تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3776368
شناسه : 3776368
تاریخ :
پایِ ایران به مناظره اول ترامپ و هریس باز شد اقتصاد ایران: اسرائیل، جنگ غزه، عملیات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و جنگ اوکراین، سوال دیگر نخستین مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که رئیس جمهور سابق آمریکا به انتقاد از رویکرد دولت بایدن – هریس در قبال ایران پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: اولین دوئل انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و «کامالا هریس» معاون ریاست‌جمهوری این کشور به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی نیوز در «مرکز ملی قانون اساسی» ایالات متحده واقع در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا برگزار شد.

** اقتصاد و هزینه‌های زندگی

کامالا هریس گفت: من در خانواده‌ای از طبقه متوسط بزرگ شدم و من به رویاهای مردم آمریکا اعتقاد دارم. می‌دانم که هزینه‌های مسکن سنگین است و من خواستار تخفیفات مالیاتی هستم تا مردم مایحتاج را برآورده کنند. من ۵۰ هزار دلار تخفیف مالیاتی به استارت‌آپ‌ها خواهم داد اما رقیب من به شرکت‌های بزرگ و میلیاردها این را تخصیص خواهد داد.

دونالد ترامپ در پاسخ اظهار داشت: خیر من قصد چنین کاری ندارم و قصد من تعرفه است. من میلیاردها دلار از چین گرفتم و بایدن هم همین تعرفه‌ها را نیز نگه داشته است. ما بدترین تورّم را در کشور تجربه می‌کنیم و این فاجعه‌بار است برای تمامی طبقه‌های خانواده‌ها. از تیمارستان‌ها و زندان‌ها وارد کشور ما می‌شوند و آنها شغل‌ها را از مردم ما می‌گیرند و ساختمان‌ها و شهرها را تصرف می‌کنند و این خانم و بایدن آنها را وارد کرده است و ما باید سریعا آنها را اخراج کنیم.

هریس در واکنش گفت: ترامپ بدترین میراث را برای ما گذاشت و ما تا الان داشتیم خراب‌کاری‌های ایشان را بر طرف می‌کردیم و الان هم کلیشه‌های همیشگی را خواهید شنید.

ترامپ هم در مقابل اظهار داشت: من ارتباطی با پروژه ۲۰۲۵ ندارم و همه می‌دانند که من مثل یک کتاب باز هستم و ما پیش از کووید بهترین اقتصاد را داشتیم و کشوری را تحویل آن دادیم که وضعیت آن بسیار خوب بود.

هریس خطاب به مردم آمریکا گفت: ترامپ «عملا هیچ برنامه‌ای» برای شما نخواهد داشت. او ما را وارد رکود خواهد کرد و او هیچ برنامه‌ای ندارد زیرا به فکر منافع خودش است.

ترامپ در پاسخ تاکید کرد: من با پروفسورها صحبت کرده‌ام و بسیاری گفته‌اند که برنامه من خوب است. این هریس است که هیچ برنامه‌ای ندارد و برنامه بایدن را کپی کرده است.

هریس با اشاره به سیاست ترامپ در قبال چین گفت: دولت ترامپ به یک کسری بودجه بی‌سابقه در تاریخ ما رسید. ترامپ از چین می‌گوید اما کاری که او کرده، تراشه‌های آمریکایی را به چین فروخت تا ارتش خودش را مدرن کند و این خیانت است.

ترامپ با طعنه دوباره پاسخ داد: هریس یک مارکسیست است و می‌خواهم یک «کلاه مگا» برایش بفرستم! بیش از جمعیت ایالت نیویورک، مهاجر وارد کشور ما شده که این برای اقتصاد ما مضر است. سیاست‌های هریس جنون‌آمیز است.

** مسئله سقط جنین در آمریکا

ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حزب دموکرات خواستار سقط جنین در ماه نهم بارداری است و آنها می‌خواهند بچه‌ها را اعدام کنند. البته من استثناء در زنای با محارم و تجاوز جنسی قائل هستم اما این موضوع باید به ایالت‌ها واگذار شود نه دولت فدرال.

