تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3776379
شناسه : 3776379
تاریخ :
مقدمات بازگشت به مدرسه را برای فرزندانمان آماده کنیم اقتصاد ایران: مشاوران و کارشناسان آموزشی معتقدند برخی مهارت‌ها برای ورود کودکان به مدرسه الزامی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، اغلب اوقات بازگشت به مدرسه برای کودکان بعد از تعطیلات تابستانی یک مشکل بزرگ است؛ با نزدیک شدن به ماه مهر و باز شدن مدارس، علاوه بر فرزندان، والدین نیز باید خود را برای آغاز سال تحصیلی آماده کنند. به قول قدیمی‌ها وقتی حین انجام یک کار وقفه ایجاد شود و پشت آدم باد بخورد، شروع مجدد آن کار با دشواری همراه خواهد شد. مدرسه رفتن بعد از سه ماه تعطیلی تابستان هم از این قاعده جدا نیست.

آماده کردن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه برای پذیرش مجدد فضای درس و کتاب ضروری است؛ در واقع جدا شدن فرزند از محیط خانه و خانواده و پذیرش مجدد مدرسه نیاز به آمادگی دارد. به توصیه کارشناسان راهکارهایی جهت آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان در جهت رفع این مشکل اقدام کرد. بازگشایی مدارس، نیاز به تمهیداتی دارد که هم کودک و هم پدر و مادر برای حفظ آرامش و روحیه خود و جلوگیری از تنش و اضطراب باید آن را رعایت کنند. آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه کمی صبوری می‌طلبد و البته به کار بستن روش‌هایی که دانش‌آموز هم به لحاظ روحی و هم جسمی به آمادگی لازم دست یابد.

لازم است والدین عزیز یک برنامه صبحگاهی منظم را شروع کنند بچه‌ها را عادت دهند تا در همان ساعتی که قرار است به مدرسه بروند بیدار شوند. می‌توان به کودکانی که کمی بزرگ‌تر هستند یاد داد که ساعت زنگ داری برای این کار تنظیم کنند تا بتوانند مسئولیت بیدار شدن خود را بر عهده گیرند. این کار پذیرش و رفتن کودکان به مدرسه را راحت‌تر می‌کند.

از آنجا که این احتمال وجود دارد که در ایام تعطیلات، همه افراد خانواده از روال معمول زندگی خارج شده باشند. به طور مثال دیرتر خوابیدن و یا ساعت نا مشخص خوردن وعده‌های غذایی و… لازم است قبل از شروع مدرسه، سعی شود ساعت خواب و ساعت صبحانه را ثابت نگه داشت تا یک‌باره به بچه‌ها شوک وارد نشود و این امر به روتین زندگی تبدیل شود.

صحبت با فرزندان را فراموش نکنیم توجه کنیم یکی از راه‌های آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه، صحبت‌کردن با اوست. ایده خوبی است که با بچه‌ها در مورد اتفاقات و موقعیت‌هایی که پس از بازگشت به مدرسه در انتظار آن‌هاست صحبت کنید. برای مثال، اگر می‌دانید معلم جدید کیست، در مورد معلم صحبت کنید؛ یا در مورد این‌که شروع به یادگیری چه دروس جدیدی خواهند کرد و یا چه ورزش جدیدی را شروع می‌کنند.

حس و حال اولیا بسیار در رفتار کودکان اثرگذار است به والدین توصیه می‌شود هیجان‌زده و خوشحال باشید کودک شما احساساتتان را درک می‌کند. با توجه به این نکته، آماده کردن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه باید با خوشحالی همراه باشد. همه نکات مثبت مدرسه مانند دیدن دوستانشان، خواندن درس‌هایی که دوست دارند و زنگ تفریح و بازی را به آن‌ها یادآوری کنید. این احساسات مثبت روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و کمک می‌کند که مشتاقانه منتظر بازگشت به مدرسه باشند.

اگر قرار است مدرسه فرزندتان را عوض کنید، او را در جریان بگذارید. بسیاری از کودکان تغییر را دوست ندارند و از چیزهای ناشناخته می‌ترسند. این ترس‌ها، رفتن کودکان به مدرسه را با مشکل مواجه می‌کند. بچه‌ها را باید در جریان تغییرات گذاشت مثلاً به آن‌ها بگویید چگونه به مدرسه می‌روند، چگونه برمی‌گردند و بعد از مدرسه چه خواهند کرد. سعی شود هیچ سورپرایزی در این مورد خاص نداشته باشند. همه‌چیز باید شفاف، صریح و روشن به بچه‌ها توضیح داده شود.

