تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3776520
شناسه : 3776520
تاریخ :
ضرورت پوشش بیمه‌ای آموزش و داروهای دیابتی؛ انتقاد از تصمیم شورای عالی بیمه اقتصاد ایران: استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اهمیت پوشش بیمه‌ای برای آموزش بیماران دیابتی و داروهای خوراکی مورد نیاز آنها تأکید کرد و از تصمیم شورای عالی بیمه انتقاد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،علیرضا استقامتی گفت: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای خوراکی مورد نیاز بیماران دیابتی، یک اصل غیر قابل انکار است، چرا که هزینه تأمین داروهای خوراکی جدید برای بسیاری از بیماران، سخت است و به این جهت آنها نمی‌توانند به میزان کافی دارو تهیه کنند.

وی افزود: از سوی دیگر، موضوع مهم دیگری که وجود دارد که رابطه مستقیم با بحث داروهای خوراکی بیماران دیابتی هم ندارد، ولی معلوم نبست چرا در هم آمیخته شده و آن، ضرورت آموزش بیماران به صورت کلی است.

استقامتی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پایه‌های مراقبت از فرد دیابتی مقوله آموزش است که این آموزش‌ها معمولاً هزینه بر هستند و بیماران در این خصوص هم نیاز به حمایت مالی دارند.

وی افزود: من افتخار دارم در انجمن دیابت گابریک حضور دارم که با انجمن دیابت ایران به صورت مشترک عمل می‌کنیم. آنچه از شورای عالی بیمه درخواست کردیم این است که مسئله آموزش را به رسمیت بشناسند چرا که زمانی که در مقوله آموزش هزینه‌ای انجام می‌شود به مانند سرمایه گذاری است.

استقامتی گفت: متأسفانه این درخواست ما که آموزش را تحت پوشش بیمه قرار دهند، در شورای عالی بیمه به صورت بد تعبیر شد. و اینگونه مصوب شد که اگر کسی می‌خواهد قرص‌های دیابت را برای درمان استفاده کند باید آموزش ببیند، در صورتی که برای این کار ضرورت به آموزش به معنای برگزاری دوره رسمی وجود ندارد؛ چرا که پزشک برای تجویز داروی خوراکی، در رابطه با نحوه صحیح مصرف دارو آموزش‌های لازم را در اختیار بیمار قرار دهد. اصلاً به این صورت نیست که بیمار در سر کلاس در رابطه با خوردن قرص آموزش ببیند و بعد پوشش بیمه این داروها را منوط به آموزش‌ها کنیم.

وی افزود: به رغم مکاتبات و پیگیری‌های ما این مصوبه پابرجا است و اصلاحی صورت نگرفته و ادامه این روند برای بیماران و پزشکان، چالش‌ها و مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

این متخصص غدد و متابولیسم تاکید کرد: تقاضای مشخص ما این است که تصمیم گیران این حوزه، به اصل درخواست برگردند که خیلی روشن است. از یک سو باید آموزش برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و از سوی دیگر هم در رابطه با مصرف داروی جدید که قیمت بالاتری دارند این مصوبه را لغو کنند و با تحت پوشش قراردادن داروهای خوراکی، شرایطی به وجود بیاورند که بیمار با حمایت بیمه و با خاطر آسوده به دارو دسترسی پیدا کند.