تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3776537
شناسه : 3776537
تاریخ :
کمیسیون صنایع مجلس به وضعیت بازار خودرو ورود می‌کند اقتصاد ایران: تبریز- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون صنایع مجلس به وضعیت بازار خودرو ورود می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا علیزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: بازار خودرو در کشور شرایط پیچیده‌ای دارد به طوری که در ۴۵ سال گذشته با حمایت‌هایی که از تولید خودروی داخلی انجام گرفته فقط جیب مردم خالی شده و خودروسازان با قیمت دلخواه خود، خودروها را فروخته‌اند.

وی افزود: حمایت‌های بیشماری از صنعت خودروسازی کشور انجام گرفته در حالی که این حمایت‌ها به معنای از بین بردن صنعت است زیرا وقتی یک صنعت در معرض رقابت قرار نمی‌گیرد از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: نتیجه حمایت‌ها، تولید خودروهایی با کیفیت بسیار پایین، ریخت و پاش‌های زیاد و فساد و رانت در شرکت‌های خودروسازی شده است مثلاً خودرویی که در کشور امارات ۱۲ میلیارد ریال است در کشور ما به قیمت ۱۵۰ میلیارد ریال به فروش می‌رسد.

علیزاده گفت: به رغم یکسری دستان پشت پرده و سو مدیریت‌های قبلی در این صنعت، خودروسازان با زیان انباشته بالایی مواجه هستند بنابراین هم مردم و هم خودروسازان از وضعیت موجود ناراضی هستند که نشان می‌دهد حمایت‌ها از ریشه اشتباه است.

وی ادامه داد: دولت قبلی یکسال آئین نامه واردات خودرو را نگه داشت و در زمان تغییر دولت، آن را با آئین نامه‌ای که صرف برای اشخاص خاص است، اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع مجلس به صورت سنجیده و حساب شده به این موضوع ورود می‌کند، اظهار کرد: اکنون افزایش قیمت بنزین همه معادلات اقتصادی کشور را از بین می‌برد بنابراین به جای آن باید ابتدا خودروهای کم مصرف بین مردم توزیع شود و حمل و نقل عمومی توسعه یابد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با هر اقدامی که بار و فشار اضافی بر دوش مردم بیاورد، مخالف است و معتقد هستیم که برای کارهای اصلاحی باید ابتدا زیرساخت‌های مربوطه اجرایی شود.

تا امروز گزینه‌ای برای استانداری نهایی نشده است

وی در خصوص آخرین وضعیت انتخاب استاندار جدید آذربایجان شرقی نیز تشریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که دارم، تا امروز گزینه‌ای برای استانداری نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان از استاندار منتخب استقبال می‌کند زیرا پیشرفت استان در اولویت قرار دارد، گفت: ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان در استان برخی گزینه‌های اصلاح طلب را مدنظر دارد و برخی از فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی نیز بر روی شخص دیگر تمرکز دارند اما به طور کلی پیشنهاداتی به وزارتخانه ارائه شده است.

علیزاده با بیان اینکه استاندار منتخب باید فردی توانمند در رفع مشکلات اقتصادی و صنعتی استان باشد، افزود: آذربایجان شرقی مشکل حادی از لحاظ سیاسی و اجتماعی ندارد اما در طول ۱۰ سال گذشته از استان‌های همتراز خود در توسعه اقتصادی و صنعتی عقب مانده است.

وی ادامه داد: استاندار آذربایجان شرقی باید فردی توسعه گرا با تفکر اقتصادی قوی و بدون نگاه امنیتی و سیاسی به مسائل باشد و بسترها را برای توسعه استان فراهم سازد و همچنین باید شناخت کامل از استان داشته و حدالامکان بومی استان باشد.

وی افزود: گزینه‌های اصلاح طلب و اصول گرا و حتی احتمال حفظ سرپرست کنونی استانداری در دست بررسی است همچنین گزینه‌های داخلی و خارج از استان برای استانداری مطرح هستند.

داستان پر پیچ و خم استقلال مس سونگون آذربایجان

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص سوگیری خود درباره استقلال شرکت مس سونگون آذربایجان، گفت: موضوع مس آذربایجان در دوره نهم مجلس کلید خورد و شرکت مس مولیبدن آذربایجان بر این اساس تأسیس شد اما در حد کاغذ بود و در دوره دهم نیز این موضوع را به شکل دیگر و نه پوپولیستی پیگیری کردم.

وی ادامه داد: دوره یازدهم مجلس، استقلال مس سونگون به مطالبه عمومی تبدیل شد و تمام مسئولان آن دوران و رسانه‌ها استقلال مس آذربایجان را در سفر استانی رئیس جمهور وقت مطرح کردند که در ادامه یک شرکت کاغذی دیگر به نام مس آذربایجان ثبت شد و در سفر دوم رئیس جمهور نیز اعلام شد که این شرکت مستقل شده است اما واقعیت متفاوت بود.