هریس ضمن آنکه گفت ترامپ «دروغ» می‌گوید، عنوان کرد: آنها در بیش از ۲۰ ایالت، محدودیتی را در قبال قانون «رو در برابر وید» اعمال کردند و هیچ استثایی قائل نمی‌شوند. لازم نیست ایمان خود را رها کنید. من با زن‌های مختلفی صحبت کرده‌ام و آنها شاید به هر دلیلی نمی‌خواهند بارداری خود را ادامه دهند اما اکنون جرم شده و زنان چنین چیزی را نمی‌خواهند. من به‌عنوان رئیس‌جمهور از «رو در برابر وید» حمایت می‌کنم اما اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود وضعیت بدی در این زمینه رخ خواهد داد. هم‌چنین درباره حق آزادی بر بدن نباید دولت تصمیم بگیرد.

ترامپ در واکنش، اظهارات هریس را «دروغ» خواند و گفت: اکنون ایالت‌ها یک به یک رای می‌دهند و این موضوع دیگر در دست فدرال نیست. او فقط حرف می‌زند. هم‌چنین او و رئیسش ـ بایدن ـ که اکثرا در تعطیلات و ساحل به سر می‌برد، وام دانشجویی را لغو کردند و همان دروغ‌ها را اکنون تکرار می‌کند و صرفا وعده می‌دهد و حتی مسئله مربوط به سقط جنین هم به جایی ختم نخواهد شد و نمی‌توانند کاری کنند.

هریس در پاسخ تاکید کرد: این توهین به زنان آمریکاست. زنان اکنون باید به ایالت دیگر سفر کنند تا سقط جنین را انجام دهند. این غیرقابل بخشش است و این حق آنهاست که برای بدن خود تصمیم بگیرند.

ترامپ دوباره گفت که این «دروغ» است و آنچه را که هریس گفت، رد کرد.

** موضوع مهاجران

هریس در پاسخ به سوالی مربوط به ورود غیرقانونی مهاجران به ایالات متحده گفت: من تنها کسی هستم که در اینجا به عنوان دادستان به جنگ قاچاق رفته است. من مانع قاچاق فنتانیل می‌شدم و در این راه مبارزه می‌کردم و لایحه‌ای را ارائه دادیم که ترامپ و دوستانش با آن مخالفت کردند. من از شما می‌خواهم دعوت کنم به کارزار انتخاباتی ترامپ بروید چون در آنجا درباره شخصیت‌های افسانه‌ای مثل هانی‌بال صحبت می‌کند اما از شما مردم صحبت نمی‌کند و اهمیت نمی‌دهد.

ترامپ در پاسخ گفت: کسی به کارزار هریس نمی‌رود و کسی کارزار من را ترک نمی‌کرد. افراد با اتوبوس برای تبلیغات به میتینگ‌های انتخاباتی هریس می‌روند! مهاجران، سگ و گربه آمریکایی‌ها را می‌دزند و می‌خورند. ایشان کشور را نابود کرده و اگر هریس رئیس‌جمهور شود ما تبدیل به ونزوئلا خواهیم شد.

هریس در واکنش اظهار داشت: واقعا نمی‌دانم چه بگویم! اگر واقعا می‌خواهید ترامپ را بشناسید. از آدم‌هایی که با او کار کردن بپرسید و مشاور سابق امنیت ملی او گفته که ترامپ ناکارآمد است و حالا شما می‌خواهید چنین لفاظی‌هایی را گوش دهید.

ترامپ گفت: آنها هیچ کسی را در جریان خروج از افغانستان اخراج نکردند و هیچ ژنرالی اخراج نشد، اما اگر کارش بد باشد، من اخراجش می‌کنم.

مجری برنامه، ترامپ را به مسئله مهاجرت برگرداند و از برنامه او درباره اخراج ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی پرسید.

ترامپ در این باره خاطرنشان کرد: آنها از ۱۱ میلیون بیشتر هستند. آنها دزد و قاچاقچی هستند. برای مثال جنایت در ونزوئلا پایین می‌آید چون آنها را فرستاند پیش خانم هریس تا در آمریکا مرتکب جرم شوند. میلیون‌ها نفر، بافت کشور ما را خراب کردند و جرم و جنایت در کشور ما افزایش در حال افزایش است. اف‌بی‌آی دروغ می‌گوید و جنایات در آمریکا کاهش نیافته است؛ همانند ایجاد شغل که دروغ گفتند.

