تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3776500
شناسه : 3776500
تاریخ :
کشف تصادفی سنگ محراب تاریخی در بستان‌آباد اقتصاد ایران: تبریز-فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی از کشف تصادفی یک قطعه سنگ (سنگ محراب) طی عملیات طرح‌ عمرانی هادی دهیاری روستای انبارداران بستان‌آباد خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ غلامرضا زینالی گفت: بنابر اعلام دهیاری روستای انبارداران بستان آباد، روز گذشته در راستای اجرای طرح هادی و در جریان عملیات پی کنی احداث دیوار پیرامون قبرستان این روستا، یک قطعه سنگ تاریخی (سنگ محراب) به‌صورت اتفاقی مشاهده و کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در جریان کشف تصادفی این سنگ محراب، بلافاصله موضوع به ستاد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اطلاع داده شد که با هماهنگی‌های لازم با مرجع‌قضایی و انتظامی درخواست اعلام نظریه کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی برای سنگ مکشوفه صادر شد.

او افزود: پایگاه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مستقر در شهرستان بستان‌آباد ضمن برگزاری جلسات متعدد تعامل و استفاده از ظرفیت‌های مشارکت اجتماعی در خصوص ادامه فعالیت طرح عمرانی هادی، دهیاری‌ها و شورای اسلامی روستاها را با ملاحظات حفاظتی، موارد و مقررات قانونی حفظ حریم آثار و کشف تصادفی آثار تاریخی مطلع ساخته بود که تعامل کم‌نظیر دهیاری روستای انبارداران، حفظ و امکان کارشناسی تخصصی این قطعه سنگ تاریخی را برای معاونت میراث‌فرهنگی استان، امکان‌پذیر کرد.

سرهنگ زینالی با اشاره به آمادگی کامل یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی برای تعامل و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی گفت: هماهنگی دستگاه‌های اجرایی عمرانی با یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا پروژه‌های عمرانی مانند طرح‌های هادی روستایی با آگاهی از حریم بناها و محوطه‌های تاریخی به‌درستی اجرا شوند. این تعامل نه تنها از بروز تخریب‌های احتمالی در حین اجرای پروژه‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه در مواقع کشف تصادفی آثار تاریخی، آگاهی لازم را برای حفاظت فوری و اصولی از این آثار فراهم می‌سازد. ارتقای آگاهی دستگاه‌های اجرایی از ضوابط میراث‌فرهنگی می‌تواند در حفظ هویت فرهنگی و تاریخی منطقه نقش مؤثری ایفا کند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: این سنگ تاریخی پس از طی بررسی‌های کارشناسی، مستندنگاری و طی اقدامات قانونی، طی صورت‌جلسه‌ای به دهیار و شورای اسلامی روستای انبارداران شهرستان بستان‌آباد واگذار شد که پس از انتقال سنگ حجاری تاریخی به مسجد جامع روستا برای حفظ و نگهداری در محل مناسب، به منظور اطمینان از حفظ میراث‌تاریخی و فرهنگی منطقه، این قطعه سنگ به‌صورت رسمی ثبت و مستند شد.