وی با بیان اینکه چند بار برای برگزاری جلسه کارشناسی کردن نحوه استقلال و قوانین حاکم بر این درخواست دادم اما محقق نشد، افزود: اگر انتظار داریم که استقلال شرکت مس سونگون آذربایجان به معنای این است که مس را به آذربایجان می‌دهند، برداشت اشتباهی است زیرا سهامداران شرکت صنایع مس ایران مشخص هستند.

علیزاده ادامه داد: مس سونگون بخشی از شرکت صنایع مس ایران است و پس از استقلال نیز مالکان آن همچنان مالکان شرکت صنایع مس ایران خواهند بود، استقلال این شرکت می‌تواند کمک کند تا بخشی از تصمیم گیری‌ها با استقرار هیأت مدیره در آذربایجان شرقی انجام بگیرد و تفویض اختیار شود.

وی اظهار کرد: برای استقلال واقعی شرکت مس آذربایجان باید انتقال دارایی انجام شود که مالیات این نقل و انتقال ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است در حالی که سهامداران دلیلی برای پرداخت این حجم از مالیات ندارند.

وی با بیان اینکه عابدین خرّم، استاندار فقید آذربایجان شرقی درخواست معافیت از این مالیات را داد که مورد قبول واقع نشد، گفت: در هفته دوم استقرار رئیس جمهور چهاردهم و جلسه با اعضای مجمع نمایندگان استان، موضوع استقلال مس آذربایجان مطرح شد که در این جلسه نیز گفتم که به جای چرخه معیوب، یک تیم کارشناسی با حضور نمایندگان مجلس و اتاق بازرگانی تشکیل یابد تا این موضوع به صورت کارشناسی به نتیجه برسد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت صنایع مس ایران در استان کرمان ثبت شده و بر اساس قانون نیز حقوق دولتی معادن زیرمجموعه یک شرکت باید به محل ثبت شرکت واریز می‌شود و هم‌چنین قانون می‌گوید درصدی از این حقوق را باید برای توسعه شهرستان‌ها اختصاص داد در حالی که کرمان این درصد را به ما نمی‌دهد و در شهرستان‌های دیگر هزینه می‌کند و ما با فشارها می‌توانیم فقط بخشی از این پول را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته بالای ۲۰ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی مس سونگون به اداره دارایی کرمان واریز شده که سه هزار میلیارد ریال آن باید به استان بازگردد.

وی افزود: یک درصد فروش سالیانه و یک تا ۱.۵ درصد عوارض آلایندگی مس سونگون که باید طبق قانون برای هزینه‌های شهرستان تخصیص یابد نیز از سوی خزانه به حساب اداره دارایی کرمان واریز نمی‌شود و اگر هم واریز شود به ورزقان نمی‌رسد.

علیزاده گفت: پیگیر هستیم تا به جای واریز این مبالغ سهم مس سونگون به اداره دارایی کرمان به دارایی آذربایجان شرقی واریز شود و همزمان نیز موضوع استقلال یافتن مس سونگون را ادامه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: موافق استقلال شرکت مس سونگون هستم اما باید از راه کارشناسی انجام گیرد و پروژه‌های توسعه‌ای معدن نیز در کنارش ادامه یابد.

وی در خصوص رأی اعتماد مجلس به تمام اعضای کابینه دولت چهاردهم، اظهار کرد: همانطور که مجلس از دولت حمایت کرده است، اگر ظرف چند ماه آینده مجلس نتواند بازخورد مناسبی از کابینه دولت بگیرد، برخوردهای جدی خواهد داشت.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، علت عدم توسعه شهرستان ورزقان را مشکل جاده دسترسی آن عنوان کرد و افزود: با تکمیل پروژه‌های جاده‌ای، این شهرستان از تنگنا خارج شده و رینگ جدید گردشگری در استان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به پیگیر ساخت استادیوم فوتبال پنج هزار نفری و راه اندازی تیم‌های حرفه‌ای والیبال و فوتبال در ورزقان، تاکید کرد: عقب ماندگی بسیاری در تکمیل راه‌های روستایی و جاده‌ای ورزقان داریم که در جلسه‌ای با بنیاد مسکن مقرر شد تا پنج هزار تن قیر برای روستاهای شهرستان اختصاص یابد.

علیزاده با اشاره به مشکل نبود بودجه برای تکمیل پروژه‌های عمرانی، گفت: تحریم‌ها از یک سو و کاسبان تحریم‌ها از سوی دیگر به خاطر نبود شفافیت، ایجاد مشکل شده است.