هریس به جرائم اقتصادی، مداخله در انتخابات و جرائم جنسی ترامپ اشاره کرد و گفت: چطور می‌تواند چنین شخصی، این موارد را بگوید. ما باید به نیازهای مردم آمریکا در حوزه مسکن و تجارت بپردازیم، چون مردم آمریکا از حرف‌های کلیشه‌ای ترامپ خسته شدند.

ترامپ در پاسخ همه این موارد را «پرونده‌سازی و استفاده ابزاری از قوه قضاییه علیه رقیب سیاسی» خواند و افزود: بیشتر این پرونده‌ها را دادگاه علیه من لغو کرده است.

هریس با بیان اینکه ترامپ از قوه قضاییه آمریکا استفاده ابزاری خواهد کرد، اظهار داشت: ترامپ اگر رئیس‌جمهور شود به قانون اساسی ما خاتمه خواهد داد.

ترامپ در نوبت صحبت خود گفت: در کارزار انتخابات به من شلیک شد و نتیجه می‌گیریم که این افراد ـ هریس و دموکرات‌ها ـ تهدیدی علیه دموکراسی هستند.

هریس دوباره به «خانواده طبقه متوسط» خود اشاره کرد و گفت: «من» ارزش مالکیت مسکن را می‌فهمم «نه ترامپ» که پول کلان دارد. من می‌خواهم کاری کنم تا میلیون‌ها نفر در ایالات متحده خانه‌دار شوند.

ترامپ جواب داد: او مدتهاست که می‌گوید بودجه پلیس را باید کمتر کنیم اما اکنون سیاستش را عوض کرد. اگر او رئیس‌جمهور شود، قیمت نفت و بنزین سر به فلک خواهد کشید. من چهار یا پنج برابر بهتر عمل می‌کردم.

** شورش در کنگره ششم ژانویه

ترامپ در پاسخ به سوال مجری در این باره گفت: من در سخنرانی گفتم که اعتراضات مسالمت‌آمیز بود. البته یک نفر کشته شد به دست پلیس و این شرم‌آور بود. لقب هریس «سزار مرز» است و خودش می‌داند که در این باره بد عمل کرده است. حالا شما بگویید چرا این افراد مجازات و محاکمه نمی‌شوند؟ کسانی که سیاتل را تسخیر کردند، آنها چه موقع محاکمه می‌شوند؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا از مسئله شورش و اشغال کنگره احساس تأسف می‌کند؟ عنوان کرد: من هیچ ربطی به این قضیه نداشتم. دختر نانسی پلوسی چند وقت پیش گفت که همه چیز زیر سر نانسی بوده است.

هریس در نوبت صحبت خود گفت: من در این تاریخ در کنگره بودم و در آن روز عده‌ای اوباش به فرمان ترامپ آمدند تا شورش کنند. بسیاری زخمی شدند و جان باختند. آنها با شعار یهودی‌ستیزانه آمدند و گروه "پراد بویز"  هم آمد و شورش کردند اما ما اکنون نمی‌خواهیم به عقب بازگردیم. ما باید به این رویکرد مبتنی بر حمله به دموکراسی پایان دهیم. او در حال حاضر هم گفته اگر پیروز نشود، حمام خون به راه خواهد افتاد.

ترامپ در پاسخ گفت: مسئله حمام خون به مسئله انرژی برمی‌گشت و نه آن چیزی که او می‌گوید. درباره کنگره باید بگویم که چرا او نگران است درحالیکه مهاجران غیرقانونی وارد ایالات متحده می‌شوند. رئیس‌جمهور می‌تواند یک فرمان امضا کند و مرز را ببندد.

** حقیقت و تقلب در انتخابات

ترامپ ادامه داد: من با کنایه گفتم با اختلاف مویی باختیم. ما تقریبا ۷۵ میلیون رای گرفتم و هیچ رئیس‌جمهوری این حجم رای نداشته است. ما ۲ چیز نیاز داریم؛ مرز بسته و انتخابات سالم.

