلم‌های مختلف را در اختیار دارد ولی سینما آنقدر قدرتمند و تأثیرگذار ظاهر شده که هنوز جای خود را برای انتقال پیام و حتی سرگرمی حفظ کرده است.

کافی است یک فیلم خوب ساخته شده و برای آن به اندازه کافی تبلیغ صورت گیرد تا سالن‌های سینما را مملو از علاقمندان به هنر هفتم ببینیم.

پر از جوانانی که خیلی‌هایشان آرزوهای خود را بر پرده سینما و در لابه لای بازی بازیگران محبوبشان می‌بینند.

اما به راستی در استانی چون خراسان جنوبی وضعیت استقبال از سینماها چگونه است و علاقمندان به هنر چه درخواست‌هایی برای بهبود وضعیت پنج سینمای موجود استان دارند.

حکیمه نارمنجی از جوانان خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: آخرین فیلمی که در سینما مشاهده کردم فیلم «خجالت نکش ۲» بود که با مضمون طنز ساخته شده و به نظرم در مقایسه با بسیار از فیلم‌های طنز دیگر مطلوب‌تر بود.

زنگ هشدار در حوزه فرهنگ

وی گفت: البته من و دوستانم هر وقت به سینما می‌رویم کمتر از ۱۰ نفر را بر صندلی‌های سینما می‌بینیم که این موضوع یک زنگ هشدار فرهنگی محسوب می‌شود.

این جوان خراسان جنوبی افزود: البته شرایط در ایام جشنواره فیلم فجر اندکی متفاوت‌تر است و خود من حداقل پنج- شش فیلم جشنواره را در بهمن گذشته در سینما بهمن و فردوسی بیرجند دیدم که جمعیت از روزهای معمول بیشتر بود.

نارمنجی ادامه داد: به نظرم باید رونق بیشتر سینما در خراسان جنوبی از آثار خوب در حوزه خانواده، حوزه‌های اجتماعی و دفاع مقدس و حتی طنز حمایت کرد.

استقبال از سینما بسته به فیلم‌های در حال اکران دارد

حسین واحدی رئیس امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی و مدیر سینما بهمن بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به نظر من استقبال مردم از سینما بسته به نوع فیلم‌هایی است که اکران می‌شود.

وی بیان کرد: اگر فیلم‌ها بر اساس ذائقه مخاطب بوده و برخی از مؤلفه ها نیز مراعات شود بی شک استقبال مردم نیز خوب خواهد بود.

رئیس امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی یادآور شد: به استثنای شرایط کرونایی ما هر ساله یک رشد در استقبال مخاطبان خراسان جنوبی از سینما داشته‌ایم ولی به نسبت جمعیت شهر بیرجند هنوز جای کار و تبلیغ برای حضور بیشتر مردم در سینما وجود دارد.

خراسان جنوبی پردیس سینمایی ندارد

واحدی گفت: در شهر ما به زیر ساخت سینمایی توجه نشده است و به عنوان مثال شهر بیرجند از محدود مراکز استان‌های کشور است که پردیس سینمایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای جذب مردم به یک فیلم باید تبلیغات بسیار خوبی صورت گیرد، یادآور شد: به عنوان مثال ما در مورد فیلم شور عاشقی در مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین بلیط فیلم را به صورت نیم بها توزیع کردیم که موجب شد در روزهای بعد استقبال خوبی از آن شود.

نخبگان در جذب مخاطب سینما نقش آفرین هستند

رئیس امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی اظهار کرد: البته به نظر من اگر نهادهای فرهنگی و … به کمک سینما بیایند و نخبگان نیز تبلیغ فیلم‌های خوب را داشته باشند بی شک شهروندان ارتباط بهتری با سینما خواهند داشت.

واحدی بیان کرد: ما در خراسان جنوبی خانواده‌هایی داریم که حتی برای یک بار نیز حضور در سینما را تجربه نکرده است در حالی که اگر برای یک بار نیز این حضور تجربه کنند بی شک برای دیدن فیلم در سینما انگیزه پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استقبال از فیلم‌های کمدی بیشتر است، یادآور شد: از ابتدایی که فعالیت در سینما داشتیم بیشترین استقبال از محمد رسول الله (ص)، به وقت شام، شیار ۱۴۳، شبی که ماه کامل شد و … بسیار خوب بوده است.

