تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3776224
شناسه : 3776224
تاریخ :
برگزاری هشتمین سالروز جهانی شدن لالجین با حضور وزیر میراث‌فرهنگی اقتصاد ایران: همدان ـ شهردار و دبیر شهر جهانی سفال از برگزاری هشتمین جشنواره لالجین جهانی در روز ۲۹ شهریور با حضور وزیر میراث‌فرهنگی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا موسوی صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه لالجین سال ۹۵ در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی سفال برگزیده شد، افزود: ظرفیت‌ها و نمودهای منحصربفرد لالجین این اتفاق را رقم زد و سفالگران بیش از ۸۰۰ سال است که به صورت مستمر در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: نیاکان ما زحمات زیادی برای حفظ این هنر صنعت کشیده‌اند و ما وظیفه داریم از آن محافظت کرده و آن را در سطح جهانی ارتقا ببخشیم و جشنواره لالجین در راستای رسیدن به این هدف مهم برگزار می‌شود.

موسوی با اعلام اینکه هشتمین سالروز جهانی شدن لالجین ۲۹ شهریورماه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود، افزود: برنامه‌های متنوعی برای این رویداد پیش‌بینی شده که از جمله آن‌ها جمع آوری آثار فاخر سفالگری، مسابقه عکاسی سفال لالجین، همایش پیاده روی شهروندان و مسابقه سفالگری است.

دبیر شهر جهانی سفال لالجین موقعیت جغرافیایی لالجین را یکی از مزیت‌های این شهر برای پذیرش گردشگر عنوان کرد و گفت: بیش از ۳۰۰ فروشگاه عرضه سفال و ۱۲۰۰ کارگاه در شهر فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد محصولات لالجین تولید این شهر است و سفال چینی در فروشگاه‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: روزانه بیش از ۵ هزار نفر برای کار از تمام نقاط استان به لالجین می‌آیند.

موسوی در ادامه به مشکل اوقافی بودن زمین‌های لالجین اشاره کرد و گفت: در لالجین دو دانگ از اراضی اوقافی است و این موضوع باعث شده سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در این شهر نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های گردشگری در لالجین باید بیش از پیش توسعه پید ا کند، بیان کرد:

شهرداری اقدام به ساخت یک مجتمع فرهنگی، اقامتی در ورودی شهر کرده است و یک اقامتگاه بومگردی نیز منتظر مجوز میراث‌فرهنگی است و در حال حاضر شهر لالجین یک هتل دارد.

شهردار لالجین درباره صادرات سفال نیز بیان کرد: قسمت عمده‌ای از سفال لالجین باید صادر شود اما در سه سال گذشته با توجه به محدودیت صادرات سفال، صادرات محصولات لالجین کاهش یافته است، بنابراین مشکل صادرات لالجین باید برطرف شود.

وی افزود: پیمان سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی یکی از مشکلات جدی سفالگران است، در واقع پیمان سپاری ارزی و گمرکی آسیب‌های جدی به صادرات سفال وارد کرده و مشکل صادرات سفال باید ریشه‌ای حل شود.

موسوی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته ۷۰ درصد فروش تولیدات لالجین کاهش یافته است، مطرح کرد: در زمینه تولید نیز مشکلاتی وجود دارد و در حال حاضر تولیدکنندگان با ۳۰ درصد توان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه مشکل تأمین خاک مرغوب سفالگری در لالجین هنوز رفع نشده است، عنوان کرد: اگر این مشکل برطرف نشود تولیدکنندگان سال آینده با مشکل جدی مواجه می‌شوند و امکان تولید محصول را نخواهند داشت.

موسوی با بیان اینکه تعاونی سفالگران شهر لالجین پیگیر مجوز برداشت خاک از اراضی اطراف است، گفت: چندین سال است که تعاونی پیگیر مجوز تأمین خاک برای سفالگران است اما برداشت خاک نیاز به مجوز تغییر کاربری دارد.

شهردار لالجین اضافه کرد: تغییر کاربری برای تأمین خاک مورد استفاده سفالگران به ۱۹ استعلام نیاز داشته و پرونده در جهاد کشاورزی نیاز به بررسی و تغییر در کاربری دارد.

وی با بیان اینکه اگر گِل نداشته باشیم سال آینده سفال هم نمی‌توانیم تولید کنیم، ادامه داد: درخواست داده شده تا مجوز موقت برداشت از اراضی انجام شود.

موسوی با بیان اینکه دبیر شهرهای جهانی یک سمت تشریفاتی است، اظهار کرد: لالجین از اعتبارات شهرهای جهانی محروم است و اعتبارات ملی نیز به آن تعلق نمی‌گیرد.

شهردار لالجین با اشاره به اینکه موزه سفال لالجین ۱۰ سال است که بلاتکلیف مانده است، گفت: در سفر شهید رئیسی ۴ میلیارد اعتبار برای موزه پیش‌بینی و مقرر شد از سوی وزارت نفت تأمین شود اما در نهایت وزارت نفت اعلام کرد این مبلغ قابل پرداخت به شهرداری لالجین نیست.

وی همچنین به ایجاد بازارچه سنتی سفال و صنایع‌دستی در لالجین اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی این بازارچه در زمینی به مساحت هشت هکتار، برای عرضه محصولات سفال لالجین و سایر استان‌ها با طرح معماری سنتی در دست انجام است.

گفتنی است در پایان جلسه از پوستر هشتمین سالروز جهانی شدن لالجین رونمایی شد.