هریس در مقابل گفت: ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهوری داشته باشیم که انتخاب مردم را پایمال کند. وقتی تو شکست‌ در انتخابات و دادگاه‌ها را انکار می‌کنی، یعنی توانایی لازم برای بررسی حقایق را ندارد.

ترامپ در ادامه سخنان خود از «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به عنوان فردی «با احترام» یاد کرد و گفت: اوربان گفت چون ترامپ سر کار بود روسیه، چین، کره شمالی از ترامپ می‌ترسیدند.

** جنگ غزه

هریس درباره موضعش در مورد رژیم صهیونیستی و جنگ غزه از «حق خود برای دفاع» سخن گفت: روز هفتم اکتبر سازمان تروریستی حماس بسیاری از اسرائیلی‌ها را قتل عام کرد پس حق دارد از خود دفاع کند اما اینکه چطور از خود دفاع می‌کند، مهم است. این جنگ باید خاتمه پیدا کند و برای پایان آن به آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس نیاز داریم و هم‌چنین باید به راه‌حل ۲ دولتی برسیم و امنیت برای اسرائیلی‌ها و فلسیطینان تامین شود، همچنین باید در مقابل ایران و نیروهای نیابتی آن مقابله کنیم.

هریس افزود: سازمان تروریستی حماس ۱۲۰۰ اسرائیلی را قتل عام کرد. بسیاری از آنها جوانانی بودند که صرفا در یک کنسرت شرکت کرده بودند. زنان به طرز وحشتناکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و بنابراین من آن زمان گفتم و اکنون هم می‌گویم: اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند اما چگونگی انجام این کار مهم است. هم‌چنین تعداد زیادی از فلسطینیان بی‌گناه از جمله کودکان و مادران کشته شده‌اند.

ترامپ در واکنش تأکید کرد: اگر من رئیس‌جمهور بودم، اصلا این اتفاق نمی‌افتاد. حتی جنگ اوکراین رخ نمی‌داد و پوتین به اوکراین حمله نمی‌کرد. هریس از اسرائیل متنفر است و در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نکرد و اگر رئیس جمهور شود، اسرائیل ۲ ساله نابود می‌شود. هریس حتی از عرب‌ها متنفر است. ایران زمان من ورشکست بود و پولی برای سازمان‌های تروریستی حزب‌الله و حماس نداشت اما با لغو تحریم‌ها حالا ثروتمند شده و ۳۰۰ میلیارد دلار دارد و به حوثی‌ها کمک می‌کنند. من پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری‌ام به جنگ اوکراین و غزه خاتمه می‌دهم.

هریس ادعای ترامپ را «دروغ» خواند و گفت: همه می‌دانند ترامپ، دیکتاتورها مثل پوتین را ستایش می‌کند. او خودش گفت کار پوتین عالی بوده و نامه‌های عاشقانه با کیم جونگ اون مبادله کرد. بسیاری از کسانی که با او کار کرده‌اند، می‌گویند که ترامپ مایه شرمساری است.

ترامپ پاسخ داد: هریس مایه این جنگ‌ها است. پوتین چندی پیش گفت دوست دارد که کامالا هریس پیروز شود زیرا او می‌داند که هریس و بایدن ضعیف هستند.

** جنگ اوکراین

ترامپ درباره جنگ روسیه ـ اوکراین گفت: من می‌خواهم این جنگ متوقف شود. میلیون‌ها نفر کشته می‌شوند. ۲۵۰ میلیارد یا حتی بیشتر کمک فرستادیم اما اروپایی ها کمتر کمک کردند. من می‌خواهم به این جنگ خاتمه دهم. پوتین و زلنسکی را خوب می‌شناسم اما این روسای جمهور به امثال بایدن احترام نمی‌گذارند و من پیش از تحلیف به آن خاتمه خواهم داد. من پیش از ترک کاخ سفید و جهنم شدن آمریکا با پوتین حرف زدم اما بایدن نمی‌داند چه کار کند. ما در آستانه جنگ‌جهانی سوم هستم. بایدن را مثل سگ انداختند بیرون و اصلا رئیس‌جمهور نیست. این به نفع آمریکاست که جنگ اوکراین خاتمه یابد.

