تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3776344
شناسه : 3776344
تاریخ :
قوچان فاقد مجتمع اردوگاهی برای جمع‌آوری متکدیان است اقتصاد ایران: قوچان- شهردار قوچان گفت: ساماندهی متکدیان مستلزم وجود یک مجتمع اردوگاهی زیر نظر فرماندار قوچان است که این‌چنین امکاناتی در سطح شهر وجود ندارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل فاضلی حق‌پناه شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مباحث و موضوعات اخیر در سطح شهر جمع‌آوری متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و … است و طبق قوانین سازمان‌های مختلفی درگیر این مساله هستند و وظیفه شهرداری هم جمع‌آوری متکدیان است که با دستور مستقیم دادستان قوچان دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی، بهزیستی، شبکه بهداشت و کمیته امداد در شهرستان پای‌کار آمدند تا این موضوع به انجام برسد.

شهردار قوچان بابیان اینکه تاکنون ۳ دوره گشت در سطح شهر باهدف جمع‌آوری، غربالگری و ساماندهی این گروه‌های هدف انجام‌شده است، افزود: این اقدامات در زمان یا روز خاصی نبوده و به‌صورت تصادفی در کانون‌های آلوده قوچان صورت گرفت و دوره چهارم این گشت طی این دو روز انجام می‌شود.

وی یادآور شد: ساماندهی متکدیان مستلزم وجود یک مجتمع اردوگاهی زیر نظر فرماندار قوچان است که این‌چنین امکاناتی در سطح شهر وجود نداشت لذا با دستور دادستان از ظرفیت گرمخانه شهرداری برای این مساله استفاده‌شده است که با حمایت‌های شورای شهر توسعه و تجهیز آن نیز انجام شد.

فاضلی حق‌پناه با اشاره به اینکه متکدیان پس از جمع‌آوری، غربالگری شده و به کمپ ماده ۱۶، ماده ۱۵، سرای سالمندان و … به تفکیک خانم و آقا فرستاده می‌شوند، بیان کرد: جمع‌آوری در ساعت‌های مختلف متفاوت است و حدود ۸ تا ۱۷ نفر از کانون‌های آلوده شهرستان جمع‌آوری صورت می‌گیرد که این شیب به‌صورت ملایم به‌طرف بالا می‌رود تا شهر عاری از هرگونه متکدی، کارتن‌خواب و… شود.

شهردار قوچان تأکید کرد: بسیاری از این افراد از روستاها یا شهرها و شهرستان‌های اطراف به قوچان می‌آیند که در این مرکز تفکیک می‌شوند و حتی برخی از آن‌ها به خانواده‌هایشان تحویل داده‌شده و تعهد گرفته می‌شود که در حال حاضر این افراد، دیگر در سطح شهر مشاهده نشده‌اند.

وی با یادآوری اینکه باید فضای ناامنی را برای بزهکاران مهیا شود تا دیگر آلودگی‌های بصری و ناهنجاری‌های اجتماعی در قوچان وجود نداشته باشد گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده انتظار می‌رود تقریباً تا دو هفته آینده شهر از وجود متکدیان پاک‌سازی شود.

فاضلی بابیان اینکه بیشترین بار هزینه بر عهده شهرداری بوده و این گرمخانه از اعتبارات داخلی مجهز و آماده‌سازی شده است، تصریح کرد: هیچ اعتبار دولتی برای این قضیه وجود ندارد هرچند که طبق قانون سازمان برنامه‌وبودجه باید اعتبار این مجموعه را تأمین کند اما فعلاً شهرداری با دستور دادستان وارد این مسئله شده تا در کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر کمک کرده باشد.

بدهی‌های ۱۲ ساله شهرداری مانعی برای پروژه‌های عمرانی است

شهردار قوچان در خصوص قول راه‌اندازی دریاچه مصنوعی پارک نشاط در سال گذشته گفت: مسلماً اولین شرط راه‌اندازی تأمین اعتبارات لازمه در سال ۱۴۰۱ بود که با برنامه‌ریزی انجام‌شده مبلغی برای راه‌اندازی دریاچه مصنوعی پارک نشاط کنار گذاشته شد اما بلافاصله بحث خرید اتوبوس‌های واحد بعد از ۱۷ سال اتفاق افتاد که اولویت با خرید اتوبوس‌ها بود.

وی تأکید کرد: برای انجام پروژه دریاچه و خرید اتوبوس‌های واحد مجبور به جابه‌جایی به خاطر اولویت‌ها شدیم و این کاری بود که شاید در ۱۰ سال آینده شهرداری نمی‌توانست اتفاق بیفتد.

فاضلی یکی از مشکلات سر راه پروژه‌ها را بدهی‌های ۱۲ سال گذشته دانست که بالغ‌بر ۲۰ میلیارد از نقدینگی شهرداری در این زمینه هزینه شده است، گفت: همین مشکلات سر راه منجر به تأخیر در اتمام پروژه‌هایی همچون دریاچه مصنوعی شد که اگر این اتفاقات نمی‌افتاد ما در سال گذشته این پروژه را حتماً به بهره‌برداری رسانده بودیم.