تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3776243
شناسه : 3776243
تاریخ :
ذخیره مخزن سد بوکان به ۲۵۸ میلیون رسید اقتصاد ایران: ارومیه-مدیر امور آب بوکان گفت: هم اکنون ذخیره مخزن سد این شهرستان به ۲۵۸ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۱۱ میلیون مترمکعب کمتر است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عباسی در این زمینه افزود: سد شهید کاظمی بوکان پرآب‌ترین سد استان بوده که هم اکنون تراز آن به یک هزار و ۴۰۷ متر و ۵۵ سانتی متر رسیده که این میزان در سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۸ متر و ۲۰ سانتی متر بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ورودی به مخزن سد بوکان صفر است، اضافه کرد: در حال حاضر خروجی این سد ۱۳ مترمکعب بر ثانیه بوده که شامل بخش شرب، کشاورزی و زیست محیطی است.

مدیر امور آب بوکان بیان کرد: طی هفته جاری ۱۴ حلقه چاه غیرمجاز نیز شناسایی و پر شده که در قبال آن از مصرف بی رویه سالانه بیش از ۲۰ هزار مترمعکب آب جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۷ حلقه چاه در سطح این شهرستان مسدود شده است، افزود: سهمیه امسال برای پر کردن حلقه‌های چاه ۵۲۱ حلقه بوده که تلاش می‌کنیم تا آخر سال آن را محقق کنیم.

سد بوکان در جنوب دریاچه ارومیه قرار دارد و پرآب‌ترین سد آذربایجان غربی با ظرفیت حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که بر روی رودخانه زرینه رود احداث شده است.

سد شهید کاظمی که بیشتر با نام سد بوکان شناخته می‌شد، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد.

سد بوکان برای استفاده از آب و کنترل سیلاب‌های زرینه رود، بر روی این رودخانه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سد دیگری نیز در جنوب شرقی بوکان بر روی این رودخانه احداث شد طول تاج سد بوکان ۵۳۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵۰ متر است.

این سد علاوه بر تأمین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب و مورد استفاده بخش صنعت و در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه عجب شیر و آذرشهر در آذربایجان شرقی را نیز آبیاری می‌کند.