دقت داشته باشید در مقدمات بازگشت به مدرسه مشارکت بچه‌ها را جلب کنید. قبل از بازگشت بچه‌ها به مدرسه قطعاً کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد؛ از جمله مرتب کردن لباس فرم، خرید لوازم‌التحریری که نیاز دارند و تمیز و مرتب‌کردن وسایلی که دارند و… با درگیر شدن در انجام فعالیت‌هایی مانند تراشیدن مداد، برچسب‌زدن به وسایل و انتخاب خودکار و مداد جدید، احساس مشارکت و هیجان برای رفتن به مدرسه در آن‌ها شکل می‌گیرد.

به توصیه متخصصین مشاوره کودک داشتن برخی مهارت‌ها برای ورود کودکان به مدرسه الزامی است مهارت‌هایی مثل مهارت‌های خودیاری، مهارت سازگاری، مهارت گوش‌دادن، کنجکاوی و مهارت پرسشگری، مهارت‌های آکادمیک، مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی، استقلال و مسئولیت‌پذیری و خود مراقبتی و بهداشت از مهارت‌های ضروری برای آموزش به کودکان است.

والدین باید از کودک خود حمایت کنند تا یاد بگیرد خودش لباس بپوشد و بدون کمک و یادآوری دست‌هایش را بشوید. بعد از بازی، اتاقش را مرتب و لباس‌هایش را آویزان یا تا کند. تا در کسب مهارت خودیاری به فرزند خود کمک کنند

مهارت ضروری دیگر مهارت سازگاری است می‌توان با، خلق تجربیات متنوع برای کودکان، بیرون بردن کودکان از منزل و بازدید از مکان‌های مختلف، سفر با وسایل نقلیه مختلف، با افراد مختلف صحبت و… این کارها ترس کودک را از محیط جدید کم می‌کند و به او در سازگاری کمک کرد.

تقویت مهارت گوش‌دادن نیز با اهمیت است والدین عزیز می‌توانند به‌طور منظم برای فرزندشان کتاب بخوانند. فرزندشان را در مطالعه با خود مشارکت دهید و با او در مورد چیزهایی که می‌خوانند صحبت کنند.

به والدین توصیه می‌کنیم برای کسب مهارت کنجکاوی و مهارت پرسشگری به سوالات فرزندتان پاسخ دهید و با کشف پاسخ‌ها و اطلاعات جدید در کنجکاوی او شریک شوید.

توجه داشته باشید تقویت مهارت‌های آکادمیک توسط والدین می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس کودک بسیار نقش ایفا کند.

والدین می‌توانند با انجام فعالیت‌هایی مثل طراحی و برش‌زنی، ترکیب جورچین، خمیربازی و … به کودک خود کمک کنند تا ماهیچه‌های دست خود را بسازد. و مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی بین اعضای بدن را یاد بگیرد.

دادن حس استقلال و تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری از دیگر مهارت‌های لازم برای ورود کودکان به محیط درس و مدرسه است می‌توانید در هنگام دیدار با دوستان و فامیل اجازه دهید برای مدت کوتاهی بدون شما بمانند و حس استقلال او را تقویت کنید. همچنین وقتی کاری انجام می‌دهند که نشان‌دهنده استقلال است (مثلاً وقتی زمان بیرون‌رفتن است و لباس خود را می‌پوشد) او را تحسین کنید.

با چند راهکار ساده می‌توان مهارت ضروری خود مراقبتی و بهداشت را در فرزندان تقویت کرد. از فرزند خود بخواهد لباس‌های کثیفش را در سبدی مخصوص قرار دهد. با یکدیگر مسواک بزنید، به او کمک کنید ناخن‌های خود را بگیرد، موقع عطسه از دستمال استفاده کند، تنهایی توالت برود و آن را تمیز کند. این مهارت در مدرسه به کارش می‌آید.

امید است با افزایش مهارت‌های ضروری در کودکان و همچنین به کار بستن تمهیدات لازم سال تحصیلی پیش رو پر از آرامش برای والدین و دانش آموزان باشد.