هریس گفت: «باید به رئیس‌جمهور سابق بگویم که تو با من رقابت می‌کنی نه با بایدن. او می‌خواهد اوکراین در عرض ۲۴ ساعت برود و خود را تسلیم کند. من با زلنسکی صحبت کردم و اطلاعاتی را به اشتراک گذاشتیم و سپس به جناح شرقی ناتو رفتیم و ائتلافی را تشکیل دادیم تا با تسلیحات و مهمات از خود دفاع کند. اگر ترامپ رئیس‌جمهور بود، پوتین در کی‌یف نشسته بود. ما باید به اوکراین کمک کنیم تا از خود دفاع کند وگرنه پوتین به لهستان می‌آید؛ دیکتاتوری که تو ـ ترامپ ـ را قورت می‌دهد!»

ترامپ پاسخ داد: اگر من رئیس‌جمهور بودم، پوتین در مسکو می‌ماند و به اوکراین حمله نمی‌کرد. او سلاح هسته‌ای دارد و شاید از آن استفاده کند. هریس را برای مذاکرات فرستادند اما بعد از آن جنگ شروع شد. بدترین رئیس‌جمهور تاریخ ما بایدن و بدترین معاون هم هریس است.

هریس در واکنش گفت: ترامپ فقط دروغ می‌گوید. من بیش از پنج بار باز زلنسکی دیدار کردم. ما باید از متحدانمان دفاع کنیم و نباید به دشمنان لطف کنیم.

ترامپ در ادامه سخنان خود عنوان کرد: من ۲۸ کشور ناتو را وادار کردم در تأمین بودجه دفاعی این پیمان مشارکت کنند. کشورهای اروپایی از ما سوءاستفاده می‌کنند و من گفتم اگر کمک نکنند، ناتو از آنها دفاع نخواهد کرد.

** خروج آمریکا از افغانستان

هریس درباره خروج آمریکا از افغانستان گفت: رئیس‌جمهور بایدن از این اقدام حمایت کرد. وقتی ترامپ رئیس‌جمهور بود، مذاکره کرد اما چه شد؟ او مستقیما با ترویست‌های طالبان مذاکره کرد؛ ترامپ که ادعا می‌کند در مذاکرات خوب است. رئیس‌جمهور سابق از طالبان دفاع کرد زیرا ارزشی برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده قائل نیست. او دائما به اعضای نظامی ما توهین کرده است.

ترامپ پاسخ داد: اگر به آن دوران برگردید، طالبان تمامی نیروهای آمریکا را می‌کشت و دموکرات‌ها به سراغ آنها نرفتند. من به رهبر طالبان هشدار دادم و در عرض ۱۸ ماه یک سرباز ما را نکشتند. میلیاردها دلار را به دست طالبان سپردیم و دولت بایدن اجازه نداد توافق مشروط باشد. این بدترین و شرم‌آورترین لحظه تاریخ آمریکا بود به خاطر همین روسیه به اوکراین حمله کرد.

** مسئله نژاد و سیاه‌پوستان

ترامپ گفت: «برای من مهم نیست نژاد خانم هریس چیست اما جایی خواندم که گفته بود سیاه‌پوست نیست اما بعدش برعکس شد و در کل به خودش بستگی دارد.»

هریس در واکنش گفت: این فاجعه است کسی می‌خواهد رئیس‌جمهور شود که از مسائل نژادی برای تفرقه استفاه می‌کند. ترامپ و امثال او می‌خواهند تفرقه میان ما ایجاد کنند. او کسی است که تبلیغی در نیویورک خرید و خواستار اعدام  پنج سیاه‌پوست شد. ما همدیگر را همسایه می‌بینیم و رهبری نمی‌خواهیم که انگشت اتهام را به سوی دیگران بگیرد.

ترامپ در پاسخ خاطرنشان کرد: «ایشان تفرقه‌انگیزترین تاریخ را برای آمریکا رقم زده است. شهردار نیویورک با من موافق بود زیرا آن پنج نفر اتهام خود به قتل را پذیرفته بودند. من بهترین اقتصاد آمریکا و سیاست‌های نفتی را داشتم. ایشان خود بایدن است اما سعی می‌کند خود را از او جدا کند.»