مدیر سینما بهمن بیرجند گفت: به اعتقاد من سینمایی که از روزهای سخت کرونایی بدون مخاطب عبور کرده همه چالش‌های پیش رو را پشت سر خواهد گذاشت.

هیچ حمایتی از سینماها نمی‌شود

تخم‌کار مدیر سینما فردوسی بیرجند هم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به نظر من در شرایط فعلی استقبال خوبی از سینما نمی‌شود و دستگاه‌ها و نهادها نیز هیچ گونه حمایتی از سینماها نمی‌کنند.

وی بیان کرد: این حمایت می‌توانند در قالب قرار دادن بلیط سینما برای همکاران در سبد فرهنگی و … انجام شود در حالی که این اتفاق رخ نمی‌دهد.

مدیر سینما فردوسی بیرجند ادامه داد: سال گذشته آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور به خراسان جنوبی آمدند ولی متأسفانه هیچ بازدیدی از سینماهای خراسان جنوبی انجام ندادند که زمینه گلایه ما را به وجود آورد.

تخم کار گفت: ما نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی کشور نوشته و مشکلات خود را مطرح کردیم ولی متأسفانه این نامه نیز پیگیری نشد.

سال گذشته جشنواره فیلم فجر خوبی نداشتیم

وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر سال گذشته در خراسان جنوبی بدترین دوره جشنواره فیلم فجری بود که من در خاطر دارم، گفت: به شدت از نظر تبلیغات و حمایت‌ها ضعیف بود در حالی که می‌شد وضعیت بهتری را رقم زد.

مدیر سینما فردوسی بیرجند افزود: میزان استقبال به گونه‌ای بود که ما به خاطر نبود تماشاگر مجبور شدیم برخی از سانس‌های سینما را کنسل و حذف کنیم.

تخم کار ادامه داد: ما روز سه شنبه بلیط نیم بها عرضه می‌کنیم و به جرأت می‌توانم بگویم که فروش روز سه شنبه‌های ما از کل جشنواره فیلم فجر سال گذشته در خراسان جنوبی بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر قشر جوان از حضور در سینما استقبال می‌کنند، اظهار کرد: از ابتدای سال استقبال از فیلم‌های کمدی چون تمساح خونی، تگزاس ۳ و خجالت نکش ۲ بیش از بقیه فیلم‌ها بوده است.

سید علی زمزم، معاون امور سینمایی و فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی دو سینما در شهرستان بیرجند، یک سینما در طبس، یک سینما در قاین و یک سینما در طبس وجود دارد.

افزایش مخاطبان سینما در خراسان جنوبی

وی یادآور شد: براساس آمار سامانه «سمفا» از ابتدای سال جاری تا روز نوزدهم شهریور ماه در خراسان جنوبی ۱۸ میلیارد و ۷۰۷ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال بلیط سینما فروخته شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹ میلیارد ریال فروش بلیط داشته‌ایم.

معاون امور سینمایی و فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: مخاطبین سینما نیز در همین بازه زمانی ۵۱ هزار و ۲۷۴ نفر بوده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل این آمار ۳۱ هزار و ۵۹۴ نفر بوده که نشان از افزایش مخاطبان سینما در خراسان جنوبی دارد.

زمزم یادآور شد: تعداد سانس‌های سینما در خراسان جنوبی نیز از ابتدای سال تا نوزدهم شهریور ماه هزار و ۵۶۸ سانس بوده است.

هر چند در مقایسه با سال‌های گذشته مخاطب سینما در خراسان جنوبی افزایش داشته است ولی به نسبت جمعیت استان هنوز آمار مخاطبان هنر هفتم در استان مطلوب نیست.

باید گام‌هایی برای آشتی هر چه بیشتر مردم با سینما برداشت چرا که رونق هنر است که اخلاق و کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد خواهیم بود.