هریس جواب داد: من نه بایدنم و نه ترامپ! به جای اتهام می‌توانیم درباره برنامه‌ها صحبت کنیم. بیایید آنها را با هم مقایسه کنیم.

ترامپ در ادامه گفت: برنامه ایشان مصادره سلاح و کاهش بودجه پلیس است.

** خدمات درمانی ایالات متحده

ترامپ بیان کرد: خدمات «اوباما کِر» درست نبود و من آن را به ارث بردم. دموکرات‌ها حاضر نبودند به آن رای بدهند. من این قانون را نجات دادم اگرچه معایب زیادی دارد و گران است. اگر جایگزینی پیدا کنیم، قطعا به سراغ آن می‌رویم.

هریس با طعنه گفت: یعنی برنامه ندارید و ترامپ جواب داد: چون هنوز رئیس‌جمهور نیستم.

هریس افزود: من از خدمات بهداشت عمومی و خصوصی حمایت کرده‌ام و می‌خواهم «خدمات اوباما کِر» را بهبود ببخشم. به خاطر دارید دوره‌ای که کسی آسم یا سرطان سینه داشت، این بیمه‌های خصوصی هزینه‌ها را قبول نمی‌کرد اما ما این مسئله را درست کردیم و قیمت انسولین را پایین آوردیم. البته اگر رئیس‌جمهور شوم برای همه دسترسی بهتر خواهد شد، نه فقط برای سالمندان، چرا که باید خدمات ارزان قیمت را بهبود ببخشیم.

ترامپ در پاسخ گفت: هریس نمی‌خواهد خدمات را بهتر کند.

** تغییرات اقلیمی

هریس درباره تغییرات اقلیمی گفت: اگر از قربانیان بی‌خانمان بپرسید، می‌بینید که تغییرات اقلیمی حقیقت دارد. ما برای انرژی پاک تلاش کردیم. ما کارخانه ایجاد کردیم و از حمایت سندیکای اتوموبیل برخورداریم.

ترامپ در مقابل گفت: تحت ریاست من هیچ کارخانه‌ای تعطیل نشده است و تحت دولت بی‌کفایت هریس، آنها امتیازاتی به مالکان چینی خواهند داد و پیشتر هم داده‌اند. کاری که آنها با تجارت کرده‌اند، وحشتناک است. بایدن و پسرش از شهردار مسکو پول گرفتند، چرا که این، یک دولت شیّاد است.

کامالا هریس در بخش پایانی سخنان خود در این مناظره گفت: فکر می‌کنم امشب ۲ دیدگاه متفاوت شنیدید؛ یکی مربوط به گذشته و یکی آینده، اما ما به عقب بازنخواهیم گشت. ما باید برنامه‌ای داشته باشیم تا رویاهای مردم آمریکا را درک کند. من برنامه‌ای برای افراد سخت‌کوش دارم تا هزینه‌های مالیاتی را کم کنیم. باید از اعتبار آمریکا حمایت کنیم و به نیروهای نظامی احترام بگذاریم. ما درباره حق زن بر بدنش تصمیم خواهیم گرفت. من به عنوان دادستان، سناتور و معاون برای مردم آمریکا کار خواهم کرد. باید رئیس‌جمهوری به روی کار بیاید که دلش برای «همه» مردم آمریکا بسوزد.

دونالد ترامپ نیز در بخش پایانی اظهارات خود گفت: او دائما می‌گوید این کار و آن را می‌کنم. پس در این سه سال بابت مرز و شغل کاری چرا نکرده‌اید؟ اینها وعده‌هایی است که باید انجام شود اما شما به آنها اعتقاد ندارید. ما باید کشور را فدای دیدگاه ایدئولوژیک آنها کنیم. ما کشوری رو به افول و زوال هستیم. سراسر دنیا به ما می‌خندند. ما دیگر نقش رهبری در جهان نداریم. جنگ در خاورمیانه و اوکراین ادامه پیدا می‌کند و وارد جنگ‌جهانی سوم و هسته‌ای خواهیم شد. آنها تسلیحات را به دست طالبان سپردند و بسیاری جنایتکار وارد کشور ما شدند. او بدترین معاون رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا است.